دانشمندان دانشگاه استونی معتقدند می‌توان از زغال سنگ نارس برای ایجاد باتری‌های مورد نیاز در خودرو‌های الکتریکی استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، دانشمندان دانشگاه استونی می‌گویند که از زغال سنگ نارس (پوده یا تورب) که در باتلاق‌های شمال اروپا به وفور یافت می‌شوند می‌توان برای ساخت باتری‌های سدیم-یون ارزان در خودرو‌های برقی استفاده کرد. باتری‌های سدیم-یون، که حاوی لیتیوم، کبالت یا نیکل نسبتا پرهزینه نیستند، یکی از فناوری‌های جدیدی است که سازندگان باتری به دنبال جایگزین کردن آن با مدل غالب لیتیوم-یون هستند.

دانشمندان دانشگاه تارتو استونی می‌گویند راهی برای استفاده از زغال سنگ نارس در باتری‌های یون سدیم پیدا کرده اند که هزینه کلی را کاهش می‌دهد. البته این فناوری هنوز در مراحل اولیه خودش است.

دانشمندان

ساخت باتری از زغال سنگ نارس

اِن لاست، سرپرست موسسه شیمی دانشگاه در این باره می‌گوید: "زغال سنگ نارس یک ماده اولیه بسیار ارزان است و در واقع هیچ هزینه‌ای ندارد. این فرآیند شامل گرم کردن زغال سنگ نارس تجزیه شده با استفاده از دمای بالا در کوره به مدت ۲ تا ۳ ساعت است. دانشگاه تارتو استونی انتظار دارد که دولت بودجه یک کارخانه کوچک در استونی را برای آزمایش این فناوری تأمین کند. گفتنی است برخی از کشور‌های اروپای شمالی از زغال سنگ نارس برای سوخت رسانی به کارخانه‌ها و خانوار‌ها و یا به عنوان کود استفاده می‌کنند."

مزرعه

باید توجه داشت هنگامی که زغال سنگ‌های نارس از باتلاق‌ها تخلیه می‌شوند، دی اکسید کربن به دام افتاده را آزاد کرده و نگرانی‌های زیست محیطی را افزایش می‌دهند. اما دانشمندان استونی می‌گویند که از زغال سنگ نارس تجزیه شده استفاده می‌کنند. محصولی که در روش‌های سنتی استخراج ماده‌ای زائد محصوب شده و معمولاً دور ریخته می‌شود.

لوکاس بدنارسکی، تحلیلگر بازار و نویسنده کتاب باتری‌ها، به رویترز گفت: "باتری‌های سدیم-یونی که از زغال سنگ نارس استفاده می‌کنند باید ثابت کنند که از نظر تجاری مقرون به صرفه هستند و می‌توان تولید آن‌ها را افزایش داد."

شرکت «کانتمپ» کشور چین در ماه جولای به اولین تولید کننده بزرگ باتری خودرو تبدیل شد که از باتری یون سدیم رونمایی کرد.

بدنارسکی می‌گوید: "من فکر می‌کنم که شرکت‌ها به طور فزاینده‌ای به ویژه پس از اعلام شرکت «کانتمپ»، سعی خواهند کرد که باتری سدیم-یون را تجاری کنند. به گفته وی، باتری‌های سدیم-یون کم قدرت همراه با فناوری لیتیوم-یون برای کاهش هزینه کل یک باتری استفاده می‌شوند."


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: باتری یونی ، زغال سنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.