وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  حوزه وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

آمار قبولی دانشجویان در دانشگاه‌های کشور+ درصد خالی مانده صندلی‌ها

 آخرین آمار پذیرفته شدگان، تعداد قبولی و درصد خالی مانده دانشگاه‌ها طی دو سال گذشته برای آزمون کارشناسی ناپیوسته اعلام شد: در دوره‌های روزانه دانشگاه‌ها تعداد ۳۵.۲۹ دانشجو پذیرفته شده اند که ظرفیت صندلی‌ها ۵۵۱۰۳ بوده اند و صندلی‌های خالی هم با آمار ۲۰۰۷۴ رو به رو بوده اند و درصد خالی صندلی‌ها ۳۶.۴۳ بوده است.

در سال ۹۹ برای دانشگاه‌های دولتی روزانه تعداد دانشجو ۲۱۱۶۲ پذیرفته شده اند که ظرفیت صندلی‌ها ۵۰۵۷۹ بوده اند و صندلی‌های خالی هم با آمار ۲۹۴۱۷ رو به رو بوده اند و درصد خالی صندلی‌ها ۵۸.۱۶ بوده است.

 در سال ۱۴۰۰ تعداد پذیرفته شدگان دانشگاه‌های دولتی ۳۰۱۲۵ بوده که ظرفیت دانشگاه‌ها در این خصوص ۵۶۷۸۹ بوده و صندلی‌های خالی ۲۶۶۶۴ تعداد است و درصد خالی صندلی‌ها هم ۴۶.۹۵ بوده است.

دانشگاه های نوبت دوم 

 در دانشگاه‌های نوبت دوم یا شبانه در سال ۹۸ آمار ظرفیت دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان ۳۰۲۶۶، ظرفیت ۸۲۶۹ و درصد خالی مانده دانشگاه‌ها ۲۱۹۹۷ و درصد خالی ۷۲.۶۸ بوده است.

 در سال ۹۹ آمار ظرفیت دانشگاه‌های نوبت دوم برای پذیرش دانشجویان ۲۹۳۸، ظرفیت ۱۷۲۹۸ و درصد خالی مانده دانشگاه‌ها ۱۴۳۶۰ و درصد خالی ۸۳.۲ بوده است.

 در سال ۱۴۰۰ آمار ظرفیت دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان ۱۸۷۷۷، ظرفیت ۴۸۱۶ و درصد خالی مانده دانشگاه‌ها ۱۳۹۶۱ و ۷۴.۳۵ درصد خالی بوده است.

دانشگاه های غیر انتفاعی

 در دانشگاه‌های غیر انتفاعی در سال ۹۸ آمار ظرفیت دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان ۱۶۹۷۸، ظرفیت ۱۷۱۷۴۰ و درصد خالی مانده دانشگاه‌ها ۱۵۴۷۶۲ و ۹۰.۱۱ درصد خالی بوده است.

 آمار ظرفیت دانشگاه‌های غیر انتفاعی در سال ۹۹ برای پذیرش دانشجویان ۶۹۹۱، ظرفیت ۱۵۹۷۴۶ و درصد خالی مانده دانشگاه‌ها ۱۵۲۷۵۵ و ۹۵.۶۲ درصد خالی بوده است.

آمار ظرفیت دانشگاه‌های غیر انتفاعی در سال ۱۴۰۰ برای پذیرش دانشجویان ۱۱۲۱۶، ظرفیت ۱۴۴۷۲۵ و درصد خالی مانده دانشگاه‌ها ۱۳۳۵۰۹ و درصد خالی ۹۲.۲۵ بوده است.

دانشگاه های مجازی دولتی 

 آمار ظرفیت دانشگاه‌ها در مجازی دولتی در سال ۹۸ برای پذیرش دانشجویان ۳۲، ظرفیت ۱۲۰ و درصد خالی مانده دانشگاه‌ها ۸۸ و درصد خالی ۷۳.۳۳ بوده است.

 آمار ظرفیت دانشگاه‌ها در مجازی دولتی در سال ۹۹ برای پذیرش دانشجویان ۲۰، ظرفیت ۱۲۰ و درصد خالی مانده دانشگاه‌ها ۱۰۰ و درصد خالی ۸۳.۳۳ بوده است.

آمار ظرفیت دانشگاه‌ها در مجازی دولتی در سال ۱۴۰۰ برای پذیرش دانشجویان ۵۸، ظرفیت ۱۲۰ و درصد خالی مانده دانشگاه‌ها ۶۲ و درصد خالی ۵۱.۶۷ بوده است.

اجرای طرح پیشگیری از مصرف مواد در دانشگاه ها در سال تحصیلی جدید

 مجید صفاری نیا مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم از انعقاد تفاهم نامه همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان امور دانشجویان در امر پیشگیری از مصرف مواد خبر داد.

وی ادامه داد: بعد از وقفه یک ساله‌ای که در عقد تفاهم نامه همکاری با ستاد مبارزه با مواد مخدر به وجود آمده بود، خوشبختانه با تلاش‌ها و پیگیری‌های این دفتر و حمایت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری تفاهم نامه 2 میلیارد و 700 و 90 میلیون تومانی مشترک برای آغاز فعالیت‌ها در ترم اول سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ امضا و برای ابلاغ به دانشگاه‌ها آماده شده است.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان افزود: این موفقیت را به رؤسا و کارشناسان مراکز مشاوره دانشگاه‌های سراسر کشور و همکاران دفتر مشاوره و سلامت تبریک می گویم. امید است با همت خانواده بزرگ مشاوره دانشجویی، این حوزه به یکی از تخصصی‌ترین، علمی ترین، کاربردی‌ترین، با اخلاق ترین بخش آموزش عالی کشور نائل شود.

جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان (نما) منتشر شد

تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری بر پایه شواهد از رویکرد‌های نوین در مدیریت علم، فناوری، و نوآوری است. تصمیم‌هایی که بر پایه شواهد و داده‌ها اتخاذ نشوند، به سرانجامی نرسیده و تنها هدررفت منابع را در پی خواهند داشت.

امروزه شمار بسیاری از شاخص‌ها در لایه‌های گوناگون (سازمانی، ملی، منطقه‌ای، و جهانی) پشتیبان چنین رویکردی هستند. پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) در سامانة «جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان (نِما)» در نشانی NEMA.IRANDOC.AC.IR، جایگاه کشور را در شاخص‌های کلیدی و جهانیِ علم، فناوری، و نوآوری بازنمایی می‌کند. بر پایة داده‌های این سامانه، جایگاه ایران در بیشتر شاخص‌های جهانی در سال ۲۰۲۰ میلادی بهبود یافته، در برخی تغییر نکرده، و در برخی نیز پایین آمده است.

«نمای ۲۰۲۰» گزارش تفصیلی جایگاه ایران را در نزدیک به ۹۰ شاخص گوناگون جهانی علم، فناوری، و نوآوری در سال ۲۰۲۰ میلادی پوشش می‌دهد. این اثر دربردارنده هفت فصل است: جایگاه پژوهشگران، جایگاه مجله‌های علمی، جایگاه مؤسسه‌ها در نظام‌های رتبه‌بندی کلی، جایگاه مؤسسه‌ها در نظام‌های رتبه‌بندی موضوعی، جایگاه مؤسسه‌ها در نظام‌های رتبه‌بندی وبگاه‌ها، وضعیت ایران در نمایه‌های استنادی و جایگاه ایران در رتبه‌بندی‌های علم، فناوری، و نوآوری.

بر پایة داده‌های نما، در سال ۲۰۲۰ میلادی شمار مؤسسه‌های آموزش عالی ایران در بیشتر نظام‌های فراگیر رتبه‌بندی جهانی افزایش یافته است (تایمز: ۴۷ مؤسسه؛ شانگهای: ۱۲ مؤسسه؛ کیو. اس. پنج مؤسسه؛ یورپ: ۵۲ مؤسسه؛ لایدن: ۳۶ مؤسسه؛ یومالتی رنک: ۲۱ مؤسسه؛ تایوان: ۱۲ مؤسسه؛ یو. اس. نیوز: ۳۱ مؤسسه؛ دانشگاه‌های جهان: ۳۸ مؤسسه، سکیمگو: ۱۵۷ مؤسسه؛ راوند: ۱۱ مؤسسه؛ گرین‌متریک: ۴۱ مؤسسه). شمار مؤسسه‌های آموزش عالی ایران در نظام‌های موضوعی رتبه‌بندی نیز افزایش یافته و برخی از این مؤسسه‌ها در میان ۱۰۰ مؤسسه و حتی ۱۰ مؤسسة برتر جهان هستند. در رتبه‌بندی‌های موضوعی «شانگهای» و «یورپ» هفت مؤسسه و در رتبه‌بندی‌های موضوعی «تایوان» و «یو. اس. نیوز» نیز نُه مؤسسة ایرانی در میان ۱۰۰ مؤسسة برتر جهان در زمینه‌های گوناگون علمی قرار گرفتند.

جایگاه ایران در نمایه‌های استنادی جهانی نیز پیشرفت داشته است. شمار انتشارات ایران در نمایه‌نامه‌های استنادی جهانی، یعنی «وب آو ساینس (واس)» و «اسکوپوس» در سال ۲۰۲۰ میلادی افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۰ میلادی، ایران در جایگاه ۱۵ جهان و نخستِ منطقه در هر دو نمایه‌نامه از دیدگاه شمار انتشارات است. با اینکه ایران در چند سال گذشته تحریم بوده، ولی همکاری علمی پژوهشگران ایرانی با کشور‌های دیگر بیشتر شده و اکنون بیش از ۳۵ درصد از انتشارات ایران در نمایه‌نامۀ «واس» برون‌دادِ هم‌نویسندگی جهانی است.

زیر ساخت‌های دانشگاه هنوز آماده استقبال از دانشجویان نیست

محمد رضا آهنچیان سخنگوی طرح بازگشایی دانشگاه‌ها با حضور تلفنی در برنامه تلوزیونی در خصوص باز گشایی دانشگاه‌ها گفت:دانشجو‌ها در سطح کشور پراکنده هستند و لزوم محل تحصیل و زندگی آن‌ها یکسان نبوده به همین دلیل مراکز واکسیناسیون در دانشگاه‌ها فعال نبوده است و آن‌ها در مراکز شهری خود واکسینه شده اند به همین دلیل آمار دقیقی از واکسیناسیون دانشجویان نداریم، اما بنا به برآورد‌های انجام شده حدود ۵۰ درصد از دانشجویان واکسینه شده اند.

دهقان درباره امکان حضور دانشجویان در دانشگاه ها گفت: به دو دلیل امکان حضور دانشجویان درتاریخ معین شده در  محل تحصیل خود امکان پذیر نیست، زیرا عده‌ای از دانشجویان هنوز واکسن خود را دریافت نکرده اند یا تنها یک دوز از واکسن را تزریق کرده اند و دومین شرط استقبال صد در صدی از دانشجویان بحث آماده شدن زیر ساخت‌ها از قبیل خوابگاه ها، غذا خوری، اماکن ورزشی و سرویس‌های ایاب و ذهاب است که باید با توجه به نکات بهداشتی ابلاغ شده از وزارت بهداشت صورت گیرد.

آموزش‌های حضوری از ۱۵ آبان برای تمامی دانشجویان محقق می‌شود؟

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره بازگشایی دانشگاه‌ها اظهار کرد: مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا که در دهم مهر اطلاع رسانی شد، آموزش حضوری تمامی دانشجویان کارشناسی ارشد از ۱۵ مهرماه و دانشجویان کارشناسی از ۱۵ آبان باید در دانشگاه‌ها شروع شود.

او افزود: طبیعتا اجرای این مصوبه باید به صورت تدریجی انجام شود، در واقع به دلیل این که مصوبات این ستاد قانونی است؛ بنابراین ملزم به عملی کردن آن هستیم و باید فرآیند آموزش حضوری را آغاز کنیم.

خاکی صدیق تصریح کرد: اگر شرایط فراهم نباشد دانشجویان نمی‌توانند ۱۵ آبان به صورت حضوری آموزش ببینند، یعنی تمامی دانشجویان باید واکسینه شوند تا بتوانیم آموزش‌های غیر حضوری را به حضوری تبدیل کنیم؛ چرا که یکی از الزامات حضور در کلاس‌های درس این است که دانشجویان حتما دو دز واکسن را تزریق کرده باشند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: استادانی هم که برای آموزش‌های حضوری قصد تدریس دارند، باید حتما دو دز واکسن را دریافت کنند، در صورت مهیا بودن چنین شرایطی می‌توانیم آموزش‌های حضوری را آغاز کنیم.

خاکی صدیق درباره وضعیت خوابگاه‌ها از ۱۵ آبان در صورت بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌ها در حال برنامه ریزی هستند تا بتوانند شرایط حضور دانشجویان را در خوابگاه‌ها با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مهیا کنند.

او گفت: وقتی می‌گوییم بر اساس پروتکل محدودیت وجود دارد؛ چرا که خوابگاه‌های ما از نظر امکانات خوابگاهی محدود هستند؛ بنابراین همه این موارد نتیجه این است که همه ما باید در انتظار یک حضور تدریجی باشیم، یعنی دانشگاه‌هایی که آمادگی حضوری شدن کلاس‌ها را دارند از ۱۵ آبان می‌توانند آموزش‌های خود را با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی آغاز کنند.

سامانه ساتع، تسهیل کننده فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه هاست

رحیمی شعرباف  معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره بازگشایی دانشگاه‌ها بیان کرد: واژه بازگشایی، واژه درستی نیست. اصولا دانشگاه‌های ما تعطیل نبودند که بخواهند بازگشایی شوند. در طول سال گذشته همه دانشگاه‌ها باز بودند و حتی فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها عمدتاً به صورت حضوری برقرار بودند. در نتیجه به جای واژه بازگشایی باید واژه برقراری مجدد آموزش‌های حضوری را به کار برد.

وی ادامه داد: در این مدت به جز بخش‌های پژوهشی که احتیاج به آزمایشگاه و کارگاه داشته، سایر آموزش‌ها درقالب کلاس مجازی به صورت فعال برقرار بوده است. البته هیچ چیزی در دانشگاه و مدرسه، نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود و این شرایط باعث لطمه به نظام آموزشی ما شده است.

رحیمی شعرباف درباره روند موفقیت آمیز شکل گیری آموزش مجازی بیان کرد: کشور ما به خوبی توانست از پس مشکلات بر بیاید. در کمتر از ۶ ماه، سامانه آموزش مجازی از صفر طراحی شد و پس از بررسی وارد حوزه فعالیت شد.

رحیمی شعرباف درباره آمار پژوهش در دوسال اخیر بیان کرد: درسال ۲۰۲۰ میلادی، هفتاد هزار مقاله به ثبت رسید. همچنین درسال ۲۰۲۱ میلادی (۱۴۰۰) تا کنون، پنجاه هزار مقاله در پایگاه‌های مختلف به ثبت رسیده است. البته کل دنیا تحت تاثیر شرایط کرونا، تعداد مقالات کمتری صادر کرده‌اند. اما کشور ایران نسبت به سایر کشور‌ها در این مورد بهتر عمل کرده و کاهش کمتری داشته است.

رحیمی شعرباف درباره سامانه ساتع بیان کرد: همه دانشگاه‌ها با سامانه ساتع (سامانه اجرایی تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری) آشنا هستند. از این طریق بودجه دانشگاه با اخذ قرارداد با نهاد‌های علمی تامین می‌شود.

وی درباره آمار موسسات پژوهشی بیان کرد: در کشور ما ۱۵۲ موسسه علمی پژوهشی مورد تایید وزارت علوم وجود دارد، که از این تعداد حدود ۳۰ الی ۴۰ موسسه، دارای پژوهش‌های برتر هستند. لازم به ذکر است که موسسات پژوهشی نقش بسیار زیادی در توسعه فناوری کشور دارند.

وی افزود: تمام دستگاه اجرایی باید نیاز‌های خود را چه در حال و چه در آینده، در این سامانه ثبت کنند. این سامانه نیاز‌های دانشجویان را برآورده می‌سازد.

شعرباف تاکید کرد: این سامانه باعث ایجاد ارتباط نهاد علمی با دانشگاه شده و دولت نیز بودجه این فعالیت پژوهشی را تامین خواهد کرد. لازم به ذکر است عمده تحقیقات دانشگاهی در قالب رساله و پایان نامه‌های دانشجویی انجام می‌شود.

راه اندازی نظام پیشنهادات برای نیازمحور کردن پایان نامه‌های دانشجویی

محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ساماندهی به بحث اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی اظهار کرد: اشتغال و اشتغال پذیری دانشجویان یک بحث فرابخشی است و تنها به وزارت علوم اختصاص ندارند.

او افزود: تنها کاری که می‌توانیم، بکنیم این است که در برنامه‌های آموزشی خودمان شرایطی را ایجاد کنیم تا مهارت افزایی افزایش یابد و به توسعه دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی اقدام کنیم.

زلفی گل تصریح کرد: از طرف دیگر برای پایان نامه‌های دانشجویان کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری به دنبال این هستم تا نظام پیشنهادات را عملی کنم که بخش قابل توجهی از پایان نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی در راستای نیاز‌ها و مسائل کشور باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: وقتی تحقیقات دانشجویان کشور در راستای نیاز‌های کشور باشد خود به خود صنعت به سراغ دانش آموختگان دانشگاه‌ها خواهد آمد و به اینصورت میزان اشتغال پذیری دانشجویان افزایش خواهد یافت.

زلفی گل گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا مقرر شده تا دانشجویان تحصیلات تکمیلی یعنی ارشد و دکتری از ۱۵ مهر و دانشجویان کارشناسی هم از ۱۵ آبان به صورت حضوری، آموزش ببینند.

او اضافه کرد: روسای دانشگاهی را متقاعد کرده ایم تا حضور دانشجویان کارشناسی در دانشگاه‌ها را اولویت بندی کنند و برای آن‌ها امکانات لازم را فراهم کنند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار