به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، احمد طاهریفرد رئیس امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری از شناسایی یک هزار و ۲۰۰ دانشآموز بازمانده از تحصیل در استان خبر داد و گفت: این آمار از سوی وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان ثبت احوال منتشر شده است.
او افزود: اقدام برای شناسایی هر یک از این دانشآموزان ادامه دارد و همچنان ۳۵۰ نفر از مجموع دانشآموزان بازمانده از تحصیل به طور کامل شناسایی نشدهاند.
طاهریفرد مهاجرت خانوادهها، ابتلا به بیماریهای صعبالعلاج، دسترسی نداشتن به مدرسه و اشتغال دانشآموزان در زمان شیوع کرونا و تعطیلی مدارس را از جمله علل ترک تحصیل و یا دور ماندن از خدمات آموزشی دانست و تصریح کرد: با همکاری هستههای مشاور، ۲۵۰ نفر از دانشآموزان بازمانده از تحصیل در پایههای نهم و دهم در استان موفق به شرکت در آزمونهای خردادماه امسال شدند.
او در ادامه با اشاره به اینکه طرح نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان با عنوان نماد در سال گذشته در تعدادی از مدارس شهرستان سامان، بخش لاران و ۶ مدرسه ناحیه یک شهرکرد اجرا شد، گفت: در این مناطق ۲۸۵ مدرسه وجود دارد که به دلیل فراهم نبودن زیرساختهای لازم، طرح نماد در ۱۲۶ مدرسه به طور کامل به اجرا درآمد و تمامی دانشآموزان در این طرح غربالگری شدند.
طاهریفرد آمار دانش آموزان غربالگری شده در طرح نماد در سال تحصیلی گذشته را پنج هزار و ۲۷۰ نفر اعلام کرد و افزود: در سال تحصیلی جدید تلاش خواهد شد علاوه بر تداوم اجرای طرح نماد در ۱۲۶ مدرسه قبلی، تعداد مدارس قرار گرفته در نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان افزایش یابد.
بیشتر بخوانید
او یادآور شد: بر اساس برنامهریزی انجام شده در سال تحصیلی جاری تمامی ارجاعات دانشآموزی به منظور غربالگری، پیگیری و رصد دقیقتر فعالیتهای انجام شده و بررسی عملکرد مشاوران در سامانه نماد به ثبت خواهد رسید.
رییس امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در طرح نماد با تکمیل پرسشنامه و غربالگری دانش آموزان تلاش میشود افرادی که نیازمند مراقبت اجتماعی هستند با کمک مشاوران و یا ارجاع به دیگر دستگاههای حمایتی، شناسایی شوند و برای رفع مشکل آنان اقدام شود.
او همچنین در خصوص اجرای برنامه یاریگران زندگی در مدارس استان گفت: ۵۹۰ آموزشگاه در سال گذشته در این طرح مشارکت داشتند که با همکاری دانش آموزان مهمترین آسیبها و راهکارهای پیشگیرانه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر شناسایی شد و برنامههای آموزشی و فرهنگی در این زمینه به اجرا درآمد.
طاهریفرد کمبود نیرو در بخش مشاوره پایه متوسطه دوم در استان را نیز یادآور شد و افزود: اعتبارات اختصاص داده شده برای اجرای طرح یاریگران نیز چندان قابلتوجه نیست و نیاز به بازنگری دارد.
انتهای پیام/خ