نایب رئیس انجمن صنفی مرغداران‌ گوشتی گفت: در شرایط عادی جوجه یکروزه ۱۵ درصد هزینه های تولید مرغ را تشکیل می دهد، اما اکنون بیش از ۲۰ درصد هزینه ها را به خود اختصاص داده است.

حبیب اسدالله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران‌ گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه اصلاح قیمت مرغ در استمرار و پایداری تولید تاثیر بسزایی دارد، اظهار کرد: استانداری و جهاد کشاورزی برخی استان ها با مسئولیت پذیری و درک صحیح از شرایط تولید و هزینه های تمام شده، قیمت ها را اصلاح کردند که این امر در استمرار و پایداری تولید تاثیر بسزایی دارد.

وی افزود: برخی استان ها به رغم سیاست سخت گیرانه عرضه مرغ زنده با نرخ مصوب، اما نظارت بعد از کشتار را رها کردند که این امر به زیان تولیدکنندگان است.

اسدالله نژاد قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه با حواله را ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون قیمت هر قطعه جوجه بدون حواله ۸ هزار تومان است  که امیدواریم با اصلاح قیمت جوجه، قیمت مرغ منطقی شود.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: اگر مرغدار هر کیلو‌مرغ زنده را ۲۰ هزار تومان در بازار هم بفروشد، نرخ مرغ گرم باید کمتر از ۳۰ هزار تومان باشد که متاسفانه به دلیل سودجویی عوامل کشتار و فروش بالاتر است.

به گفته وی، برخی دستگاه ها که وظیفه پایش، کنترل و نظارت را بر عهده دارند به وظایف قانونی خود عمل نمی کنند که در نهایت مردم در تامین مرغ هم دچار سختی شده اند، هم ناچار به تامین با قیمت های بالا هستند که امیدواریم با ایجاد تعادل و توازن میان عرضه و تقاضا، حاشیه حداقلی برای ادامه تولید حفظ شود تا مردم به خرید مرغ با نرخ مناسب دسترسی داشته باشند.

اسدالله نژاد با اشاره به اینکه در شرایط عادی جوجه یکروزه ۱۳ تا ۱۵ درصد قیمت تمام شده تولید را تشکیل می دهد، بیان کرد: در شرایط کنونی بیش از ۲۰ درصد هزینه های تولید را تشکیل می دهد که امیدواریم این روند به نفع تولید و مصرف اصلاح شود‌.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده را با احتساب جوجه ۸ هزار تومان ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان و مرغ گرم را ۳۰ هزار تومان اعلام کرد.

اسدالله نژاد ضعف نظارت ناشی از عدم تعادل و توازن در عرضه و تقاضا را علت اصلی سودجویی و التهاب بازار مرغ و عدم تاثیر عرضه مرغ های تنظیم بازار اعلام کرد.

این مقام مسئول از توزیع روزانه ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ تن مرغ گرم در تهران خبر داد و گفت: قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده از استان های مبدا که استان های شمالی هستند، حداکثر یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ تومان بالاتر از نرخ مصوب عرضه می شود که متاسفانه در تهران به دلیل عدم نظارت با نرخ هایی بالایی بدست مصرف کننده می رسد، درحالیکه با اعمال نظارت قیمت مرغ در تهران نباید غیر واقعی باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار