کتاب‌های «گردشگری باز؛ نوآوری باز در صنعت گردشگری» و «سیمای گردشگران ایران» به همت پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی منتشر شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، کتاب «گردشگری باز؛ نوآوری باز در صنعت گردشگری» به نویسندگی رومن اگر، ایگور کولا، دومینیک والکر   به همت پژوهشکده جهاددانشگاهی خراسان رضوی منتشر شد.

مولفان در توضیح این کتاب که با نگاهی به تغییرات گردشگری و اوقات فراغت نوشته شده است، آورده‌اند «صنعت گردشگری و اوقات فراغت به عنوان بخشی از اقتصاد جهانی با تغییرات و پویایی زیادی مواجه است. این تغییرات شامل ارزش‌ها و علایق گردشگران تغییرات اجتماعی، دگرگونی‌ها و پیچیدگی‌های فراوان در رقابت جهانی و تغییرات در ساختارها، فرایندها، محصولات و خدمات می‌شود.

با وجود این حقیقت که رویکرد‌های نوآورانه به کسب‌وکار در بسیاری از بخش‌های اقتصادی دیگر محقق شد، این سند در بخش خدمات صنعت گردشگری نیازمند توجه جدی است. چنین رویکردی در صنعت گردشگری می‌تواند از جریان سودمند دانش نه تن‌ها از درون سیستم، بلکه خارج از سیستم نیز بهره‌برداری کند».


دیگر کتاب گردشگری منتظر شده «سیمای گردشگران ایران» نام دارد که پیمایش‌ها برای تحریر آن در دو بخش اجرا شده است، «بخش گردشگری داخلی که به بررسی نگرش‌ها و رفتار ایرانیان در سفر‌های گردشگری پرداخته است» و «بخش گردشگری خارجی که نگرش‌ها، تصورات و رفتار خارجیانی را که به ایران سفر کرده‌اند بررسی می‌کند».

هدف در هر دوی این پیمایش‌ها این است که فضای ذهنی و رفتاری گردشگران مشخص شود. به عبارتی دانستن اینکه در ذهن گردشگران در خصوص خدمات و تجربه گردشگری آن‌ها چه می‌گذرد و در طول سفر چه رفتار‌هایی را در چارچوب زنجیره خدمات گردشگری و غیر آن انجام می‌دهند بیشتر مورد توجه است.

در بررسی فضای ذهنی گردشگران، نگرش کلی آن‌ها به گردشگری، علایق، ترجیحات و معیارهایشان در انتخاب همسفران، مقصد گردشگری، وسیله نقلیه، مکان اقامتی، جاذبه‌های گردشگری، وعده‌های غذایی، خرید و سوغات پرسیده شده است. همچنین در هر کدام از موارد مذکور انگیزه، احساس امنیت یا نگرانی و میزان رضایت آن‌ها از آنچه در طول سفر انتخاب یا تجربه کرده‌اند نیز سنجیده شده است.


بیشتر بخوانید



در مورد گردشگران خارجی سفر کرده به ایران، جدای موارد گفته شده تصور آن‌ها از مقصد گردشگری ایران پیش از سفر به این کشور و پس از آن، پرسیده شده است. بدین ترتیب به نظر می‌رسد با تدوین یافته‌های حاصل از این پیمایش بتوان تصویر جامعی از ذهنیت و رفتار گردشگری در ایران (شامل گردشگران داخلی و خارجی) ارائه کرد.

یافته‌های حاصل از این پیمایش در مجموع نشان می‌دهند که گردشگران داخلی و خارجی ایران در سفر گردشگری خود چه تجربه و مصارفی دارند و در مورد تجربه گردشگری خود چه فکر می‌کنند. امید است با تکرار منظم این پیمایش در بازه‌های زمانی مشخص، بتوان توصیف زمان‌بندی از تغییرات و تطورات رفتار‌ها و نگرش‌های گردشگران داخلی و خارجی ایران داشت.

این کتاب به نویسندگی دکتر حامد بخشی، عضو هیات علمی، مدیر گروه جامعه شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری و مدیر طرح پیمایش ملی «ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتارشناسی گردشگری ایران» در ۱۵۷ صفحه و به شکل الکترونیک منتشر شده است.

گفتنی است که طرح ملی «ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتارشناسی گردشگری ایران» طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ انجام شده است و ۲۶ محقق در انجام طرح فعالیت داشته‌اند.

انتهای پیام//م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار