به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا زاکانی شهردار تهران صبح امروز در حاشیه افتتاح ایستگاه مترو شهید رضایی، بهرهبرداری از ورودی دوم ایستگاه برج میلاد و بازدید از محوطه کارگاهی ایستگاه حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در خط ۶ مترو در جمع خبرنگاران گفت: در وهله نخست باید از کسانی که طی سالهای گذشته با زحماتشان سبب شدند، امروز تهران در وضعیتی قرار بگیرد که از هفت خط مترو به صورت عملیاتی استفاده شود، تشکر کنیم.
وی با بیان اینکه ۷۵ درصد تردد باید از طریق حمل و نقل عمومی انجام شود، توضیح داد: از میزان کلی تردد حمل و نقل عمومی، سهم مترو باید ۳۰ درصد باشد که در حال حاضر این سهم ۱۰ درصد و ۲۳ درصد نیز سهم اتوبوسرانی است؛ بنابراین بر اساس تکلیف باید به سمت توسعه حمل و نقل ریلی بر محور مترو، حرکت کنیم.
شهردار تهران با اشاره به افتتاح ایستگاه شهید رضایی در خط ۶ حدفاصل میدان خراسان و بعثت، افزود: خط ۶ باید تکمیل و با تاکید بر توسعه مترو هر ماه یک ایستگاه افتتاح شود.
بیشتر بخوانید
وی بیان کرد: با مدلهای جدید توسعه مترو در خط ۱۰ باید با تقسیم و قطعهبندی مسیر، توسعه مترو را سرعت دهیم چرا که تمرکز مدیریت شهری هم بر تکمیل خط ۶ و ۷ و سرمایهگذاری برای سایر خطوط (۸، ۹، ۱۰ و ۱۱) است.
زاکانی با تاکید بر لزوم استفاده از ابزارهای جدید برای تامین مالی مترو، گفت: شهرداری تهران باید بتواند از طریق مشارکت و امکاناتی که از آن برخوردار است تامین مالی کند که تاکنون به دلیل عقب افتادگیها و انجام ندادن تعهدات از سوی شهرداری با بانک شهر و رفاه، نتوانسته از امکانات و سهم خود برای توسعه حمل و نقل عمومی به صورت مناسب استفاده کند.
شهردار تهران با بیان مشکلات مالی پیشروی توسعه مترو، افزود: شهرداری باید به تعهدات خود عمل کند تا بتوانیم از تسهیلات قبلی این دو بانک استفاده و این عقب افتادگی را جبران و همچنین برای موقعیت جدید از تسهیلات استفاده کنیم.
وی با اشاره به همکاری دولت جدید با شهرداری، عنوان کرد: دولتهای گذشته از سالهای قبل به تعهد پرداخت سهم ۵۰ درصدی خود در توسعه مترو و ۳۳ درصدی یارانه بلیت عمل نکردند، اما دولت جدید بر اجرای این تعهدات اهتمام دارد و این موضوع در جلسه با وزیر کشور درباره قطار ملی مورد تاکید قرار گرفت. امیدواریم با کمک دولت به توسعه خطوط مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی سرعت دهیم.
زاکانی ادامه داد: از طریق مجلس هم باید تسهیلاتی در بودجه ۱۴۰۱ و احکامی در برنامه هفتم توسعه کشور برای توسعه حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شود تا بتوانیم سرعت خدمت گزاری را افزایش و کاستیهای گذشته را جبران کنیم.
انتهای پیام/