کارشناس مسائل منطقه گفت: طالبان باید بداند نادیده گرفتن بازیگران، گروه‌ها و اقوام در افغانستان می‌تواند بحران ساز شود.

حسن لاسجردی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برگزاری نشست همسایگان درباره افغانستان در ايران، گفت: کشورمان در رابطه با این نشست چند ملاحظه دارد؛ نخست مسئله طالبان است که تاکنون موضوع مشخصی در به رسمیت شناختن طالبان نداشته ایم و تهران همواره اصرار دارد حکومت فراگیر در افغانستان شکل بگیرد؛البته شاید تهران بخواهد طالبان را به سوی این نگاه مهم و اثر گذار جذب کند.

وی افزود: هدف نشست تهران بیش از هرچیز این است که طالبان را به سمت گفت‌وگو سوق دهد تا بتواند با آن‌ها درباره تشکیل دولت فراگیر صحبت کند و همچنین مشکلات افغانستان نیز حل شود. این را هم باید مدنظر قرار داد که نادیده گرفتن بازیگران، گروه‌ها و اقوام در این کشور می‌تواند بحران ساز شود.

لاسجردی ادامه داد: ملاحظه دیگری که ایران آن را مدنظر دارد، مربوط به خط مشی سیاسی کشور است،زیرا دولت سیزدهم اولویت ارتباط با همسایگان را در دستور کار خود قرار داده است. اما زمانی که این موضوع از سوی دولت اعلام شد مشکلی به نام طالبان خود را نشان داد.

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه درنشستی که برای مسئله افغانستان برگزار خواهد شد در خصوص نقش دیگر کشور‌ها نیز گفت‌وگو خواهد شد، اظهار کرد: کشور‌هایی مانند پاکستان یکی از مهره‌های مهم و موثر در حل مشکل افغانستان است همچنین کشور‌هایی مانند ترکیه و قطر نیز در شطرنج تحولات افغانستان موثر هستند.

وی افزود: تهران علاقه‌مند است که با برگزاری این نشست برای حل مشکل افغانستان و حضور همسایگان در این نشست،  ثبات منطقه‌ای را دنبال کند. این درحالی است که   برخی کشور‌های عربی تلاش کردند تا در مسئله‌ی افغانستان موضع قومیتی را مورد توجه قرار دهند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه درباره برگزاری نشست همسایگان درباره افغانستان در ايران، گفت:‌ در اولین جلسه‌ای که وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به صورت برخط  برگزار کردند، توافق شد كه نشست بعدی با حضور وزرای خارجه در تهران باشد و این منوط به آماده شدن مقدمات است. این موضوع در دستورکار و پیگیری است ؛اما نمی‌دانیم چه زمانی امکان برگزاری نشست حضوری را در تهران خواهیم داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار