به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آمورش و پرورش در آیین افتتاحیه چهارمین دوره آموزشی توانمندسازی کارشناسان قرآن، عترت و نماز که در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: حضرت امام (ره) احیاگر واقعی قرآن بودند که بعد از ۱۴۰۰ سال اسلام را زنده و قرآن را احیا کردند.
او افزود: آن چه را امروز در حوزه پرورشی و قرآن و عترت به دست آورده ایم، مدیون خون شهداست و خوشبختانه در سالهای اخیر با برنامه ریزیهای دقیق، اتفاقات خوبی در حوزه قرآن، عترت و نماز افتاده است.
کاظمی تصریح کرد: از زحمات و تلاشهای شبانه روزی کارشناسان قرآن، عترت و نماز سراسر کشور که یکی از فلسفههای تشکیل این همایش است، تشکرمی کنم؛ تبیین سیاستها و برنامههای قرآنی وزارت آموزش و پرورش و ایجاد درک مشترک از جهت گیریها و حرکتها در مسیر توسعه فعالیتهای قرآنی و استفاده از تجارب ارشمند بخشهای مختلف از دیگر دستاوردهای این همایش است.
او ادامه داد: ارتقای سطح علمی و قرآنی، تبیین برنامههای دو سال آینده، تقویت روحیه مشارکتی و تجلیل از تلاشهای کارشناسان قرآن، عترت و نماز از دیگراهداف برگزاری این دوره دوسالانه است.
سرپرست وزارت آمورش و پرورش بیان کرد: مهم ترین، والاترین و اصلیترین مأموریت آموزش و پرورش، «توسعه و ترویج فرهنگ قرآن، عترت و نماز» است و این موضوع مبنای قیام ائمه علیهم السلام و امام راحل بوده است و ما وظیفهای جز این نداریم.
او گفت: اگر به دنبال تحقق ساحتهای تعلیم و تربیت هستیم، پایه اصلی آن باید تربیت دینی و اعتقادی باشد و بنیان ساحت تربیتی و اعتقادی، انس با قرآن و برپایی نماز است.
کاظمی ادامه داد: پیامبر صلی الله علیه و آله نیز در آخرین لحظات عمرگرانقدر خود، انسان را به تمسک به قرآن و عترت توصیه کرد؛ بنابراین هیچ چیزی در دنیا، گران بهاتر از قرآن و اهل بیت علیهم السلام وجود ندارد.
او اضافه کرد: فلسفه خلقت انسان چیزی جز عبادت و نماز نیست و آموزش و پرورش هرگز نباید این مأموریت را در پیچ و خمهای سایر فعالیتهای اداری، فراموش کند؛ به همین دلیل ما اولویت اول کار خود را بر روی این وظیفه بنا نهادیم. علاوه بر این مهمترین راهبر قرآن برای نجات بشر، توسعه فرهنگ نماز و قرآن است و خداوند نیز این را در قرآن مطرح کرده است.
سرپرست وزارت آمورش و پرورش بر تلاوت روزانه قرآن تأکید و عنوان کرد: تلاوت، تدبیر و تفسیر و ترجمه قرآن از اهداف نظام تعلیم و تربیت است و تمسک به قرآن هدف غایی این نظام است و نباید در آن کوتاهی کرد.
کاظمی بر تجلی رفتارهای قرآنی در کارشناسان قرآنی تأکید و اعلام کرد: خوشبختانه در سالهای اخیر اتفاقات خوبی در حوزه نماز و قرآن و عترت افتاده است و گامهای بلندی در مسیر قرآن برداشته شده است.
او در ادامه خطاب به مدیران مدارس و کارشناسان قرآنی تأکید کرد: مراقبت کنید تا «زنگ نماز» در کلاسهای مجازی شبکه شاد و برنامه درسی مدارس گنجانده شده و کلاسهای درس با قرائت قرآن آغاز شود.
سرپرست وزارت آمورش و پرورش گفت:حفظ راهبردی قرآن، بویژه حفظ جزء ۳۰ قرآن باید همچنان با قوت ادامه پیدا کند و این موضوع جزو برنامههای محوری قرار گیرد تا انس با قرآن محقق شود.
او ادامه داد: کارهای بزرگی در حوزههای مختلف پرورشی، فرهنگی و هنری اتفاق افتاده است و انتظار داریم منابع مالی ارزشمند این حوزه را اثربخش، هزینه کنیم. مراقب باشیم، چرا که در بحث قرآن مسئولیت ما سنگینتر است.
کاظمی خدمت در نظام تعلیم و تربیت را نعمت و عنایت الهی خواند و گفت: خدمت در حوزه قرآن و عترت از بالاترین فضائل ونعمتهای الهی است و ما باید قدردان این نعمت باشیم.