استرسی که ما همراه خود به محل کار می‌بریم و حتی استرسی که در محل کار منتظر ما است، سطح بهره‌وری را کاهش داده و از لحاظ فیزیکی و روانی صدماتی به همراه دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در میان استرس و اضطرابی که محل کار به فرد وارد می‌کند، پیدا کردن راهکار‌هایی برای مقابله با این میزان از استرس بسیار حائز اهمیت است و البته باید گفت خوشبختانه راه‌های زیادی برای کاهش استرسی که در محیط کار منجر به کاهش بهره وری می‌شود، وجود دارد:

با خود مهربان باشید: مطمئنا هرآنچه احساس بهتری داشته باشیم نسبت به استرس و نتایج مخرب آن مقاوم‌تر و انعطاف پذیرتر خواهیم شد. لازم نیست تغییرات عمده‌ای در زندگی تان به وجود آورید؛ حتی موارد ریز و کوچک نیز می‌تواند در بهبود شرایط روحی شما بالقوه تاثیرگذار باشد. این را بدانید که با انتخاب نکات مثبت زندگی تغییر قابل توجهی در محیط کاری و محیط خانه پدید خواهد آمد.

پر جنب و جوش باشید: ورزش‌های ایروبیک یک روش ضداسترس است و منجر به افزایش انرژی، افزایش هوشیاری و تنش زدایی از فکر و جسم می‌شود. حتی می‌توانید برای آرامش خاطر بیشتر هر روز به مدت چند دقیقه به صدای آب گوش دهید.

مواظب وعده‌های غذایی تان باشید: حجم غذایی کم با افزایش وعده‌های غذایی در طول روز می‌تواند سطح قند خون بدن تان را در حد مطلوبی نگاه دارد. قند خون پایین باعث تحریک پذیری و اضطراب می‌شود و از طرف دیگر پرخوری بیش از حد شما را سست و بی‌حال می‌کند.

سیگار نکشید: استعمال دخانیات بخصوص زمانی که اضطراب و استرس دارید، اگرچه ممکن است احساس آرامش را به فرد تلقین کند، اما نیکوتین موجود در سیگار یک ماده مخدر محرک است که خود مولد سطح بالایی از استرس محسوب می‌شود.

خوب بخوابید: بی خوابی شما را مستعد استرس بیشتر می‌کند. پس نباید فواید داشتن خوابی آرام و کافی را در حفظ تعادل روحی و روانی انکار کرد.

برنامه‌ریزی متعادلی داشته باشید: برنامه، مسئولیت‌ها و وظایف روزانه را تحلیل و بررسی کنید. کار مداوم و نداشتن تفریح صبر شما را در یک آن لبریز خواهد کرد. بین کار و زندگی خانوادگی، فعالیت‌های اجتماعی و فردی خود تعادل برقرار کنید.

بیش از حد درگیر تعهدات کاری نشوید: اگر وظایف زیادی به گردن شما نهاده شده بین کار‌های ضروری و غیر ضروری تفاوت قائل شوید. کار‌هایی که از اهمیت کمتری برخوردارند باید در انتهای فهرست قرار گیرد و یا به کلی حذف شود.

استراحت کوتاه داشته باشید: لحظاتی را تدارک ببینید تا ذهن خود را نظم داده و به استراحت بپردازید. همچنین سعی کنید در صورت امکان در هنگام ناهار از پشت میز بیرون بیایید.

منبع: ایرنا زندگی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
99% استرس کارمندا تو محیط کار تقصیر رئیساست که نمیتونن درست بین کارمندا قضاوت کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
کمتر حرف زدن و ادب رو رعایت کردن و شوخی نکردن = اعصاب و روان راحت تر