مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: سالانه به طور میانگین ۸۷۶ هزار هکتار طرح در مراتع تهیه شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، ترحم بهزاد مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در کارگاه آموزشی چگونگی بهره‌برداری از مراتع و گیاهان دارویی چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: در ۴۰سال گذشته، سالانه به طور میانگین ۸۷۶ هزار هکتار طرح در مراتع کشور تهیه شده است.

او افزود: بر اساس ماده ۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع هرگونه بهره‌برداری و انجام اقدامات در منابع طبیعی بر اساس تهیه طرح انجام می‌شود.


بیشتر بخوانید


بهزاد اضافه کرد: هم اکنون برای پنج میلیون و ۴۷۳ هزار هکتار از عرصه‌های مرتعی کشور طرح تهیه شده و در ۵۰۶ هزار هکتار از این عرصه احاله مدیریت انجام و سال ۹۹ حدود ۲ میلیون و ۴۳ هزار هکتار احاله مدیریت شد.

او اظهار داشت: پارسال تمدید پروانه چرای دام در کشور به طور کامل و ۱۰۰ درصد انجام شد که ۲۳ میلیارد و ۸۴۴میلیون تومان درآمد از محل تمدید پروانه چرای و ۱۲ میلیارد و ۴۴ میلیون تومان نیز درآمد بهره مالکانه در سطح کشور در عرصه‌های مراتع بوده است.

بهزاد تصریح کرد: در چهار دهه اخیر سالانه یک میلیون و ۹۴۰ هزار هکتار ممیزی در عرصه‌های مرتعی کشور انجام شده است؛ پارسال ممیزی مرتع در سطح کشور نزدیک به سه برابر بود و بیش از پنج میلیون و ۶۷۳ هزار هکتار ممیزی انجام شد و ممیزی‌های انجام نشده، فقط در قطعات و پهنه‌های کوچک است.

او گفت: چهارمحال وبختیاری با دارا بودن تنوع پوشش گیاهی، پتانسل و اقلیم مختلف، بارش مناسب، دارای قابلیت و ظرفیت‌های بالایی است و توسعه طرح‌های مرتعداری و واگذاری آن به بهره‌برداران باید در دستور کار قرار گیرد.

بهزاد بیان کرد: بایستی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان برای توسعه طرح‌های مرتعداری و همچنین احاله مدیریت مراتع به بهره‌برداران استفاد کرد و در همین راستا باید منطقه سرآقا سید این استان را به عنوان ذخیرگاه کلوس در سطح کشور ثبت کرد.

او افزود: نباید در استان برای کشت و توسعه گیاهان دارویی به برنامه پیش‌بینی شده اکتفا کرد.
بهزاد میانگین سامانه عرفی را در استان برای هر بهره‌بردار ۵۲ هکتار بیان کرد در حالی‌‍ که سامانه عرفی کشور برای هر بهره‌بردار ۹۰ هکتار اختصاص داده شده است.

او ادامه داد: در طرح‌های مرتعداری اجرای طرح بر عهده بهره‌بردار است و دامدار و بهره‌بردار مکلف است بعد از دو سال بهره‌برداری طرح برای مرتع تهیه کند و در صورت اجرا نشدن طرح، پروانه مرتع بهره‌بردار باطل می‌شود.

در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی چگونگی بهره‌برداری از مراتع و گیاهان دارویی استان اسناد احاله مدیریت مرتع و اجرای طرح مرتعداری و بوم‌گردی مرتع استان با حضور مدیرکل دفتر مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و کارشناسان این دفتر و مدیران استانی و شهرستانی به مرتعداران اهدا شد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار