وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد به دلایل استراتژیک در نشست بین المللی درباره افغانستان به میزبانی روسیه شرکت نخواهیم کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه آمریکا پس از اعلام عدم حضور در نشست این هفته کشور‌های جهان در مورد افغانستان که قرار است به میزبانی روسیه برگزار شود، اعلام کرد برای مذاکرات آتی درباره این موضوع آماده است.

به گفته منابع خبری، قرار است در این نشست نمایندگانی از گروه طالبان، چین و پاکستان حضور داشته باشند. این نشست بین المللی در مسکو و با نظارت مستقیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور برگزار خواهد شد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره این موضوع گفت: این هفته نمی‌توانیم در نشست مسکو شرکت کنیم. اما برای حضور در نشست بعدی با موضوع افغانستان آمادگی داریم. از لحاظ استراتژیک حضور در این نشست در این هفته برای واشنگتن امکان پذیر نیست.

ند پرایس در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا از روند مذاکرات درباره افغانستان حمایت می‌کند، گفت: ما از این روند حمایت می‌کنیم.

مسکو در ماه مارس میزبان نشستی با موضوع افغانستان بود که در آن طرف‌های حاضر از جمله روسیه، آمریکا، چین و پاکستان با صدور بیانیه‌ای مشترک خواستار پایان درگیری‌های داخلی در افغانستان و رسیدن به توافق صلح شدند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین درباره فروش جنگنده‌ اف – ۱۶ به آنکارا تاکید کرد: ما با قطعیت می‌گویم که آمریکا هیچ گونه پیشنهاد مشارکت مالی برای خرید اف – ۱۶ از سوی ترکیه را تایید نمی‌کند.

پرایس گفت: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) درگیر حل اختلافات درباره خرید جنگنده راهبردی اف – ۳۵ با ترکیه است، ولی من فعلاً قصد ندارم درباره آن پیش داوری کنم.

در اوایل ماه جاری میلادی منابع خبری گزارش کردند ترکیه از آمریکا درخواست خرید ۴۰ فروند جنگنده اف -۱۶ ساخت کمپانی لاکهید مارتین و نیز نوسازی تجهیزات ۸۰ فروند جنگنده‌های خود را کرده است.

پیش از این، آنکارا بیش از ۱۰۰ فروند جنگنده اف – ۳۵ را از کمپانی لاکهید مارتین پیش خرید کرده بود، اما مقامات آمریکا در سال ۲۰۱۹ پس از خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس – ۴۰۰ روسیه، این قرارداد ترکیه را به حال تعلیق درآوردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
آقای ۱۴/۵۳ ‌. تو که مثال دو کره رو میزنی. چرا مثال. مصر و افغانستان رو نمی‌زنی مصری ها پیمان کمپ دیوید و امضا کردن چهل سالم هست از زمان حسنی مبارک با آمریکا ییها
هم پیمانند ولی مردمش شبها تو قبرستانها می‌خوابند ،، افغانستان. بیست سال با آمریکا هم پیمان بود پیمان همکاری سیاسی امضا کردن. ،، روزی نیست که. مردم افغانستان به خاک و خون کشیده. نشن. ،،. کره رو با کشورهای مسلمان. مقایسه نکن. ،، بعدشم خود کره ای ها. عقل دارن. یه زمانی تمام واردات خودرو را. ممنوع کردن. تا به. خودکفایی و صادرات بهترین خودرو برسن
رفتار آمریکا با کشورهای مسلمون بسیار. فرق داره. تازه کره جنوبی اصلا استقلال سیاسی نداره. برای. دادن پولهای بلوکه شده ما ا باید از اربابش آمریکا اجازه بگیره
Iran (Islamic Republic of)
مخاطب
۰۷:۰۹ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
تو نظرت خودت جوابتو هم دادی..بله وقتی اقتصاد جهان دستشه بایدم اجازش لازم باشه..روسیه و چین رو با اون عظمت امریکا تحریم میکنه..نمیتونن چیزی بگن..اینا که کشور مسلمان نیستن..افغانستان بیست سال امریکا کمک کرد دیدی به کجا رسیدن..چقدر پیشرفت کردن ارزش پولشونم چندین برابر شد..تا رفت یک هفته ای برگشتن به 50 سال پیش..من مدافع امریکا نیستم..به ما ربطی نداره ولی مطمئن باش امریکا نسبت به چین و روسیه با هم پیمان هاش خیلی بهتره..همین امارات کنارمون ما تازه رسیدیم به فضاپیما مدار 200 تا 300 کیلومتری.اون بدون هیچ دردسری تکنولوژی روز دنیارو بخاطر اینکه روابط داشت و تحریم نبود مریخ نورد فرستاد..روابط خوب دو طرفه داشتن فرق داره تا اطاعت کردن..هیچ کشوری اختیارشو دست کس دیگه نمیده ولی با روابط میتونه بهترین علم و تکنولوژی رو بیاره تا نخبه ها کشورش در حسرت دیدنشون نباشن..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
به درک که شرکت نمی کنید ،،،. شما با کشتار مردم دنیا اموراتتون میگذره. ،، داعش جنایتکار و. انداختین به جون مردم. افغانستان ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
ترکیه تو کشور خودش خط تولید جنگنده اف 16 رو داره..حتما اشتباه ترجمه شده منظورشون همون اف 35 هاست که امریکا نداد..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
آره تودرست میگی، شما دوتا جهانخوار، باهم روابط دارید درپس پرده
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۳۴ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
وجالبتراینکه حتی اف16 را هم دبه درآورده و نمیخواهدبه ترکیه بدهد!!روباه شیطان بزرگ دنیا یعنی این دیگه.اسم دیگه ای هم میشه رو آمریکا گذاشت؟؟
دولت هاچقدرخام بایدباشندکه از چنین موجودی ،انتظار وفا داشته باشند!!!!
Iran (Islamic Republic of)
کمی فکر کردن بد نیست
۱۴:۵۳ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
واست یک مثال میزنم که متوجه بشی..دوتا کشور کرهرو فرض کن..کره جنوبی با امریکا خوبه نگاه الان چه پیشرفتی داره حتی به خود امریکا چندین میلیارد دلار صادرات داره..حالا کره شمالی که با روسیه و چین کمونیست متحده ببین حال روزشونو.. از لحاظ علم و تنولوژی سالها از کره جنوبی عقب تره..راجب ترکیه هم با یک سرچ ساده متوجه میشی که خودش خط تولید تحت لیسانس جنگنده اف 16 رو تو خود ترکیه داره و تولید میکنه
Iran (Islamic Republic of)
پاسخ آن نصیحت گرعقل!!
۱۹:۱۱ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
جناب طرفدارامپریالیسم وآمریکا،اگرخودت عاقل بودی ومیرفتی از پرونده وکارنامه بلندوسیاه حکومت خبیث آمریکا،آمارومعدل میگرفتی،می فهمیدی بالای۸۰٪کشورهای دنیااز آمریکای امپریالیسم مستکبر،رکب خورده اند.بعدتو داری ۱۰٪و۲۰٪آماررا به مردم قالب مثبت میکنی؟؟!!همان آلمانش حق لوله کشی گاز وانرژی ازروسیه به کشورش رانداردوباتهدیدواخم وجریمه ارباب وکدخدا،مواجه شده!!!بقیه کشورهای فسقلی وصله آمریکاهم بعداازخواب بیدارمیشن!!شماچشم وگوش ات رابازکن تاحقایق ببینی نه اوهام اساطیر.
Iran (Islamic Republic of)
ج
۰۷:۱۹ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
از روسیه تا المان لوله کشی گاز..!!جلل خالق.حتما روسیه هم در این موضوع تحریم بوده
باید مستقل بود ولی رابطه با دنیا خوبه..اگه اینجور باشه برو در مورد چین که کشورهایی که خواستن ایجاد کمربندی یا همون جاده ابریشم باهاش قرارداد ببندن چی سرشون اومده..این حرفتو منم قبول دارم تا فایده ای نباشه کسی واسه ادم کاری نمیکنه.ولی میتونه فایده دوطرفه باشه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۲۹ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
■همینکه آمریکامدتی است نه دراجلاس های آب وهوا وبقیه مجالس مهم بین الملل شرکت نمیکند،نشان از زوال و افول ریاست او دربین الملل دارد.|||وهمینکه ترکیه باآمریکاپیمان وقراردادجنگنده پیشرفته اف35می بنددوبعداآمریکا دبه درمیآورد وبه او جنس نازل اف16 میخواهدبدهد،نشانه نااطمینانی به این روباه بزرگ دنیاست وهرکه ازدوست تا دشمن بااو رفاقت کردعاقبت،نیش تلخ بدمکاری اوراهم خواهدچشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
ترکیه تو ادعای قدرت پهپادی داری چرا هواپیمای جنگنده میخری جنگنده دورانش تمام شدهلی کوپتر را باید آب کردویا برای‌ تفریح سوارشد هزینه هواپیما ی جنگی بسیار زیاد و کاربردش بیشتر از پهپاد نیست بلکه خیلی جاها کمتر است پول مملکت را بدون اجازه مردم به‌ بهانه امنیت و غیره... نباید برای‌ خوش خدمتی به‌ اربابان داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
داداش هیچ چیزی در جنگ جای جنگنده را نمی گیره به این دلایل
۱.امکان حذف فرمان از پهپاد و موشک با سلاح موج انداز و جنگال و ... وجود داره و در نهایت باد فنا ولی در جنگنده خلبان هست که اگر قطع پشتیبانی شد کار خودشو انجام بده
۲.ساخت پهپاد پرهزینه تر و ریسکس است خودشم نوع خوبش
۳.در مقایسه قدرت زمینی و هوایی و دریایی برتری با هوایی است به طوری که دریایی با هوایی را بچه بازی می دانند ولی بهترین برد هوایی طبق گفته ی خود نظامی های دنیا جنگنده است
۴.برای مثال اف ۱۴ نوع دی که در آمریکا بود و دیگر به علت تجارت اسلحه بازنشسته شده از نوع رهگیر برتری هوایی بود که یک تنه چند تا پهپاد که بازم مسخره هستو میتونه نابود کنه
آخرین اخبار