رییس پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری:

صید بی رویه، ذخایر شاه میگوی ارس را به صفر رسانده است

رییس پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری دانشگاه ارومیه گفت: صید بی رویه شاه میگو در سال‌های گذشته و قاچاق آن، ذخایر این آبزی ارزشمند در رود ارس به صفر رسانده است.

دکتر ناصر آق آبزی شناس، محقق و رییس پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری دانشگاه ارومیه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، با بیان اینکه بازیابی ذخایر شاه میگوی ارس برای نجات این آبزی از انقراض ضروری است گفت: در هر اقدامی برای صید و بهره برداری از بخش آبزیان، باید توان بازیابی و ذخایر مورد توجه باشد.

وی با اشاره به اینکه وقتی شاه میگو این آبزی ارزشمند را در مقیاس‌های وسیع صید کردند این وضعیت رو به انقراض قابل پیش بینی بود، افزود: پروژه ارزیابی ذخایر شاه میگوی ارس و تکثیر و پرورش شاه میگو طرح‌هایی است که هم اکنون جهاد کشاورزی و دانشگاه ارومیه برروی ان‌ها کار می‌کنند.

این محقق می‌گوید: ذخایر به شدت کاهش یافته است به گونه‌ای که در نمونه برداری‌ها نیز شاه میگو مشاهده نمی‌شود و در تله‌های تحقیقاتی گرفتار نمی‌شوند.

رییس پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری دانشگاه ارومیه  اظهار کرد: در زمانیکه اوج برداشت و فروش و صادرات آبزیان بوده، کشور‌های آذربایجان، عراق، ارمنستان مقاصد ماهیان ارسالی و بلژیک، فرانسه و آلمان مقاصد شاه میگوی تولیدی در استان بودند.

دکتر آق صید بی رویه در سال‌های گذشته، قاچاق و عوامل طبیعی و تغییراتی که در تنوع زیستی ارس رخ داده است را از علل به هم خوردن ترکیب زیستی این زیست بوم می‌داند.

وی معتقد است: برخی ماهیان مفید در این منبع آبی از بین رفته اند و در کنار کنترل صید بی رویه باید بازیابی و تکثیر ذخایر پیگیری شود که هم اکنون روی روش‌های تکثیر به صورت نیمه طبیعی تحقیق می‌شود.

این مقام علمی گفت: در صدد هستیم تا شاه میگو مصنوعی تولید شود و نیازی به آوردن مولد (شاه میگو‌هایی که چندین بار تخم ریزی می‌کنند) نباشد چرا که شاه میگوی مولد در رودخانه ارس یافت نمی‌شود.

وی با اشاره به به اینکه پیش مولد‌هایی برای تکثیر از مراکز دیگری تهیه می‌شود بیان کرد: پیش مولد‌ها برای اولین بار تولید تخم گذاری می‌کنند.

دکتر آق ادامه داد:  تکثیر و بازسازی ذخایر شاه میگو در آب های ارس باید توام با مطالعات وضعیت طبیعی باشد و آلودگی‌های آبی نیز توسط خود دانشگاه بررسی می‌شود.

این آبزی شناس با بیان اینکه ارس بهترین زیستگاه برای شاه میگوی دراز آب شیرین است، افزود: افزایش گونه‌های مهاجم و بررسی نوع تنوع زیستی هم نیازمند بررسی و تحقیق است.

براساس گفته‌های این محقق در استان‌هایی مثل اردبیل، زنجان و تبریز شاه میگوی دراز اب شیرین وجود دارد، اما شاه میگوی ارس که به صورت طبیعی تولید و تکثیر می‌شودارزش اقتصادی بالایی دارد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.