به توصیه کارشناسان تغذیه، گنجاندن میان وعده‌ها در برنامه غذایی موجب کنترل قند خون می‌شود که این موضوع برای بسیاری از افراد جامعه اهمیت دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، عنایت الله کلیج مدیرگروه تغذیه و بهبود جامعه مرکزبهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: یکی از وعده‌های مهم غذایی که معمولا بین وعده اصلی مصرف می‌شود میان وعده نام دارد؛ باور بر این است که برای رفع گرسنگی به کار می‌رود و اهمیت تغذیه‌ای ندارد و افراد از تنقلات ناسالم برای این وعده استفاده می‌کنند.

او افزود: یکی از وعده‌های غذایی بسیار مهم که نقش به سزایی در تامین سلامتی بدن و به خصوص گروه آسیب پذیر کودکان، نوجوانان، زنان باردار دارد، میان وعده است.


بیشتر بخوانید


کلیج اضافه کرد: میان وعده برای تمامی افراد لازم است، اما برای بعضی از گروه‌های سنی و بیماری‌هایی مثل دیابت و چاقی اهمیت بیشتری دارد.

او اظهار داشت: یک میان وعده خوب باید حاوی مواد مغذی باشد و علاوه بر رفع گرسنگی، انرژی و مواد مغذی مورد نیاز به بدن را نیز تامین نماید به عنوان مثال می‌شود برای جبران کمبود فیبر و یا بالا بردن کلسیم بدن، انتخاب مواد غذایی برای مصرف میان وعده از این نوع مثل میوه، سبزیجات و یا شیر باشد.

کلیج تصریح کرد: میان وعده‌هایی که دارای غلات کامل و غنی از فیبر و کربوهیدرات پیچیده هستند علاوه بر تامین انرژی بدن از گرسنگی زود هنگام تا قبل از صرف غذای اصلی جلوگیری می‌کند و بهترین آن شامل بیسکوئیت‌ها و کراکر‌های سبوس دار است.

او گفت: دانه‌ها و مغز‌ها حاوی پروتئین هستند و سیری طولانی مدت در بدن ایجاد می‌کند و میزان چربی آن‌ها نیز بالا است، ولی از نوع چربی غیر اشباع محسوب می‌شود که برای سلامتی بسیار مفید است، ولی باید توجه داشته باشیم که کالری مغزی‌ها بالاست و نباید در مصرفشان زیاده روی کنیم.

کلیج بیان کرد: لبنیات کم چرب، شیر، ماست و پنیر منبع غنی از کلسیم، ویتامین و مواد مغذی هستند ضمن این که مصرف کلسیم در لاغری و کاهش وزن بسیار موثر است.

او اظهار داشت: وقتی گرسنه هستید، وقتی قند خون پایین است، وقتی هیچ انرژی ندارید، بین ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح و ۴ تا ۶ بعد از ظهر بهترین زمان صرف میان وعده است.

کلیج ادامه داد: مصرف آجیل، لبنیات پرچرب، کراکر، نان، شیرینی، شیر کاکائو، ذرت پخته، میوه خشک و بستنی از انواع میان وعده‌ها در افزایش وزن بدن هستند و میوه، تخم مرغ آب پز، سالاد سبزیجات، جو دو سر و شکلات تلخ نیز از انواع میان وعده‌ها در کاهش وزن بدن محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار