مدیر کل دامپزشکی کردستان گفت: بیش از ۱.۵ میلیون راس دام سبک در سال جاری علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در استان واکسینه شدند و این بیماری کاملا کنترل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،مجتبی ورمقانی مدیر کل دامپزشکی کردستان  اظهار داشت: همگام با اجرای برنامه ملی ریشه کنی بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک یا ppr برای به صفر رساندن رخداد‌های بالینی در استان، این اداره کل با برنامه‌ریزی در سال جاری نسبت به اجرای فاز اول عملیات واکسیناسیون سراسری و رایگان ppr در کل جمعیت دام سبک استان با پوشش حداکثری اقدام کرد.

ورمقانی ادامه داد: این فاز به مدت ۹۰ روز کاری از اردیبهشت تا شهریور ماه سال جاری و با اولویت مناطق مرزی، پر خطر و روستا‌های اطراف مناطق حفاظت شده اداره کل محیط زیست استان اجرا شد که با همکاری ۳۱ تیم مایه‌کوبی دولتی و غیر دولتی و با بکارگیری ۱۰۰ نفر انجام گرفت.

او افزود: پیش بینی اولیه مایه کوبی یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس بود که با تلاش نیرو‌های دامپزشکی یک میلیون و ۵۴۶ هزار و ۳۳۶ راس دام در سطح یک هزار و ۴۴۹ روستای استان واکسینه شدند.

مدیر کل دامپزشکی کردستان اضافه کرد: از آنجا که تعداد محدودی از جمعیت دامی در نیمه نخست امسال به مناطق ییلاقی کوچ داده می‌شوند، این اداره کل آمادگی دارد در صورت بازگشت دام‌ها به روستا‌ها در طول ماه‌های آتی عملیات واکسیناسیون دام‌های سبک یاد شده را انجام دهد.

ورمقانی گفت: سال گذشته یک میلیون و ۲۹ هزار و ۸۰۲ راس دام علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک واکسینه شده بود که با پوشش مطلوب واکسیناسیون در سال جاری بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته که موید کمترین کانون رخداد بیماری در استان و عدم گزارش بیماری و تلفات در مناطق حفاظت شده تحت پوشش اداره کل محیط زیست استان است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.