برای تسهیل در امدادرسانی و رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان در شهرستان کوهرنگ قرارگاه جهادی بازسازی مناطق زلزله‌زده تشکیل می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: برای تسهیل در امدادرسانی و رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان در شهرستان کوهرنگ، قرارگاه جهادی بازسازی مناطق زلزله‌زده با محوریت سپاه حضرت قمربنی‌هاشم (ع) تشکیل می‌شود.

او افزود: با تشکیل قرارگاه جهادی بازسازی مناطق زلزله‌زده در کوهرنگ نیرو‌های جهادی برای تسریع در روند بازسازی به‌صورت میدانی وارد عمل خواهند شد، اگر بخواهیم منتظر تخصیص اعتبارات دولتی برای بازسازی مناطق زلزله‌زده بمانیم، قطعا به‌علت طولانی و پیچیده بودن فرآیند، زمان ساخت و ساز به‌علت فرارسیدن فصول سرد و بارندگی از دست می‌رود.


بیشتر بخوانید


عباسی با تاکید بر اینکه تمامی دستگاه‌های اجرایی برای تسریع در روند بازسازی مناطق زلزله‌زده باید امکانات موردنیاز قرارگاه جهادی را در اختیار آن‌ها بگذارند، تصریح کرد: جاده دسترسی و خودرو برای حمل مصالح ساختمانی در حال حاضر از موارد ضروری برای ساخت و ساز محسوب می‌شود، اگر جاده‌ای دچار آسیب شده است، اقدامات برای حل ساماندهی محور انجام شود تا بتوان مصالح را انتقال داد، همچنین اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای حمل مصالح به‌صورت رایگان همکاری لازم را داشته باشد.

او با اشاره به اینکه برای پرداخت تسهیلات بانکی و بلاعوض به زلزله‌زدگان در شهرستان کوهرنگ شعبه بانک در بسیاری از شهر‌ها و روستا‌ها وجود ندارد، توضیح داد: کارکنان بانک در روستا‌ها حضور پیدا کنند و برای تشکیل پرونده مدارک موردنیاز را اخذ و فرم‌های مربوطه را نیز تکمیل کنند، سپس مابقی فرآیند در شعبه بانک توسط آن کارمند انجام شود، همچنین ضمانت‌های بانکی به‌صورت زنجیره‌ای از سوی متقاضیان پذیرفته شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برای ساخت و ساز ساختمان در شهر‌ها و روستا‌ها نیاز به پروانه و نقشه ساختمانی است گفت: شهرداری و بنیاد مسکن هزینه دریافت پروانه و نقشه ساختمانی را با نصف قیمت دریافت کنند، همچنین کمیته‌امداد و بهزیستی نیز همکاری لازم را داشته باشند، شهرداری نیز شرایط را برای ساخت و ساز منازل در مناطق زلزله‌زده تسهیل کند.

عباسی افزود: تا فراهم شدن شرایط برای سکونت در منازل زلزله‌زدگان چادر برای خانوار‌ها در نظر گرفته شود و اگر اهالی تمایل دارند، منازلی به‌صورت اجاره در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

قرارگاه سازندگی مناطق زلزله‌زده کوهرنگ آغاز به‌کار کرد

سردار اکبری فرمانده سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) با اشاره به تجربه موفق دیگر استان‌ها در مواقع وقوع سیل و زلزله برای مدیریت بحران، تصریح کرد: با الگوگیری از این تجارب، قرارگاه بازسازی مناطق زلزله‌زده کوهرنگ در استان تشکیل شده است تا تمامی کمک‌ها و حمایت‌ها از این مناطق با برنامه و انسجام بیشتری انجام شوند.

او افزود: این قرارگاه بازسازی جهادی که در چهارمحال و بختیاری شکل گرفته است از این پس در تمامی بحران‌ها و حوادث احتمالی فعال خواهد بود و در کنار ستاد بحران و دیگر مجموعه‌های حمایتی به فعالیت می‌پردازد، در شهرستان‌ها نیز این قرارگاه با ریاست فرماندار هر شهرستان در مواقع ضروری به ارائه خدمت خواهد پرداخت، در مواردی که دامنه آسیب‌ها بیشتر باشد قرارگاه‌های فرعی در بخش‌ها نیز با تشخیص فرمانداران تشکیل خواهند شد، دبیری قرارگاه استانی بر عهده فرمانده سپاه استان است و ریاست آن را استاندار بر عهده دارد.

سردار اکبری با اشاره به اینکه هدف از ایجاد قرارگاه بازسازی جهادی حضور پررنگ‌تر بسیج در میان مردم و ایجاد مرجعی واحد برای مراجعه مردم حادثه‌دیده جهت تسهیل‌گری در کمک‌ها است، ادامه داد: هدایت و نظارت و کنترل کمک‌های مردمی و نهاد‌های حمایتی و دولتی نیز بر عهده این قرارگاه است چرا که در موقع بروز حوادث، نهاد‌های حمایتی و خیران به‌صورت خودجوش در مناطق حادثه دیده حضور پیدا می‌کنند که این کمک‌ها باید هدایت و نظارت شوند.

فرمانده سپاه قمربنی‌هاشم (ع) بیان کرد: در مناطق زلزله‌زده کوهرنگ تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان بسیج سازندگی، بنیاد مسکن و مالکان در هر منطقه امضا شد، یک مبلغ بلاعوض را بسیج سازندگی در اختیار ما قرار خواهد داد، همچنین یک وام از سوی بنیاد مسکن برای کمک به مردم این مناطق اختصاص یافت و باتوجه به محروم بودن منطقه مقرر شد که مبلغ بلاعوض تا حد امکان قابل توجه باشد.

او با اشاره به کمک نهاد‌های حمایتی از زلزله‌زدگان کوهرنگ، گفت: کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی نیز مبالغی را برای مددجویان حادثه دیده تدارک دیده‌اند که در فرآیند ساخت مسکن برای این افراد هزینه خواهد شد، مبلغی نیز در قالب تسهیلات بانکی یا بلاعوض باید برای افرادی که محل نگهداری احشام و دام آن‌ها از بین رفته بود، در نظر گرفته شود.

سرداراکبری با اشاره به قرار داشتن در آستانه فصل سرما در منطقه کوهرنگ، بیان کرد: با توجه به اینکه احداث سرپناه در این مدت کوتاه امکان‌پذیر نیست، باید تمهیداتی برای انتقال اهالی به منازل اجاره‌ای و مناسب اندیشیده شود و سپاه این آمادگی را دارد که این افراد به جای مناسبی منتقل شوند.

فرمانده سپاه حضرت قمربنی‌هاشم (ع) در خصوص مدارس آسیب‌دیده از زلزله، تصریح کرد: برخی مدارس دچار آسیب جدی شده و می‌طلبد که آموزش و پرورش به‌کمک مجموعه‌های دولتی و خیران این مدارس را بازسازی کنند، همچنین می‌طلبد مسئولان تمهیداتی را برای تسهیل‌گری در پرداخت وام به آسیب‌دیدگان بیندیشند.

سردار اکبری تأکید کرد: برای ارزیابی میزان پیشرفت در کار کمک به زلزله‌زدگان پیشنهاد می‌شود که قرارگاه شهرستانی هر هفته به‌صورت میدانی در مناطق‌زلزله زده کوهرنگ تشکیل شود و گزارش پیشرفت کار ارائه و مشکلات احتمالی با تدبیر فرماندار حل شود.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار