شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

زادگاه مارشال دوستم میزبان معاون وزارت دفاع طالبان

 ملا فاضل، معاون وزارت دفاع طالبان برای بررسی وضعیت امنیتی ولایت‌های شمال کشور و دیدار با اعضای طالبان به شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان زادگاه مارشال دوستم رفت.  این دیدار در حالی انجام می شود که در ولایات شمال از جمله در پنجشیر و بغلان نیروهای خیزش مردمی نیز حضور دارند

تهدید داعش برای تشدید حملات بر مراکز دینی شیعیان

  پس از حمله مرگبار بر یک مسجد شیعیان در قندهار که مسئولیت آن را داعش به عهده گرفت، یک نشریه وابسته به این گروه در مطلبی به نقل از داعش تهدید کرده که حملات علیه شیعیان ادامه خواهد یافت. با این حال مردم از حکومت طالبان خواسته اند تا بخاطر بالا نکشیدن نزاع بین مذاهب جلوی این تروریستان را هر چه زودتر بگیرند. مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق خطاب به طالبان گفته است که در صورتی که این گروه نمی‌توانند امنیت شیعیان را تامین کند به آنها اجازه دهند تا خودشان امنیت خود را تامین کنند. این دومین حمله مرگبار داعش به مساجد شیعه مذهب پس از تسلط طالبان بر افغانستان است

امنیت کارکنان، موضوع اصلی قرار داد های سرمایه گذاری چین و طالبان

 ذبیح‌الله مجاهد، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان می‌گوید چین برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف، خواستار تامین امنیت کارکنانش است. او گفت: ما به چینی‌ها قول دادیم که امنیت سرمایه‌گذاری‌ها و دارایی‌های آنها را تامین می‌کنیم.
گفته می شود یکی از پروژه‌های مورد علاقه چین در افغانستان، معدن مس عینک است که در حکومت قبلی نیز آوازه قرار داد بین چین و افغانستان در مورد این معدن بود مقدار موجودی این معدن بیش از ۱۳ میلیون تن مس تخمین شده است.

وعده کنترل نرخ بازار

 طالبان مالیه ۱۴ قلم جنس به شمول روغن، آرد، شکر، لوبی، نخود و چای را معاف کرده‌ و خواستار کاهش ۴۰ درصدی قیمت این مواد شده‌اند. 
این در حالیست که در این اواخر در کنار بیکاری، خبر بالارفتن نرخ مواد خوراکه شدیدا مردم را  نگران کرده است. جامعه بین ملل نیز هشدار از فاجعه انسانی در این کشور داده و گفته است که باید در اسرع وقت کمک ها به این مردم رسانیده شود. 

انتقاد نماینده زنان در سازمان ملل از کابینه تمام مرد طالبان

الیسون دیویدیان معاون نماینده زنان سازمان ملل متحد در افغانستان در مقاله ای، خواستار برابری جنسیتی برای توسعه بلند مدت و صلح پایدار در این کشور شده است. 
دیویدیان از کابینه تمام مرد طالبان، حذف وزارت زنان و عدم اجازه زنان افغان برای کار و خروج از خانه در برخی از ولایات انتقاد کرده است. 

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار