به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از phys ،شیوع ویروس کرونا طی دوسال گذشته با تمام مشکلات و ضررهای که به همراه داشته اما در یک مورد دارای مزیت های نیز بوده است. کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از همه گیری این ویروس در سال ۲۰۲۰ بزرگترین کاهش در یک سال گذشته بوده است.
اما اینکه چگونگی فعالیت ها در کاهش یا افزایش گازهای گلخانه ای درآینده تاثیر گذار خواهد بود همچنان مشخص نیست. بنابراین لازم است تا مدل سازی جدید سناریوهای جایگزین و چگونگی تأثیر آنها بر اهداف کاهش آب و هوا مورد بررسی قرار گیرد.
براساس تحقیقات گروهی از محققان IIASA، تغییر در برخی الگوهای زندگی مانند سفر و کار می تواند در تغییرات آب و هوایی موثر باشد.
جارمو کیکسترا ، نویسنده اصلی این مقاله براین باوراست که بسیاری از مردم نسبت به تغییرات اعظیم در جوامع، ناشی از همه گیری کووید -۱۹ و تاثیر آن در تغییرات آب و هوایی متعجب هستند اما با توجه به این این تغییرات آب و هوایی ناشی از رعایت برخی نکات در زندگی روزمره است اگر به بعد از اتمام کرونا همچنان به همان شیوه های قدیمی رفتار کنیم مجددا با چالش های در کاهش آلودگی آب و هوا مواجه خواهیم شد.
این تحقیق که در زمینه انرژی طبیعت منتشر شده است نشان میدهد که کاهش تقاضای انرژی تا 19درصد انتشار تشعشات کربنی را کاهش می دهد.این درحالی است که برای رسیدن به هدف توافقنامه پاریس برای محدود کردن گرمایش زمین تا ۱.۵ درجه سانتی گراد باید انتشار تشعشات کربنی تا حد قابل توجهی کاهش یابد.
این سناریو همچنین سرمایه گذاریهای تأمین انرژی تا سال ۲۰۳۰ را تا ۱.۸ تریلیون دلار کاهش خواهد داد و در نتیجه اجرای سریع فناوریهای انرژی تجدیدپذیر را خواهیم داشت.
براساس مطالعات انجام شده با زیاده رویی و رعایت نکردن چگونگی مصرف انرژی در حوزههای مختلف بخصوص کسب و کار در انتقال انرژی دچار مشکلاتی خواهیم شد.به کارگیری سیاستهای که برای بهبود شرایط اقتصادی و کاهش آلودگیهای آب و هوا سبب شده تا استراتژیهایی برای حفظ رویهی کاهشی مصرف انرژی در نظر گرفته شود که بیشتر در خصوص حمل و نقل کاربرد دارد.
به طور خاص، استفاده از روش های مختلف بازیابی تقاضای انرژی حمل و نقل به شدت بر روند انتشار CO۲ تأثیر گذار خواهد بود.
محققان چهار سناریوی مختلف را مورد بررسی قرار دادند که هریک مجموعهای از فرضیات ثابت در مورد تغییرات تقاضای انرژی در ساختمانها، حمل و نقل و صنایع را در زمان بهبود جهان از همه گیری کووید -۱۹ نشان میدهد.
در سناریوی " بازسازی "، استفاده از وسایل نقلیه شخصی و همچنین شدت حمل و نقل هوایی به دوران قبل از شیوع ویروس کرونا توجه شده است. همین امر در مورد فعالیتهای صنعتی و زنجیرههای تأمین، و همچنین شیوههای کاری و زندگی شخصی صادق است.
ترس از به خطر افتادن سلامتی ناشی از افزایش آلودگیهای آب و هوایی سبب میشود تا استفاده از وسایل نقلیه شخص به شدت افزایش یابد که خوداین امر مجددا منجر به افزاش آلودگیها خواهد شد که این کار نتیجه استفاده و به کارگیری سناریوی خوداتکایی خواهد بود.
باتوجه به این که استفاده هوشمندانه از محیط اطراف نقش بسیار موثری را در داشتن یک زندگی راحت تری خواهد داشت سناریوی سوم با عنوان استفاده هوشمندانه معرفی شده است. تا قبل از شیوع ویروس کرونا افراد همچنان تمایل بسیاری برای دورکاری داشتن که ویروس کرونا این شرایط را برای برخی از مشاغل ایجاد کرده است. دورکارشدن کارمندان سبب کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی را به همراه خواهد داشت که در کاهش تولید گازهای گلخانهای بسیار موثر خواهد بود.
در آخرین سناریو، که محققان آن را "فشار سبز" معرفی میکنند، بیشترین کاهش انرژی با تغییر در تخصیص مجدد فضا و کاهش حمل و نقل خصوصی حاصل میشود. به عنوان مثال، پیاده روی یا دوچرخه سواری جایگزین برخی از سفرهایی میشود که قبلاً با ماشین انجام میشد.
مدیر برنامه و انرژی IIASA نتیجه نهایی کار را اینگونه بیان میکند که سناریوی" فشار سبز "، که از کار در خانه و کنفرانس از راه دور برای کاهش پروازها و رفت و آمد پشتیبانی میکند، میتواند پیامدهای بسیار مفیدی برای چالشهای کاهش آب و هوا به همراه داشته باشد.
در کنار تمام راه کارهای ارائه شده، استفاده از پیاده روی یا دوچرخه سواری در شهرها یا وسایل نقلیه عمومی هنگام رفت و آمد برای کاهش هرچه سریعتر این آلودگیها موثر خواهد بود.
محدود کردن گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد بسیار سخت خواهد بود. اما شیوع ویروس کرونا و رعایت برخی نکات بیانگر امکان پذیر بودن این موضوع خواهد بود، اما این درحالی است که همچنان این مسائل رعایت شود.
بیشتربخوانید:
انتهای پیام/