به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، کرایه هر تبعه غیرمجاز افغان در هر کورس (مقطع مکانی) متفاوت است و به چانهزنی مسافران و راننده نیز البته بستگی دارد، اما آنطور که مستقر در شهرستان رفسنجان در شمال استان کرمان توانست اطلاعاتی کسب کند به طور متوسط در استان در هر کورس که ممکن است تردد از یک یا چندشهرستان را شامل شود نفری دستکم ۵۰۰ هزارتومان محاسبه میشود.
در واقع با یک حساب سرانگشتی، راننده خلافکاری که بدون توجه به حفظ سلامت و جان خود و دیگر انسانها برای حمل غیرقانونی اتباع غیرمجاز یک سواری که عموما پژو است را آمادهسازی می کنند و شبانه در هر نوبت تا ۱۵ نفر را در جای جای خودرو به طرز غیرمعمول جا میدهد تا با سرعتهای بالا و از راههای عمدتا فرعی آنان را به مقاصدی برای خروج از کرمان برساند، در هر نوبت جابه جایی حداقل حدود هفت میلیون و ۵۰۰هزارتومان کسب پول میکند؛ درآمدی که به نظر خیلیها سبب تحریک برخی افراد برای این اقدام خطرناک و غیرقانونی میشود و معلوم نیست این افراد این پرسش را از خودشان میکنند که آیا میارزد و این نوع اقدام و پول درآوردن برای چه؟
ابعاد خطرناک ماجرا
حرکت شبانه و عموما با چراغ خاموش، حمل ۱۵ نفر انسان در یک سواری، سرعت بالای ۱۸۰ کیلومتر و استفاده از راههای فرعی برای گیرنیفتادن در دام قانون خود بتنهایی یعنی هر لحظه آن احتمال حادثه واژگونی یا برخورد با دیگر وسایل نقلیه و عابران که به دنبال آن کشته یا مجروح شدن انسانها و بارشدن هزینههای مضاعف به سیستم بهداشت و درمان کشور را نیز به دنبال دارد.
مشکلی که پس از تغییر شرایط در افغانستان در کشور تشدید شده و استان کرمان نیز به علت موقعیت جغرافیایی در معرض تردد و انتقال این اتباع بیگانه غیرمجاز به سایر استانهای کشور قرار دارد.
این اتباع غیرمجاز معمولا از استان سیستان و بلوچستان وارد مناطق شرقی کرمان میشوند تا از آنجا خود را به شهرستان کرمان و سپس به دیگر شهرستانهای شمالی یا شمال غربی استان مانند رفسنجان و انار و در ادامه سایر استانها از جمله یزد برسانند؛ اگرچه هزینه تردد بسته به مسافت و موقعیت مکانی متفاوت است، مثلا ممکن است در مقاطع طولانیتر تا بیش از یک یا دو میلیون تومان هم برسد، اما در مجموع با توجه به سوارکردن تعداد زیادی از افراد داخل یک خودرو و هزینههای بالای کرایه، بعضی افراد به این کار غیرقانونی و خطرناک گرایش پیدا میکنند که جال تامل و توجه دارد.
یک شب، ۲ حادثه، ۲۴ زخمی
واژگونی ۲ خودرو سواری پژو طی یک شب و با فاصله یک ساعت طی ۲۰ مهرماه جاری در جاده رفسنجان - انار در شمال استان کرمان که در نتیجه آن حوادث ۲۴ تن مجروح شدند بهانهای بود در رفسنجان از ابعاد مختلفی به این پدیده خطرناک بپردازد و وقتی پای صحبت متولیان از جمله نیروی انتظامی و بهداشت و درمان مینشینیم آنان نیز درددلهایی دارند و ضمن تشریح خسارتهای مالی که در گذر این رخدادها بر بخشهای دولتی درمانی بار میشود بر ضرورت تدوین قوانین متفاوت تری نیز برای نحوه برخورد با این پدیده تاکید میکنند.
در برخی از این حوادث بارها مشاهده کردیم که افزون بر ۱۰ فوتی یا مصدوم تنها در یک حادثه گزارش شده است و اگرچه نیروی انتظامی در استان کرمان همه ظرفیتها را برای مدیریت و کاهش این پدیده به کار گرفته و آمار توقیف خودروهای حامل اتباع یا به قول خودشان شوتی نیز گویاست، اما به علت شرایط کشور افغانستان و اقدام این خودروها در مسیرهای فرعی که همه آنها را نمیتوان به لحظه کنترل کرد، شاهد رشد این پدیده نیز در مقاطعی زمانی بوده ایم.
رشد ۴۳ درصدی در شرق کرمان
به طور نمونه فرمانده نیروی انتظامی شهرستان بم در شرق کرمان که از جمله گذرگاههای تردد خودروهای شوتی به شمار میرود روز ۱۷ مهرماه جاری ضمن تشریح اقدامات این نهاد در بخشهای مختلف از جمله طرح برخورد با خودروهای شوتی (حامل اتباع غیرمجاز) گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۴۱۰ دستگاه خودرو شناسایی و برخوردشده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال۴۳ درصد رشد را نشان میدهد.
۱۵ نفر را چطور جا میدهند؟
شاید درباره تعداد افرادی که در یک خودرو جا میدهند ابهام و پرسشهایی وجود داشته باشد که برای تشریح آنها میتوان به تغییر در جاگذاری صندلیهای این خودروها و استفاده از همه فضای داخل اتاق از جمله صندوق عقب برای جادادن اتباع غیرمجاز به شکلی فشرده و ناایمن در کنار یکدیگر اشاره کرد.
گاه مشاهده شده کودکان و زنان باردار به این شیوه قصد جابه جایی به شهرهایی از کشور را داشته اند و در حوادث نیز دچار مشکلات مصدومیت یا حتی فوت شده اند؛ در حادثهای که اخیر در جاده انار - یزد رخ داد یک زن باردار افغان دچار سانحه شده بود که جنین به علت شدت صدمات سقط شد و با وجود تلاش عوامل اورژانس برای انتقال نوزاد به مراکز درمانی، زنده نماند.
از زبان اورژانس
رئیس مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی (اورژانس) دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در این زمینه با تشریح خسارتهایی که این پدیده به سیستم بهداشت و درمان کشور و استان بار میکند و سایر تبعات بهداشتی آن گفت: در محورهای رفسنجان به انار و یزد هر از چندگاه تعدادی خودروهای حامل اتباع بیگانه واژگون میشوند یا به دلیل خاموشی چراغهای این خودروها منجر به تصادف میشوند که در این حوادث تعداد زیادی مصدوم افغانستانی را به بیمارستان اعزام میکنیم یا شاهد فوت آنها به علت شدت جراحتها در بیمارستان هستیم.
دکتر محمدرضا حسینی زینلی تصریح کرد: این مصدومان به دلیل نداشتن شناسنامه و هویت ملی، هزینههای سنگینی در حوزه درمان بر بدنه دولت و علوم پزشکی تحمیل میکنند و این درحالی است که انتقال این افراد خود ممکن است عامل شیوع برخی بیماریها نیز شود و مشکلات دیگری نیز به دنبال داشته باشد.
جزییات ۲ حادثه اخیر با ۲۴ مصدوم
به گفته رئیس مرکز فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در حادثه نخست ساعت ۲۲:۳۰ در ۲۰ کیلومتری محور انار - یزد ۱۳ نفر و در حادثه دوم ساعت ۲۳:۲۰ در ۱۰ کیلومتری این محور نیز ۱۱ تن مصدوم و با چند دستگاه آمبولانس به مراکز درمانی شدند.
نگاه بشردوستانه اما...
رئیس مرکز اوژانس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به اینکه این محور در کشور از جمله بیشترین حوادث واژگونی خودروهای حامل اتباع بیگانه را به خود میبیند که خطرات و مشکلات مختلفی به همراه دارد تاکید کرد: اتباع بیگانه برای رفتن به پایتخت و شهرستانهای دیگر کشور از این مسیر به صورت قاچاقی تردد دارند.
وی توضیح داد: از آنجاکه سرعت خودروهای حامل این اتباع بیگانه غیرمجاز زیاد و تعداد افرادی که با آنها حمل میشوند نیز در هر خودرو بیش از ۱۵ نفر است، آمار حوادث آنها و مصدومان نیز قابل توجه است.
حسینی زینلی تصریح کرد: این وضعیت در حالی است که از اعتبارات دولتی و بیت المال برای حضور عوامل اورژانس، تجهیزات مورد نیاز و نیز مداوای اتباع بیگانه غیرمجاز در مراکز درمانی هزینه میشود و باتوجه به تعداد حوادث و مصدومان میزان قابل توجهی از اعتبار را شامل و بر سیستم بهداشت و درمان تحمیل میشود.
وی افزود: اتباع بیگانه زیرپوشش بیمه نیستند و معمولا وقتی وارد کشور میشوند، چون تازه وارد به ایران هستند هزینه درمان هم ندارند که پرداخت کنند.
حسینی زینلی با بیان اینکه مجموعه بهداشت و درمان مثل گذشته با نگاه بشر دوستانه هرکاری برای درمان این مصدومان نیاز باشد را انجام میدهند اظهارکرد: اما صرفنظر از هزینههایی که این پدیده به سیستم بهداشت و درمان کشور بار میکند، احتمال داشتن بیماریهای کنترل نشده این اتباع غیرمجاز و شیوع آنها نیز وجود دارد که باید مراقبتهای لازم اتخاذ شود.
رئیس مرکز اورژانس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در این فرصت البته آمار کلی ماموریتهای اورژانس مرتبط با حوادث ترافیکی را هم اعلام میکند که رقم قابل تاملی است؛ به گفته وی از ابتدای سال گذشته تاکنون بیش از پنج هزار ماموریت ترافیکی داخل شهری و جادهای توسط عوامل اورژانس ذیل این دانشگاه انجام شده که به وضعیت مصدومیت هفت هزار و ۵۴۲ مصدوم رسیدگی و برخی به طور سرپایی مداوا و تعداد زیادی از آنان به وسیله آمبولانس یا اتوبوس- آمبولانس به بیمارستان اعزام شده اندکه برخی از این مصدومان نیز به دلیل شدت جراحات وارده در بیمارستان فوت شده اند.
پای درددل ناجا
سرهنگ محمدجواد آرامون فرمانده انتظامی رفسنجان نیز در این باره گفت: اکثر حوادث واژگونی خودروهای حامل اتباع بیگانه غیرمجاز شهرستان در مسیر کرمان، رفسنجان و انار به یزد اتفاق میافتد؛ مشاهده شده رانندگان این خودروها برای هر انتقالی حتی بیش از ۱۵ افغان را در خودرو جا میدهند و با سرعت بالای ۱۸۰ کیلومتر در این مسیرها تردد میکنند.
وی ادامه داد: درصورت مشاهده این نوع خودروها و حامل اتباع غیرمجاز در ایستگاههای بازرسی به طور قطع بازرسی و متوقف میشوند، اما معمولا نشتی از راههای فرعی است و خودروها از جلو ایست بازرسی شهرستان واقع در منطقه کبوترخان عبور نمیکنند بلکه بیشتر از سایر معابر فرعی عبور میکنند و آن راهها را نیز به علت تردد اهالی منطقه نمیتوان مسدود کرد.
ته خودرو را بالا میآورند
وی افزود: برخی رانندگان این نوع خودروها عقب خودرو را با گذاشتن منجیت (نوعی ابزار حاوی لاستیک) بالا میآورند تا به علت وزن ناشی از تعداد زیاد اتباع بیگانه غیرمجاز، خودرو به زمین نچسبد.
کیت دودزا
سرهنگ آرامون یکی دیگر از ترفندهایی که برخی رانندگان این خودروها به کار میگیرند را نصب سیستم و کیت دودزا معرفی و بیان کرد: صاحبان برخی خودروها چنانچه در دید پلیس باشند برخی ترفندهای دیگر نیز اعمال میکنند مانند مجهز کردن خودرو به سیستم دود زا تا اگر خودرو پلیس به آنها مشکوک شد و به تعقیب آنها پرداخت با روشن کردن این سیستم دودی فراوان در هوا منتشر شود و هم اگر خودرو پلاک داشت پلاک خوانده نشود و هم بتوانند فرار کنند؛ البته اکثر صاحبان این خودروها پلاک ماشین را مخدوش میکنند یا فقدان پلاک هستند.
حمایت بیشتر قانون
فرمانده انتظامی رفسنجان در ادامه خاطرنشان کرد: اگر خودرویی توقیف شود قانونی برای برخورد با سرنشینان و اتباع بیگانه غیرمجاز وجود ندارد ضمناً اگر توقیف شود به مدّت ۶ ماه خودرو در محل نیروی انتظامی میخوابد و کاری به اتباع بیگانه و سرنشینان این خودروها ندارند.
وی گفت: درنحوه مواجهه و برخورد با این نوع خودروها، موضوع تیراندازی به لاستیک این خودروها نیاز به قوانین حمایتی بیشتری وجود دارد که بازدارندگی بیشتری برای عده معدودی از رانندگان خلافکار که به این اقدام روی میآورند داشته باشد.
سرهنگ آرامون تاکید کرد: در این پدیده هم جان انسانها مطرح است و هم تبعات و مشکلات دیگری که برای کشور و سیستم بهداشت و درمان یا اعتبارات و بیت المال ایجاد میکند.
وی گفت: بارها مشاهده شده این نوع خودروها که با سرعتهای بالا حرکت میکنند، دچار واژگونی یا حریق شده اند و تعداد مصدومان آنها نیز بالاست.
سرهنگ آرامون البته به تلاش همه جانبه و مکمل پلیس استان برای کمک به حل این پدیده نیز اشاره و خاطرنشان کرد: سرهنگ ناظری فرمانده استان کرمان هم از طریق نمایندگان مجلس، استانداری کرمان و ارگانهای دولتی مربوطه در تهران در این خصوص در تلاش است تا مصوبات قانونی حتی منطقهای (منطقه استانهای کرمان، سیستان و بلوچستان) را دریافت کند تا با توقیف خودروهای حامل اتباع بیگانه غیرمجاز هم جان اتباع بیگانه و هم ایرانیها در امنیت بیشتر باشد و بسیاری از تخلفهای مرتبط با این پدیده نیز کاهش یابد.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/ز