رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا نسبت به شایعه خرید و فروش مخدر‌های کروکودیل یا تمساح در کشور واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی است که در برخی محافل مطرح می شود که ماده مخدر کروکودیل یا تمساح در کشور وجود دارد و این مخدر خطرناک در حال مصرف توسط جوانان ایرانی است.

برای بررسی جزئیات این موضوع به سراغ رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا رفته و موضوع را از وی جویا شدیم.

سردار مجید کریمی رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که آیا ماده مخدر کروکودیل در کشور وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: برخی از قاچاقچیان صرفا برای جذاب کردن موادمخدر اقدام به نام گذاری‌های مختلف بر روی روانگردان‌هایی می‌کنند.

وی افزود: مخدر‌ها یا روانگردان‌هایی با عناوین تمساح، کروکودیل و ... در برخی صفحات مجازی یا فضای حقیقی مطرح می‌شوند که وجود این گونه مواد را تایید نمی‌کنم و این موارد در داخل کشور ما یافت نمی‌شوند و تاکنون در این باره هیچ کشفی صورت نگرفته است.

کروکودیل چیست؟

ماده مخدر کروکودیل در واقع یکی از ترکیبات شیمیایی مورفین است که دزومورفین نام دارد و از مشتقات ماده مخدر هروئین است که تاثیر آرام بخشی بسیار سریع و قدرتمندی دارد. این ماده مخدر در سال ۱۹۳۲ کشف شد و قدرت آن ۸ تا ۱۰ برابر قدرت مورفین است. در آن سال‌ها این ماده مخدر در اروپا به دلیل واکنش سریع در مواردی مثل تهوع با مقاصد درمانی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

دزومورفین نسبت به مورفین مسکن قوی تری است و خیلی سریع جذب می‌شود و نیمه عمر کوتاه تری دارد و به عنوان یک مسکن داروی خوبی محسوب می‌شود. به همین دلیل بود که به عنوان مسکن ساخته شد و در اروپا به طور محدود مورد استفاده قرار گرفت. این دارو جزو دارو‌های توهم زا نیست و بیشتر نشئگی ایجاد می‌کند و با شیشه و متامفتامین متفاوت است.

کسانیکه اقدام به مصرف اینگونه موادمخدر می کنند، عاقبتی جز از دست رفتن بخشی از اندام بدن خود را ندارند و به دلیل موادی که داخل این مخدرها وجود دارد، بافت های بدن فرد مصرف کننده از یکدیگر تجزیه می شوند.

محل تولید این مخدر خطرناک کجاست؟

این ماده در دهه ۹۰ میلادی در روسیه و اوکراین به طور غیرقانونی ساخته شد و مورد مصرف قرار گرفت. واقعیت این است که دزومورفین از نظر شیمیایی بسیار ساده است. این ماده با ترکیب کدئین، ید و برخی دارو‌ها و مواد شیمیایی دیگر قابل تولید است و به همین دلیل افرادی که در کار قاچاق موادمخدر هستند این ماده را تهیه می‌کنند و در اختیار افراد معتاد قرار می‌دهند.

تقریبا هیچ ماده مخدری وجود ندارد که بر مغز تاثیر منفی و مخرب نگذارد. در مورد کروکودیل هم همین اتفاق می‌افتد. کروکودیل از نظر تخریبی که در مغز ایجاد می‌کند با توجه به قدرت و تاثیری که دارد بدتر از هروئین و مورفین است و به همین دلیل آسیبی که وارد می‌کند بسیار بیشتر و خطرناک‌تر است.

این ماده از نظر خواص شیمیایی و اعتیادآوری شبیه هروئین است، اما تفاوت مهم آن با هروئین این است که از هروئین بسیار قوی‌تر است و خواص نشئه کنندگی و ضددردی قوی تری دارد. هروئین به طور معمول هنگام استفاده ۶ تا ۸ ساعت فرد را در حالت نشئه نگه می‌دارد، اما نشئگی کروکودیل یا دزومورفین بسیار کوتاه و در حد یک ساعت و نیم است. همین خاصیت نشئگی کوتاه‌تر و نیمه عمر کوتاهی که این ماده دارد، درصد اعتیادآوری آن را بالاتر می‌برد و یکی از دلایلی که بیشتر مورد سوءمصرف قرار می‌گیرد، همین است. به طور ساده می‌توان گفت کروکودیل ماده مخدر سخت و اعتیادآورتری محسوب می‌شود.

پیشاپیش از انتشار اینگونه تصاویر از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان، عذرخواهی می کنیم اما باید با واقعیات مواجه شد و برای پیشگیری از اعتیاد جوانان اقدامات لازم از سوی خانواده ها به خصوص والدین صورت بگیرد تا جوان این کشور به دامن اعتیاد مبتلا نشود.

آیا کروکودیل یا تمساح در ایران وجود دارد؟ +تصاویر

آیا کروکودیل یا تمساح در ایران وجود دارد؟ +تصاویر

این دو فقط نمونه کوچکی از آثار مخرب ماده مخدر تمساح بر روی بدن مصرف کنندگان آن است که به صورت تدریجی و به مرور بدن فرد مصرف کننده تجزیه می شود و در نهایت باعث نقض عضو یا دریده شدن بخشی از بدن افراد می شود.

خوشبختانه با تلاش ماموران پلیس مبارزه با موادمخدر این نوع از موادمخدر در کشور وجود ندارد، لذا خانواده ها باید بیش از پیش مراقب فرزندان خود باشند تا گرفتار این آسیب نشوند.


بیشتر بخوانید

آیا شامپوهای تریاکی در بازار ایران وجود دارد؟ +فیلم


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
طرف علنا مواد میفروشه تو مغازش پلیسم بی خیال هیچ کاری نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
ما سد راه انتقال مواد به اروپا شدیم که اروپا نره تو مملکته خودمون پخش میشه سالانه جوانای کشورمون چه در مقام پلیس در درگیری با قاچاقچیا کشته میشن و تعداد خیلی بیشتری با اعتیاد میمیرن یا به ابتذال کشیده میشن اما اروپا راحت گل و و بذر روانگردان گل رو اجازه میدن بیاد داخل ایران من اگر تصمیم گیرنده بودم تازه حق ترانزیت میگرفتم که به جایی اینکه بیاد تو کشوره خودم یه درآمد عالیم به اقتصاد کشور وارد میکردم ما ک تحریم هستیم از این بدتر نمیشه ک
Iran (Islamic Republic of)
دهقان
۰۹:۰۵ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
از همه مسئولین عاجزانه تقاضا دارم نگذارید بچه هامون آلوده بشن، تو رو خدا به جد جلوگیری کنید، وبا عاملان اینجور موادها باشدت وقدرت برخورد کنید،، ما گرفتار معضلات اقتصادی زیاد شدیم، فقط بخاطر سلامتی بچه هامون خدا روشکر میکنیم، خواهش میکنم برخورد شدید داشته باشید تا وارد کشورمون نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
با سلام و درود به نیروی انتظامی که همیشه بیدارن واز مردم کشورمان حفاظت میکنند شما را به ایران قسم اگر کسی از این نوع مواد مخدرا وارد کشورمان کرد از هر مرزی که بود همانجا آتش به اختیار تیرباران کنید چون اگه این کارو نکنی اونا از داخل کشورمان را می پوکونن با آرزو سلامتی روزافزون برایتان
United States of America
ناشناس
۰۷:۰۶ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
ممنون از شما آقا یا خانم خبرنگار که این موضوع رو به مردم اطلاع دادین و پیگیری کردین، دم‌همه ناجایی ها هم گرم که در تلاش هستن تا امنیت رو برقرار کنن خدا قوت به همگیتون دست مریزاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۸ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
خدا انشا الله نسیب هیچ خانواده ای نکند که جوانش که با هزاران آرزو بزرگش کرده به دام مواد مخدر بیفته
Iran (Islamic Republic of)
Azad
۰۵:۴۱ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
ممنون از اطلاع رسانی شما خانواده ها در صورت شناخت عوامل تهدید می توانند با آن مقابله کنند .ممنون از ناجا که با جدیت باید جلوی مافیای مواد را بگیرد اعم از سازمانی و ....
Iran (Islamic Republic of)
عادل
۰۵:۲۱ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
تریاک هیچ خوب نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۲ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
والله فقط....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۹ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
آقا چرا یه جوون میره داروخانه میگه فلان آدام بخش رو میخوام بهش نمیدن. شما بری داروخانه بگی آلپرازولام می خوام انگار کروکودیل ازشون میخوای! این جوون با همین یه قرص استاندارد آرامش بگیره بهتره یا اینکه بیفتی گیر ساقی ها و به بادش بدن. همین تریاک هم مضره. جامعه ای که تووش مواد مخدر رواج پیدا کنه هیچوقت بالا نمیره.
-
ناشناس
۰۶:۵۵ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
بهتره بره دکتر تا خودش بره دارو مصرف کنه اعتیاد به مسکن هم نوعی اعتیاد است و فرقی ندارد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۰:۴۸ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
تو ايران اين چيزا ازاده. فقط فايزر و مدرنا ممنوعه اونم واسه مسئولين و سلبريتى هاى نُون ب نرخ روز خور ممنوع نيست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۲ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
اگر حکومت بخواهد جلوی آنرا راحت میگیرد والا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
وای خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
آزاد کنید همه چی والله، خدا انسان رو آزاد آفرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
به خدا تریاک درمان قطعی دیابت و کلسترول و درد مفاصل هست.باید و قطعا برای افراد بالای ۶۰ سال مجاز بشه و دولت از قاچاقچی ها بگیره و به افرادی مثل مارد من بده که هر دو زانو هاش باید عمل بشه اما چون دیابت شدید داره و فشار خون هم داره هیچ دکتری حاضر نیست عملش کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
نظرات گهربارت رو براي خودت نگه دار. ده بار هم كامنت گذاشته!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
والله من اگر کاره ای بودم غیر از مصرف تریاک و شیره؛ مصرف مابقی مواد صنعتی و خرید و فروششان را جرم و حکم آن را اعدام صادر میکردم.خودم از افغانستان خالص میخریدم و بصورت سالم و سهمیه بندی توزیع میکردم.بهتر از اینه که جوان مردم بجای تریاک؛ مدفوع و جگر و دیگر محتویات شکم مرغ و لواشک و تمر هندی مصرف کنه و چندده سال عمرش کوتاه تر بشه
Iran (Islamic Republic of)
Vahid
۰۵:۱۱ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
باید دوروزه دنیارو حال بکنیم تو چیکاره ای خه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
باید تریاک عادی بشه تا جوانان گرفتار مشتقات نشن.
Iran (Islamic Republic of)
Alireza
۰۲:۱۴ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
تا جوانان بیان بفهمن مواد خوب نیست مهتاد میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
اینها بخاطر سیاست غلط هست تریاک یک ماده مخدر هست که در صورت قانونی شدن مصرف آن بسیاری از مشکلات حل خواهد شد ضمنا وقتی کسی واقعا تریاک مصرف کنه نه این آشغالهایی که تو بازار هست و خرید و فروش میشه اگر وابستگی پیدا کنه براحتی میتونه اون را کنار بزاره و فقط مشکل عادت کمی پیدا میکنه وگرنه هیچ گونه عوارض جسمی و مغزی ندارد اگر عوارضی جایی میبینید علتش اینه اون ماده تریاک نیست و آشغالهایی دیگه هست که سود جویان و ...با این روش درحال کاسبی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
اعتیاد به مواد مخدر از هر نوعی آنطور که در تصورات عامه مردم هست نیست مواد مخدر مستقیما وارد مغز میشوند و کنترل بدن یا فرماندهی بون بدست مواد مخدر می افتد که علاوه بر جسم بر روان فرد و از همه مهمتر بر تفکر فرد اثر تخریبی شدید دارد بطوریکه جدا شدن از مواد مخدر بشدت برای فرد سخت میشود لذا دوستان توصیه به مصرف هیچ نوع ماده مخدر حتی قرصهای موجود در داروخانه را به کسی نکنید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۱:۰۹ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
این تمساح نیست ،گودزیلاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
وحشتناکه
آخرین اخبار