به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، آیت الله سبحانی مرجع تقلید شیعیان به مناسبت آغاز به کار رادیو وحدت پیامی صادر کردند که به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین والصلاه والسلام علی خیر خلقه وآله الطاهرین، قال الله تعالی «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا» (آل عمران/۱۰۳)
قرآن مجید، پیوسته «وحدت کلمه و به هم فشردگی صفوف مسلمانان» را میستاید و تفرّق و تفرقه را نکوهش میکند تا جایی که میفرماید: «أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ وَ لاتَتَفَرَّقُوا فِیهِ...» (شوری/ ۱۳) نیز در آیه مبارکه۱۵۹ سوره انعام میفرماید «.. إِنَّ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَ کانُوا شِیَعاً، لَسْتَ مِنْهُمْ فِی شَیْءٍ...» و یا در سوره مبارکه روم آیه ۳۱ و ۳۲ دو دستگی را نکوهش کرده، میفرماید: «وَ لا تَکُونُوا مِنَ الْمُشْرِکِینَ * مِنَ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَ کانُوا شِیَعاً...» و در آیه ۱۰۳ آل عمران، همه را به چنگ زدن به ریسمان الهی دعوت میکند که «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا» گو این که گروههای متفرق، در قعر چاه قرار دارند و برای نجات خویش ناچار باید بر ریسمان وحدت چنگ زنند، تا از وحشت مرگبار خود نجات یابند.
اینها نمونههایی از پیام الهی است که مسلمانان را به «انسجام و توحید کلمه» دعوت کرده و از تفرقه و دو دستگی باز میدارد گرچه متأسفانه عملکرد مسلمانان در برخی از زمانها بر خلاف این پیام الهی بوده و همین امر سبب شده است که امروز هر منطقهای از مناطق اسلامی در تصرف ابر قدرتی درآمده و پیوسته نقشههای شوم خود را از طریق دست نشاندگان خود، بر جوامع اسلامی تحمیل کنند.
مسلمانان در چهارده قرن گذشته، تلخی اختلاف و تفرقه را بارها چشیدهاند و اکنون وقت آن رسیده است که از «شجره طیبه تقریب و وحدت»، میوههای شیرین یکدلی وسرافرازی را بچینند.
در سایه وحدت، نیروهای پراکنده (بسان چشمههای باریک) در نقطهای گرد میآیند و قدرت عظیمی را تشکیل میدهند. در حالی که تفرقه، مایه هدر رفت نیروها میگردد و زمینه را برای اجرای فتنه شیاطین فراهم میکند و چه بسا صفوف مسلمانان را رو در روی یکدیگر قرار میدهد
ناگفته روشن است وقتی سخن از «وحدت کلمه و تقریب بین مذاهب اسلامی» میرود؛ بدان معنا نیست که هر یک از فرقهها در دیگری ذوب شود و یا از باورهای خود دست کشد بلکه همچون اعصار گذشته به معنای زندگی برادرانه در کنار یکدیگر و حمایت همه جانبه از همدیگر است.
آری! روح تفاهم و گذشت، باید در مسلمانان بار دیگر احیا شود، اختلافات جزیی را مایه دوگانگی نیندیشند، و در این مورد از امام محمد بن ادریس شافعی درس بگیرند. تاریخ میگوید: وی بر مزار امام ابو حنیفه وارد شد و در کنار مرقد او نماز گزارد، ولی قنوت نگرفت پس از نماز ارادتمندان به او گفتند چرا چنین کردی؟! او در پاسخ گفت: «توقیراً للإمام» یعنی قنوت را به احترام صاحب این قبر که در این مورد قائل به قنوت نیست ترک کردم.
پیشوای متقیان وامیر مؤمنان علی علیه السلام در یکی از خطابههای تاریخی خود چنین میفرماید: «فانّ الشاذّ من النّاس للشیطان کما انّ الشاذَّ من الغنم للذئب ألامَنْ دعا إلی هذا الشعارِ فاقتُلوه ولو کانَ تحت عمامتی». (نهج البلاغه، خطبه ۱۲۷)
در جهانی که دولتهای کفر و استکبار با داشتن ایدئولوژیهای مختلف، اقتصادهای متباین و سیاستهای رنگارنگ، برای منافع مشترک، راه وحدت را پیش میگیرند و بسان دو لبه قیچی برای قطع ریشه اسلام حرکت میکنند؛ شایسته است، مسلمانان دست وحدت به هم داده، برای راندن شیاطین از سرزمینهای اسلامی و اجرای احکام نورانی اسلام به سوی یک هدف گام بردارند و در ظل لوای مشترکات بیشمار، «توحید کلمه» را شعار خود قرار دهند و به یادآرند که ما همگان بر وحدانیت خدای یگانه، رسالت و خاتمیت پیامبر اعظم، قبله و قرآن واحد، سنت واحد و زبان دینی یکسان هم سوگندیم و اینها برای همدلی کافیست؛ بنابراین جامعه اسلامی در پرتو وحدت در «قول وعمل» به کمک یکدیگر شتافته و در برابر ترفندهای دشمنان، صف واحدی را تشکیل میدهند ومی توانند برنامههای خائنانه آنان را در هم پیچند.
در زمان مرحوم آیت الله العظمی بروجردی و در نظام جمهوری اسلامی، قدمهایی برای تقریب بین المذاهب برداشته است. نام گذاری ایام میلاد حضرت محمد مصطفی (ص) به «هفته وحدت»، تأسیس «مجمع تقریب مذاهب اسلامی» از جمله آنها است و امروز نیز شاهد تأسیس «رادیو وحدت» که با تکیه بر توان علمی و هنری که باید بر محور مشترکات امت اسلام حرکت کند و شبهات و مسائل پیرامونی را با حضور اساتید فریقین عالمانه و عادلانه روشن نماید.
اینجانب توفیقات همه عزیزان را از خدای سبحان مسئلت دارم.
حوزه علمیه قم
جعفر سبحانی
انتهای پیام/ح