مشهد میزبان ۸۷ منتخب مرحله کشوری مسابقات قرآن مدهامتان

مدیرکل فرهنگی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: ۸۷ تن از منتخبان مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن مدهامتان ۲۷ تا ۲۹ مهرماه در مشهد به رقابت می‌پردازند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مجتبی میرزایی‌نسب مدیرکل فرهنگی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد روز دوشنبه در نشست خبری مرحله کشوری چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان گفت: ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با سابقه ۱۴ ساله در برگزاری این رقابت‌های قرآنی هماهنگی و برنامه‌ریزی لازم در خصوص این مسابقات را انجام داده است و این سومین سالی است که خراسان رضوی میزبانی این رقابت‌ها را بر عهده خواهد داشت.

او افزود: مسابقات و فعالیت‌های قرآنی به عنوان فعالیت محوری و مبنایی در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور مورد توجه ویژه این کانون‌ها قرار دارد.

مدیرکل فرهنگی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ادامه داد: مسابقات مرحله استانی مدهامتان، در شرایط خاص شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن به شکل غیرحضوری و متمرکز توسط ستاد تهران برگزار شد، اما با توجه به تغییر وضعیت شیوع کرونا در این ماه، مرحله نهایی به شکل حضوری و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی در مشهد برگزار می‌شود.

میرزایی‌نسب بیان کرد: مرحله مقدماتی و استانی این رقابت‌ها با حضور مجازی ۱۲ هزار و ۷۲۰ نفر شرکت کننده از ۲۹ استان کشور برگزار شد که در نهایت از این تعداد ۶۵۲ نفر به عنوان منتخبان استان‌ها مورد تجلیل قرار گرفته و از آن میان ۸۷ نفر به بخش کشوری راه یافتند.

او داوری این رقابت‌ها را بر عهده داوران مسابقات بین المللی و ملی دانست و تصریح کرد: ترکیب هیات داوران رقابت‌های برادران بر عهده آقایان یاری‌گل از تهران در بخش تجوید، سیدجواد سادات‌فاطمی از خراسان رضویی در بخش وقف و ابتدا، محمدصادق زارعان در بخش حُسن حفظ از آذربایجان شرقی، عباس هاشمی در بخش لحن مسابقات از استان بوشهر، حامد، ولی زاده نیز در بخش صوت آذربایجان غربی خواهد بود و محمد مقومی، نظارت بر مسابقات بخش برادران را بر عهده خواهد داشت.

مدیرکل فرهنگی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تاکید کرد: خانم‌ها خطیب در بخش وقف و ابتدا از خراسان رضوی، هیبتیان در بخش صوت از اصفهان، کوچکی در بخش لحن از تهران و شبانی قهرودی حُسن حفظ و الماسی در بخش تجوید داوری رقابت‌های خواهران را برعهده خواهند داشت و ناظر این بخش نیز استاد موسوی‌نیا از خراسان رضوی است.

میرزایی نسب اظهار کرد: آقایان در چهار رشته قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل قرآن و اذان به رقابت می‌پردازند و خواهران در ۲ بخش قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم در این مسابقات شرکت می‌کنند.

او افزود: در مرحله استانی از مجموع ۱۲ هزار ثبت نام شده، چهار هزار نفر زن بودند و حاضران در مرحله نهایی نیز ۲۲ نفر زن و ۶۵ نفر مرد هستند.

مدیرکل فرهنگی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ادامه داد: در مرحله کشوری مسابقات سن شرکت کنندگان ۱۶ تا ۳۲ سال است و در این دوره برای نخستین بار همه شرکت کنندگان در مرحله مقدماتی عضو کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بوده اند.

میرزایی نسب بیان کرد: از میان ۲۶ هزار کانون فرهنگی مساجد در کشور، خراسان رضوی و اصفهان با داشتن هزار و ۸۰۰ کانون، بیشترین کانون‌های فرهنگی هنری را دارند.

او تصریح کرد: برای نخستین بار چهاردهمین دوره مسابقات مدهامتان فقط مختص اعضای کانون‌ها برگزار شده است چرا که معتقدیم اگر ثبت نام تخصصی باشد این امر باعث می‌شود جوانان و نوجوانان به انگیزه حضور در مسابقات مدهامتان، برای حضور در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ترغیب و تشویق شوند.

مدیرکل فرهنگی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تاکید کرد: هر استان حداقل یک شرکت کننده و حداکثر هفت شرکت کننده در این رقابت‌ها دارد و استان‌های خراسان رضوی، تهران، گیلان و اصفهان به ترتیب بیشترین تعداد شرکت کنندگان را دارند.

میرزایی نسب اظهار کرد: آئین افتتاحیه چهاردهمین دوره مسابقات مدهامتان ۲۷ مهر و اختتامیه آن ۲۹ مهرماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و چهره‌های مطرح قرآنی و فرهنگی در مشهد برگزار می‌شود.

انتهای پیام//ا.د

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.