به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، سومین نشست شورای عالی مدیریت دانشگاهها و موسسات عالی استان به دنبال دستور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشور با محوریت تبادل نظر، تصمیمگیری و برنامهریزی شورای مدیریت آموزش عالی استان درباره ایجاد رویکرد یکسان و یکپارچه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی استان نسبت به از سرگیری فعالیتهای حضوری پیرامون موضوعات ذیل برگزار شد:
۱. تعیین سازوکارهای آموزش حضوری، نحوه حضور اساتید و حضور دانشجویان در مقاطع مختلف
۲. روشهای آموزش ترکیبی (آموزش حضوری و آموزشهای الکترونیک)
۳. بررسی روند واکسیناسیون اساتید و دانشجویان
۴. تعمیم تجربیّات به دیگر مراکز آموزشی-پژوهشی استان
۵. آسیبشناسی آموزش عالی در دوران کرونا و استفاده از تجربیّات برای دوران پسا کرونا.
قاسم بریدلقمانی رئیس دانشگاه یزد در این نشست با اشاره به تاکید رئیس جمهور در نشست هیئت وزیران نسبت به از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاهها و مؤسّسات آموزش عالی کشور از تاریخ پانزدهم مهر برای تحصیلات تکمیلی و پانزدهم آبانماه امسال برای کلیه مقاطع، گفت: تصمیمگیری و ایجاد رویکرد یکسان و یکپارچه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی استان در خصوص این موضوع به این شورا واگذار شده است.
او با تاکید بر لزوم همفکری اعضای حاضر در این نشست خواستار تشویق و فرهنگسازی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی برای واکسیناسیون تمام اعضای هیات علمی، کارمندان (همراهان علمی) و علیالخصوص دانشجویان شد و اذعان داشت: به مرور همه افراد برای حضور در دانشگاهها باید کارت واکسیناسیون دیجیتال داشته باشند.
برید لقمانی ادامه داد: دانشگاهها و موسسات آموزش عالی نیز باید در اولین فرصت نسبت به ارایه آمار دقیق واکسیناسیون اعضای هیات علمی، استادان مدعو، همراهان علمی و دانشجویان خود به این شورا اقدام کنند.
او با تاکید بر لزوم ایجاد آموزش ترکیبی در شرایط جدید مرتبط با همهگیری کرونا، گفت: در این نوع آموزش باید به گونهای برنامهریزی شود تا دانشجویان بومی بر سرکلاسهای درس خود به صورت فیزیکی حضور داشته و همزمان دانشجویان غیربومی نیز از طریق غیرحضوری و مجازی از آموزش بهرهمند شوند.
رئیس دانشگاه یزد با بیان نکات مثبت آموزش مجازی، بیان داشت: عدم حضور دانشجویان در دانشگاه ضربات سنگینی به آموزش عالی کشور زده است که تبعات آن در سالهای بعد هویدا خواهد شد از جمله کاهش محسوس و چشمگیر در تولید آثار پژوهشی، افزایش تقلب در آزمونهای مجازی و کاهش اطلاعات علمی دانشجویان نمونهای از اثرات منفی آموزش مجازی و عدم حضور است.
در ادامه این نشست محمدتقی صادقی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه یزد، اظهار داشت: دانشگاهها باید با فکر و تامل بیشتر به سمت حضوری شدن آموزش حرکت کنند که این به نفع دانشگاهها و دانشجویان است.
صادقی با تاکید بر اینکه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی استان باید به فکر فراهم آوردن مقدمات آموزش حضوری در استان باشند، روشهای آموزش ترکیبی را در این چارچوب مفید دانست و گفت: دانشگاهها و موسسات آموزش عالی استان ضمن تدارک دیدن زیرساختهای مورد نیاز برای آموزش ترکیبی مانند افزایش پهنای باند اینترنت و همچنین حفظ و رعایت پروتکلهای بهداشتی باید به صورت تدریجی به سمت آموزش حضوری حرکت کنند.
تدوین دستور العمل های بهداشتی برای آموزش حضوری، اخذ تصمیم پس از آمارگیری تعداد واکسینهشدگان، در نظر گرفتن پهنای باند دانشگاهها، در نظر گرفتن شرایط استادان مدعو در ترم جاری، تعیین و تصویب بودجه از سوی وزارتخانه متبوع، ورود به فصل سرما و زمستان و احتمال ایجاد شرایط جدید کرونایی، عدم صرفه اقتصادی برای آموزش ترکیبی، شرایط شکننده رنگبندی کرونایی استانها، عدم استقبال دانشجویان از واکسیناسیون و مشکلات تجمع در خوابگاههای دانشجویی موارد مطرح شده از سوی اعضای حاضر در این نشست بود که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
تصمیم نهایی در خصوص شیوه حضوری شدن دانشگاهها و موسسات آموزش عالی پس از تصویب، تنظیم صورتجلسه این نشست و ارسال به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری متعاقبا اعلام خواهد شد.
انتهای پیام/ی