در جریان دیدار روسای جمهور نیجریه و ترکیه، ۸ توافقنامه در بخش‌های نظامی و انرژی به امضا رسید.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شینهوا، محمدو بوهاری، رئیس جمهور نیجریه و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای وی، چهارشنبه در جریان دیدار خود در پایتخت نیجریه، هشت توافقنامه دوجانبه در زمینه‌هایی انرژی، صنایع دفاعی، معدن و هیدروکربن را به امضا رساندند.

اردوغان روز سه شنبه در سفری دو روزه به نیجریه، وارد آبوجا، پایتخت این کشور شد. بوهاری در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت که در سفر اردوغان به پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا، دو رئیس جمهور در مورد تعدادی از مسائل دوجانبه و با هدف تقویت روابط صمیمانه گفتگو‌های مفیدی انجام دادند.

رئیس جمهور نیجریه گفت: «هشت توافقنامه مهم در بخش‌های کلیدی از جمله انرژی، صنایع دفاعی، معادن، هیدروکربن‌ها و سایر موارد به امضای دو طرف رسید.»

اردوغان نیز در اظهارات خود گفت: ترکیه مصمم است روابط با نیجریه را به سطوح بالاتر در همه زمینه‌ها برساند.

وی خاطرنشان کرد: «تجارت بین دو کشور در سال ۲۰۲۰ به ۲ میلیارد دلار رسید که این امر نیجریه را به بزرگترین شریک تجاری ترکیه در کشور‌های جنوب صحرای آفریقا تبدیل کرد. با این حال، ما هنوز معتقدیم که این سطح از تجارت کافی نیست. امیدواریم که حجم تجارت خود را فوراً تا ۵ میلیارد دلار افزایش دهیم.»

وی ابراز امیدواری کرد که روابط بین دو ملت «بر اساس سناریوی برد-برد و احترام متقابل» توسعه یابد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین متعهد شد که آنکارا در زمینه مبارزه با تروریسم و در زمینه‌های نظامی، دفاعی و امنیتی با نیجریه همکاری بیشتری خواهد داشت.

اردوغان اضافه کرد: ترکیه ماموریت‌های دیپلماتیک خود در آفریقا را به ۴۳ ماموریت افزایش داده است. سومین دور مجمع تجاری ترکیه و آفریقا در اکتبر امسال در استانبول برگزار می‌شود. همچنین، سومین اجلاس مشارکت ترکی-آفریقایی نیز در ماه دسامبر برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار