نتیجه نظرسنجی هفته گذشته باشگاه خبرنگاران از ۱۰ کارشناس بازار سرمایه در مقایسه با تغییرات شاخص کل، با اختلافاتی همراه بود که علت را جویا شدیم.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، روز جمعه هفته‌‌ گذشته، نظرسنجی باشگاه خبرنگاران جوان از ۱۰ کارشناس بازار سرمایه با موضوع پیش بینی بازدهی شاخص کل بورس و روند بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت انجام شد. سوال زیر به طور مشترک از کارشناسان پرسیده شد.

روند بازار سرمایه و بازدهی هفتگی شاخص کل در هفته آتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

۱. مثبت. افزایشی

۲. بدون تغییر چشمگیر

۳. منفی. کاهشی

طبق نتیجه نظرسنجی، ۷۰ درصد کارشناسان اعتقاد به مثبت شدن شاخص کل (گزینه اول)، ۲۰ درصد دیگر معتقد بودند که این شاخص در هفته‌ای گذشت تغییر چشمگیری نخواهد داشت (گزینه دوم) و در نهایت ۱۰ درصد کارشناسان اعتقاد به ریزشی بودن شاخص کل داشتند. نتیجه این نظرسنجی در تصویر زیر و مشروح نظرات کارشناسان از طریق لینک زیر قابل دسترسی است.

نتیجه نظرسنجی

۹۰ درصد کارشناسان معتقدند بورس هفته آینده هم ریزش نمی‌کند

 

شاخص کل ۶.۱ درصد ریخت

در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، چهارشنبه ۱۴ مهر ماه شاخص کل بورس بر روی تراز یک میلیون و ۴۸۸ هزار واحد کار خود را به پایان رساند.

نتیجه نظرسنجی

با گذشت یک هفته شامل ۵ روز معاملاتی از تاریخ ۱۷ تا ۲۱ مهر، در پایان معاملات چهارشنبه ۲۱ مهر ماه، شاخص کل بورس در پله  یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۳۸۶ واحدی به کار خود پایان داد.

نتیجه نظرسنجی

مقایسه شاخص کل بورس در پایان معاملات این هفته با پایان هفته گذشته کاهش ۶.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

بنابراین پیش‌بینی کارشناسان با بازدهی واقعی شاخص کل بورس در این هفته مطابق نبوده و اختلاف زیادی دارد. علت این تفاوت را از این افراد جویا شدیم که در ادامه می توانید دلایل هریک را مشاهده کنید.

نام کارشناس توضیحات
نوید اختری زاده علی رغم رشد بسیار خوب قیمت های جهانی، شاهد هیجانات زیادی از سوی سهامداران بودیم. افت زیاد قیمت دلار نیز دلیل مضاعفی بر رفتار هیجانی در این هفته بود.
امین امیدی قیمت دلار نقش زیادی در روند شاخص دارد و ریزش دلار و عدم شفافیت شروع مذاکرات وین باعث ریزش شاخص کل بود.
محمد خبری زاد دلایل ریزش برای کسی موجه و مشخص نیست. دلایلی همچون شایعه تغییر ریاست سازمان بورس، روند نرخ اوراق با درآمد ثابت و ریسک های سیاسی بیان می شوند. اما مهم ترین دلیل ابهاماتی است که برای سرمایه گذاران وجود دارد و سبب با ترس عمل کردن سهامداران می شود. این ابهامات نیز شامل ابهامات سیاسی و اقتصادی دولت است. 
سجاد دولت دوست تغییر رئیس سازمان بورس و اعضای هیات مدیره سازمان سبب ایجاد برخی ناهماهنگی ها و به نوعی اصلاح مورد انتظار در شاخص شد.
محمدرضا صادقی مقدم پاسخی به باشگاه خبرنگاران جوان ارائه ندادند
مصطفی صفاری به علت مشخص نبودن سکاندار سازمان بورس بازار در ابهام به سر می برد.
وحید کشمیری پور همانطور كه پيش بينی شده بود قيمت هاي جهانی رشد داشت و گزارش های ارائه شده به بازار نیز خوب بود، اما واكنش بازار سهام كاملا برعكس بود.
حسین مرید سادات عمق كم بازار سرمايه سبب نادرستي تحليل شد و بورس به دليل نبود خريدار، عمقي ندارد.
علی ملک لی  ریزش بازار دلایل تکنیکال نداشت و به نظرم بیشتر جو روانی حاکم بر بازار به دو دلیل باعث ریزش شد. تغییرات مدیریتی در ارکان بورس تهران (شورای عالی بورس و مدیران ارشد)، علت دیگر اینکه به خاطر ریزش پارسال، سهامداران خرد از ترس ریزش بیشتر و از دست رفتن سرمایه های خود اقدام به فروش می کنند تا ضرر کمتری داشته باشند که دلیل اول قوی تر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
فقط آرتا اسدی درست پیش بینی کرده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
سه نقطه به تحلیل کردن شما جماعت
Iran (Islamic Republic of)
جانباز دفاع مقدس
۱۸:۲۸ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
شاخص کل به جای صعود، سقوط کرد!/ علت را از زبان کارشناسان بخوانید

علت این است که تمام کارشناسان نوکران دولت هستند و برای تامین منافع دولت و کسری بودجه به مردم دروغ میگنهیچ کارشناسی دلش به حال مردم نسوخته از دولت حقوق میگیرند و مردم را به نفع دلت فریب میدن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۷:۱۲ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
مشکل اصلی تحریمهای ظالمانه است که فروش نفت رو با مشکل شدید مواجه کرده و به دلیل شرایط تحریم سرمایه گزاری منطقی و مداوم در بورس صورت نمیگیره و بیشتر مردم دنبال بورسها و ارزهای خارجی ان . خدا سران صیهونیست و امریکارو لعنت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
مشکل اصلی تحریمه . اقتصاد نمیتونه ارز جذب کنه و ارزش پول پایین اومده مردم هم پولارو رفتن زمین طلا دلار رو ارزدیجیتال خریدن چون از اقتصاد تحریم شده و متشنج میترسن و از بورس خارج میکنند
Israel
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
اینا همه اثار تورمی هست که روحانی درست کرده. سقوط مکرر بازار در جواب به همون تورمی افسار گسیخته ای هست که اون موقع ایجاد شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
با به پیش بینی درست کسی کارشناس نمیشه، پس با یه پیش بینی نادرست هم کسی کارشناسیشو از دست نمیده (اسمش روشه پیش بینی)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
کشورهای دیگه کارشناس دارن ما هم کارنشناس داریم!!!!
Ireland
شهریار
۱۴:۴۵ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
آدم یاد وقتی میوفته که به یه نفر کارنابلد میگه: سیستمم هنگ میکنه، به نظرت علتش چیه؟ یارو هم در جواب میگه: حتما ویروس گرفته، یه بار ری استارت کنی درست میشه!!! یعنی اگه ازش بپرسی مانیتورم سوخته، باز در جواب میگه ویروس گرفته خاموش روشن کن درست میشه خودتم یه چای نبات بخوری حله کاملا!!!
اینا اگه کارشناس ریزش و سقوط مرداد پارسال رو خبر میدادن، خودشون هم هنوز گیر همون سقوطن...
هر چی بپرسی میگن دلار اجنبی عامل سقوطه. آخه آدم....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
ازشون بپرسید برا هفته بعد چه پیش بینی ای دارن تا برعکسش عمل کنیم
آخرین اخبار