بسته برترین‌های فناوری و فضا؛

از کاهش مرگ و میر‌های کرونایی با کمک شرکت‌های فناور تا GMO ابزاری کاربردی برای رفع آلودگی های محیط زیست

فناوری و فضا در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بود که در این بسته خبری به آنها اشاره می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه فناوری و فضا در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند« کاهش مرگ و میر‌های کرونایی با کمک شرکت‌های فناور»، « تفکیک جنسیتی در حوزه فضا وجود ندارد»، « وظیفه اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت مالی از شرکت‌های دانش بنیان است»، « پایه اصلی نوآوری استاندارد سازی شرکت‌های دانش بنیان است»، « بی بهره بودن ۸۰ درصد مردم دنیا از داشتن آسمان تاریک»، « GMO ابزاری کاربردی برای رفع آلودگی های محیط زیست»، « اهمیت ترویج علم در حوزه نجوم و فضا»، « تهدید امنیت غذایی ناشی از شیوع کرونا»، « نانوزیست‌ذراتی که به بهبود سرطان حنجره کمک می‌کند»، «هموار شدن مسیر برای ورود بازی‌های ایرانی به بازار‌های جهانی» همراه بود.

کاهش مرگ و میر‌های کرونایی با کمک شرکت‌های فناور

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اختیاری، رئیس کمیته پژوهش و فناوری مجلس شورای اسلامی در نوزدهمین اجلاس سالانه پارک فناوری پردیس اظهار کرد: پارک فناوری پردیس یکی از افتخارات صنعت علم و فناوری کشور است که دستاورد‌های ملی زیادی داشته اند.

او افزود: برای مثال اگر شرکت های دانش بنیان در دوران کرونا نبودند، با کمبود شدید دستگاه‌های تنفس مصنوعی در کشور مواجه می‌شدیم؛ کمک این شرکت‌ها از مرگ و میر‌های بسیاری جلوگیری کرد.

تفکیک جنسیتی در حوزه فضا وجود ندارد

مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در هفته جهانی فضا تلاش شد تا با ارائه دستاورد‌های فضایی و گفتگو پیرامون تاثیرات و کاربرد‌های این فناوری در زندگی مردم، ضمن افزایش آگاهی عمومی، همراهی و حمایت جامعه از فعالیت‌های فضایی جلب شود.   شعار امسال هفته جهانی فضا «زنان در فضا» بود که از سوی انجمن جهانی فضا انتخاب و اطلاع رسانی شد.

او افزود: در کشور‌های پیشرفته در حوزه فضایی، زنان در ماموریت‌های مختلف به عنوان محقق و پژوهشگر، فضانورد، استاد و مدرس، مدیرسیستم، مدیر برنامه ریزی، نظارت وکنترل در پروژه‌های فضایی نقش آفرینی می‌کنند.

وظیفه اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت مالی از شرکت‌های دانش بنیان است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان،  به مناسبت هفته ملی استاندارد دومین همایش تبیین نقش استاندارد در توسعه اقتصاد دانش بنیان با هدف معرفی استاندارد‌های تخصصی ملی و بین‌المللی در حوزه‌های مختلف فناوری و ترویج نقش استاندارد سازی با حضور ملکی فر معاون توسعه صندق نوآوری ایران برگزار شد.

ملکی فر اظهار کرد: وظیفه اصلی صندوق نوآوری تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان و تامین خدمات توانمند سازی است. حمایت‌های صندوق نو آوری از استاندارد‌ها شامل چند بخش است که بخش اول این حمایت برای مشاوره و اخذ استاندارد‌ها و مجوز‌های شرکت‌های دانش بنیان است که در دریافت استاندارد مشکل دارند.

پایه اصلی نوآوری استاندارد سازی شرکت‌های دانش بنیان است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، به مناسبت هفته ملی استاندارد دومین همایش تبیین نقش استاندارد در توسعه اقتصاد دانش بنیان با هدف معرفی استاندارد‌های تخصصی ملی و بین‌المللی در حوزه‌های مختلف فناوری و ترویج نقش استاندارد سازی با حضور برگزار شد.

شریعتی اظهار کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی منشاء اثر بخش در کنار معاونت علمی و فناوری برای صاحبان دانش و فن ایده بوده است. یکی از موضوعاتی که ذهن پژوهشگران را مشغول کرده نحوه ارتباط حوزه استاندارد با حوزه فناوری است. هدف ما این است که استاندارد سازی در حوزه فناوری ارتقاء یابد. پایه اصلی نو آوری و فناوری استاندارد سازی شرکت‌های دانش بنیان است.

بی بهره بودن ۸۰ درصد مردم دنیا از داشتن آسمان تاریک

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران جوان، معصومه خانی دانش آموخته اختر فیزیک در برنامه هفته جهانی فضا که به صورت مجازی در صفحه سازمان فضایی در حال برگزاری است، اظهار کرد: با توجه به شعار زنان در فضا امیدواریم اتفاقات خوبی در این حوزه در کشور رقم بخورد. گردشگری فضاپایه عنوانی کلی است که دو نوع گردشگری فضا پایه وجود دارد. نوع اول گردشگاه‌های فضاپایه در کره زمین و نوع دوم گردشگاه‌های فضاپایه خارج از زمین و در کره‌های دیگر مثل کره ماه و مریخ است.

او افزود: دست یافتن به تکنولوژی رفتن به ماه و بهره برداری از آن برای بشر بسیار جالب است، زیرا در زمان‌های گذشته رفتن به ماه نوعی قدرت‌نمایی بوده، اما امروزه نگاه بشر به معادن موجود در کره ماه است. گردشگاه‌های فضاپایه در زمین انواع مختلفی دارند که یکی از نوع‌های خاص آن پارک‌های آسمان تاریک است.

GMO ابزاری کاربردی برای رفع آلودگی‌های محیط زیست

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان،  GMO‌ها یکی از بهترین ابزار‌هایی هستند که کشاورزان برای حفاظت آب، هوا، زمین و حتی محدود کردن تاثیر تغییرات آب و هوایی در اختیار دارند. GMO‌ها یکی از چندین فناوری پرورش گیاه هستند که به کشاورزان کمک می‌کنند تا با استفاده از هزینه کرد کمتر، مانند آفت کش‌ها و زمین، غذای بیشتری پرورش دهند.

در حقیقت، طی ۲۰ سال گذشته محصولات GMO، کاربرد آفت کش‌ها را بیش از ۸ درصد افزایش داده‌اند. این افزایش عملکرد بدین معنیست که کشاورزان ۴۸ میلیون هکتار زمین را از تولید محصولات کشاورزی دور نگه داشته و باعث کاهش جنگل زدایی و آسیب به اکو سیستم‌ها شده‌اند.

اهمیت ترویج علم در حوزه نجوم و فضا

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، هفته جهانی فضا که توسط سازمان ملل متحد از ۱۲مهر ماه تا ۱۸ مهر نام گذاری شده است در صفحه سازمان فضایی به صورت آنلاین برگزار می‌شود که امشب ۱۶ مهر با حضور علی وکیلی مدیر پارک‌های علم و اکتشاف هوش‌های خلاق نجوم و فضا با موضوع زنان در فضا در حال برگزاری است.

وکیلی مدیر پارک‌های علم و اکتشاف هوش‌های خلاق با اشاره به نقش موزه‌ها و پارک‌های علوم فضایی در ترویج علم اظهار کرد: موضوع ترویج علم در حوزه نجوم و فضا به قدری اهمیت پیدا کرده است که سازمان فضای ایران امسال هم اهمیت ویژه‌ای به علوم فضایی داده است. با توجه به اینکه خود بنده از کودکی در یکی از این پارک‌ها در حال فعالیت بودم بعد از مدتی به نقش معلمی در حوزه نجوم و فضا رسیدم.

تهدید امنیت غذایی ناشی از شیوع کرونا

محمد مهدی مقدسیان، عضو ستاد توسعه زیست فناوری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد: در گزارش سال جاری امنیت غذایی و تغذیه در جهان که کمتر از یک هفته از انتشار آن توسط فائو می‌گذشت بار دیگر زنگ خطر جدی برای بشریت به صدا درآمد، این گزارش با اشاره به ده‌ها میلیون نفر که در پنج سال گذشته به تعداد افراد گرسنه و دچار سوء تغذیه مزمن افزوده شده است نشان می‌دهد که شمار گرسنگان و افراد مبتلا به سوء تغذیه و فقر مزمن غذایی در جهان، کماکان در حال افزایش است و این روند با شرایط موجود به ویژه با ظهور کووید ۱۹ تسریع خواهد یافت.

او افزود: پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که جهان برای محو گرسنگی تا سال ۲۰۳۰ در مسیر پیش بینی شده و روند مطلوب حرکت نمی‌کند و با وجود بعضی پیشرفت‌ها بیشتر شاخص‌ها در دستیابی به اهداف تغذیه جهانی نا امید کننده است. امنیت غذایی و کیفیت تغذیه در بین آسیب پذیرترین گروه‌های جمعیتی به دلیل اپیدمی همه‌گیر کووید ۱۹ و تاثیرات منفی آن که در ابعاد اقتصادی و اجتماعی تشدید خواهد شد اثرات بسیار مخربی بر دستاورد‌های مبارزه با گرسنگی در سه دهه گذشته خواهد داشت.

نانوزیست‌ذراتی که به بهبود سرطان حنجره کمک می‌کند

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  یک تیم تحقیقاتی در بیمارستان سورنس به سرپرستی پروفسور سونگ هاک جون در دانشکده پزشکی دانشگاه یونسی، نانوذره‌ای از غشای سلولی را تولید کرده است که قادر به حفظ حنجره در سرطان حنجره است.

آن‌ها اعلام کردند که برهم‌کنش‌های بین سلولی به رشد، تمایز و بازسازی بافت‌ها کمک می‌کند و بر رشد و متاستاز سرطان تأثیر می‌گذارد. بنابراین، نانوذرات مشتق از غشای سلولی به‌عنوان ماده‌ای که در برهم‌کنش‌های سلول-سلول نقش مهمی دارد، یک موضوع داغ تحقیقاتی است.

در حالی که مطالعات زیادی در مورد تجزیه و تحلیل ویژگی‌های نانوذرات مشتق از غشای سلولی انجام شده است، مطالعات کمی رابطه بین سلول‌ها و نانوذرات مشتق شده از غشای سلولی را نشان داده است.

هموار شدن مسیر برای ورود بازی‌های ایرانی به بازار‌های جهانی

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان،  یکی از برنامه‌های صندوق نوآوری و شکوفایی برگزاری دوشنبه‌های استارتاپی است که در دوشنبه این هفته بازی‌های ایرانی معرفی شدند که ورود به بازار‌های جهانی را مورد هدف قرار داده اند.

بهم رسانی فناوران و سرمایه گذاران از مهم‌ترین اهداف اصلی برگزاری چنین رویداد‌هایی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار