مدیرکل عشایر خراسان شمالی از آغاز کوچ عشایر از ابتدای آبان ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  قلی پور مدیرکل عشایر خراسان شمالی گفت:سیاه چادر‌های عشایری به همراه ساکنانش هم اکنون در نقاط مختلف استان از جمله دامنه کوه های شاه جهان، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ اسفراین و بجنورد برپا هستند.

قلی پور افزود:امسال کوچ عشایر از ابتدای آبان ماه آغاز می‌شود.


بیشتر بخوانید


او با بیان اینکه از ابتدای آبان کار بارگیری گوسفندان انجام می‌شود، عنوان کرد:کوچ عشایر تا ۱۵ آبان ماه ادامه خواهد داشت.

مدیرکل عشایر خراسان شمالی افزود:عشایر خراسان شمالی برای اسکان زمستانه خود به مراه تپه و برخی میانوندهای استان کوچ می کنند.

عشایر خراسان شمالی‌ ۷۰۰ هزار واحد دامی در اختیار دارند و ۹۰ درصد درآمد آنان وابسته به دام است و مابقی از از محل تولید صنایع دستی، جمع آوری گیاهان دارویی و زراعت و باغداری تامین می شود.

عشایر خراسان شمالی با تولید ۲۵ درصد گوشت استان، هشت درصد گوشت قرمز عشایر کشور را تولید می کنند و سرانه دام آنان بیش از میانگین کشوری است و به طور میانگین هر خانوار عشایر این استان ۱۸۰ راس دام سبک دارد که این سرانه در کشور ۱۳۰ راس است.

هم اکنون عشایر استان با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر، که شامل سه درصد جمعیت استان می شود، در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ‌ ۳۸طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.

به گفته مدیرکل عشایر خراسان شمالی به دلیل شرایط کرونایی ،کوچ عشایر امسال هم بصورت مکانیزه انجام می‌شود.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.