طرح هادی در ۶۰ درصد از مجموع روستا‌های دارای سکنه شهرستان قصرشیرین شامل ۲۴ روستا در بخش مرکزی و یک روستا در بخش سومار اجرا شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، برومند وحیدپور بخشدار مرکزی قصرشیرین گفت: بخش مرکزی قصرشیرین ۲۶ روستا دارای سکنه و ۲۵ روستای خالی از سکنه و بخش سومار هم دارای چهار روستای دارای سکنه و ۹ روستای با سکنه شناور و فصلی است.

او افزود: تعداد ۲۸ روستای شهرستان دارای نقشه‌ی طرح هادی هستند که برای تکمیل طرح هادی ۲۶ روستای دارای سکنه این شهرستان ۱۰۰ میلیار تومان اعتبار نیاز است.

بخشدار مرکزی قصرشیرین ادامه داد: برای اجرای اجرای طرح هادی ۳ روستای خالی از سکنه دارای نقشه‌ی طرح هادی شامل روستا‌های "برار عزیز"، " ولد کشته" و "قلعه شاملوک"پنج میلیارد اعتبار نیاز است.

وحیدپور بیان داشت: تهیه نقشه طرح هادی روستا‌های «هدایت، قلعه سفید و دربندجوق» و تامین اعتبار جهت تکمیل بازسازی مساجد تخریبی سه روستای «سیدحاتم، داربلوط و امام حسن (ع) سفلی» که بر اثر وقوع زلزله سال ۹۶ آسیب دیدند از دیگر نیازمندی‌های روستا‌های شهرستان قصرشیرین است.

او گفت: تخصیص اعتبار جهت اجرای زیرساخت‌های (آب، برق، مخابرات و گاز) پنج روستالی خالی از سکنه دارای نقشه طرح هادی در راستای بازگشت اهالی نیز از دیگر موارد مورد نیاز روستا‌های شهرستان جهت توسعه است.

بخشدار مرکزی قصرشیرین ادامه داد: شهرستان دارای ۶ هزار و ۳۹۱ انشعاب شهری و یک هزار و ۴۱۷ انشعاب آب شرب روستایی است و تامین آب شهرستان از ۲ منبع «سرآبگرم در سرپل ذهاب و گورسفید» در گیلانغرب با طول خط اصلی ۶۸ کیلومتر است.

وحیدپور ایادآور شد برای اصلاح شبکه توزیع آب داخل مرز خسروی به طول ۷۰۰ متر به دلیل فرسودگی خط لوله و شکستگی‌های متعدد ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

او افزود: همچنین برای اصلاح خط انتقال آب مرز خسروی به دلیل پوسیدگی به طول یک هزار متر اعتباری معادل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است ضمن اینکه تغییر تامین آب روستا‌های چم امام حسن (ع) و کرکهرک از توابع بخش مرکزی شهرستان نیز لازم است.

وحید پور گفت: با توجه به پیش بینی حجم آب مورد نیاز منطقه سومار توسط سد شرفشاه با فاصله ۲۵ کیلومتر از شهر سومار می‌توان مشکلات آب شرب موجود مرتفع شود که توسط استاندار کرمانشاه اعتبار لازم از محل منابع زلزله مصوب شده، ولی تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

او یادآور شد: همچنین اجرای شبکه آب و فاضلاب محلات فاز ۳ و ۴ قصرجدید با سه میلیارد تومان اعتبار نیاز است و همچنین شبکه آب شرب «نصرآباد پاشا شیرعلی و برفی» نیازمند اصلاح است.

بخشدار مرکزی قصرشیرین در ادامه گفت: هم اکنون سد مخزنی تنگ حمام با حجم ۶۰ میلیون مترمکعب را در شهرستان داریم که اجرای شبکه‌ی پایین دست سد "تنگ حمام" شامل ۲کانال و همچنین شبکه تحت پوشش ایستگاه پمپاژ باباهادی به میزان ۳۰۰ هکتار که حدود هزار و ۲۰۰ هکتار آن به بهره برداری رسیده است در دست اقدام است.

او افزود: سد مخزنی زاگرس با حجم ۵۳ میلیون مترمکعب و اراضی تحت پوشش شبکه‌های زیر دست آن سه هزار و ۶۰۰ هکتار است که از دیگر نیازمندی‌های شهرستان اراضی جامانده روستا‌های "سید خلیل"، " فتاح بگ"، " شیرین آب" و قسمتی از روستای "طهماسب " است که با توجه به نارضایتی مردم به محدوده طرح گرمسیری، تبدیل کانال پایین دست زاگرس به لوله در ناحیه ۴ عمرانی با توجه به بستر آهکی و شکستگی‌های متعدد ضرورت دارد.

وحید پور اظهار داشت:راه اندازی ایستگاه پمپاژ سمت چپ باباهادی و تکمیلیک هزار و ۸۰۰ هکتار شبکه آبیاری تنگ حمام نیز یک ضرورت است از این رو نیازمند تامین اعتبار جهت بازسازی خسارات وارده بهیک هزار و ۷۰۰ هکتار شبکه اجرا شده پایین دست شرف شاه و تسریع در اجرای آن هستیم.

او همچنین بر تکمیل خطوط اصلی توسط آب نیرو و تامین اعتبار شبکه آبیاری تحت پوشش سامانه گرمسیری یک هزار و۱۰۰ هکتار جهت الحاق اراضی جامانده روستایی در سطح روستا‌های شهرستان تاکید کرد.

وحیدپور تاکید کرد: هم اکنون ۲۰ مدرسه راهنمایی و ابتدایی در روستا‌های شهرستان موجود است همچنین ۲۳ روستا دارای مسجد هستند و هفت مرکز بهداشت هم در سطح روستا‌های شهرستان فعال و به روستاییان خدمات لازم را ارایه می‌دهند.

گفتنی است:شهرستان قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲ بخش مرکزی و سومار و بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و این شهرستان  ۵۶ روستا دارد که ۳۶ روستای آن هم اکنون خالی از سکنه است که قبل از جنگ تحمیلی این ۳۶ روستا بیش از ۹ هزار تن جمعیت داشت.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.