مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: بزرگترین واحد مرغ تخم‌گذار خاورمیانه در قهاوند استان همدان به عنوان نخستین زنجیره تخم مرغ استان به زودی کلنگ‌زنی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،علی رضا قراگوزلو ، مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه عملیات اجرایی بزرگترین واحد مرغ تخم‌گذار خاورمیانه در قهاوند استان همدانبه زودی آغاز می‌شود، گفت:این طرح شامل ۸۰۰هزار مرغ تخم‌گذار،۳۰۰هزار مرغ پولت،۵۰هزار مرغ مادر تخم‌گذار خواهد بود و کارخانه جوجه‌کشی، فرآوری پوکه تخم‌مرغ، کود خشک‌کنی، تخم مرغ پاستوریزه  و خوراک طیور بسته‌بندی تخم مرغ از جمله زنجیره‌های این طرح است که کمک شایانی به تنظیم بازار خواهد کرد.

او با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود ارزش جهانی پودر تخم مرغ در پنج سال آینده به ۲.۱میلیارد دلار برسد، افزود: وقتی که این اطلاعات را دنیا به ما می‌دهد باید شروع به برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرده و پتانسیل‌های قوی را در این رابطه ایجاد کنیم.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود:به همین منظور در سطح استان همدان سه زنجیره تخم مرغ تعریف کرده‌ایم که اولین این طرح‌ها به عنوان بزرگترین واحد مرغ تخم‌گذار خاورمیانه بوده که در قهاوند همدان کلنگ‌زنی می‌شود.

قراگوزلو دومین طرح  تعریف شده زنجیره مرغ تخم گذار استان را با ظرفیت ۴۰۰هزار قطعه در شهرستان بهار  برشمرد و  یادآور شد: سومین زنجیره مرغ تخم گذار تعریف شده نیز با ظرفیت ۳۰۰هزار قطعه در ملایر پیش‌بینی شده  که با کلنگ‌زنی و ورود این سه زنجیره به تولید میزان تولید استان همدان  را در دو سال آینده به سه برابر افزایش می دهیم.

او  با اشاره به ۱۹ اکتبر روز جهانی تخم مرغ،   بیان کرد: در فائو به منظور اهمیت تخم مرغ در رشد و سلامتی ذهنی و جسمی انسان و ترویج مصرف تخم مرغ برای سلامت جامعه  کمیسیونی به نام کمیسیون بین المللی  تخم مرغ   فعال است که ۵۸کشور دنیا از جمله ایران عضو این کمیسیون هستند.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه  اینکه کشور ایران دهمین کشور دنیا در تولید تخم مرغ به شمار می‌رود افزود:با وجود رتبه دهم ایران در تولید تخم مرغ، اما در  مصرف تخم مرغ  عقب هستیم.

قراگوزلو میزان مصرف سرانه سالیانه مستقیم کشورهایی، چون برزیل را ۳۲۵ عدد و مصرف خانگی و صنعتی سالیانه تخم مرغ در کشور ایران را ۱۹۱تخم مرغ  اعلام و تصریح کرد:یکی از دلایل کمبود تخم مرغ با وجود تولید بالای این محصول در کشور  افزایش میزان مصرف صنعتی تخم مرغ در کشور است.

او تصریح کرد:در حال حاضر ۲۵درصد تخم مرغ  تولید شده در بخش صنعتی، چون کارخانه‌های سس، ماکارونی، کیک و کلوچه مورد استفاده قرار می‌گیرد که با توجه به افزایش صادرات این محصولات میزان استفاده و مصرف تخم مرغ هم افزایش داشته و این امر خود علت کمبود تخم مرغ به شمار می‌رود.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه با اشاره به اینکه در یکسال و نیم گذشته در بحث مرغ تخمگذار با وجود اینکه توسعه این واحد‌ها از سیاست‌های وزارتخانه نبوده اقدامات خوبی انجام داده‌ایم گفت: در حال حاضر استان همدان دارای ۴۴واحد پروانه دار  مرغ تخم‌گذار با ظرفیت یک میلیون ۷۶۷هزار و ۳۶۰ قطعه است که در سال‌های گذشته واحد‌ها در بهترین حالت ممکن بیشتر از ۷۰۰هزار قطعه مرغ تخم گذار نداشتند و این امر ما را به چالش کشیده بود.


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.