رئیس سرمایه گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: ۱۰ درصد از ۱۰۰ میلیون مترمربع ساخت و ساز در سطح کشور سهم خراسان رضوی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مهدی منوچهری، دبیر انجمن صنفی شرکت‌های ساختمانی و تاسیسات خراسان رضوی در کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: در راستای ساخت یک میلیون واحد مسکونی باید حداقل معادل ۱۰۰ میلیون مترمربع ساخت و ساز در سطح کشور انجام شود. ۱۰ درصد از این میزان یعنی ۱۰ میلیون متر مربع سهم خراسان رضوی است که اگر به طور متوسط برای هر متر، ۵ میلیون تومان هزینه در نظر بگیریم، به بودجه‌ای ۵۰ هزار میلیارد تومانی نیاز است تا این میزان مسکن در استان ما ساخته و تامین شوند.

او افزود: انجمن شرکت‌های ساختمانی حدود ۱۷۰۰ عضو حقوقی دارد که سقف کاری این دوستان، ۷۳ هزار میلیارد تومان است و اگر حدود یک سوم از این مبلغ را ظرفیت آزاد برای  سرمایه گذار دری نظر بگیریم، چیزی حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود.


بیشتر بخوانید



دبیر انجمن صنفی شرکت‌های ساختمانی و تاسیسات خراسان رضوی ادامه داد: نگرانی ما این است که سرنوشت طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی به تجربه طرح «مسکن مهر» ختم شود. آن طرح از یک نگاه نسنجیده نشأت می‌گرفت که اثرش ایجاد بحرانی تورمی به ویژه در بحث قیمت مصالح بود. امیدواریم که این تجربه دیگر تکرار نشود. علاوه بر این باید تدابیری برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز جهت اجرای این پروژه‌ها در نظر گرفته شود.

ضرورت استفاده از ظرفیت سرمایه اتباع افغانستانی در صنعت ساختمان

مهدی تقوایی، مدیر کل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه در کلانشهر مشهد و استان خراسان رضوی باید مشخص شود که در چه مکان‌هایی زمین رایگان وجود دارد، گفت: بخشی از تسهیلات اعطایی مربوط به بخش حقیقی و بخشی مربوط به انبوه سازان است.

او با بیان اینکه قیمت تمام شده واحد مسکونی باید رقابتی باشد، افزود: برخی از مردم به دنبال خانه دوم و سوم هستند و لذا باید تدبیری اندیشیده شود تا مسکن از شکل کالای سرمایه‌ای خارج شود و رفع نیاز افراد فاقد مسکن، اولویت قرار بگیرد.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی ادامه داد: مسکن مهر دارای نکاتی است که می‌توان به شایستگی از آن بهره برداری کرد. باید از خطا‌های این پروژه درس گرفت و رویکرد‌های غلط آن را در بسته پیشنهادی به دولت منعکس نمود توجه به زیرساخت ها، آمایش سرزمینی، کیفیت و قیمت تمام شده مسکن و... از دیگر مواردی هستند که باید در کانون توجه قرار بگیرد.

تقوایی با تاکید بر ظرفیت سرمایه گذاران افغانستان برای مشارکت در طرح‌هایی از این دست، بیان کرد: سرمایه گذاری در صنعت ساختمان با مشارکت انبوه سازان می‌تواند به مشوق‌هایی برای اقامت سرمایه گذاران این بخش منجر شود.

انتهای پیام//ف. ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.