مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری گفت: ۲۸۸ نقطه به عنوان نقاط حساس در استان شناسایی شده و اگر چالشی در استان ایجاد شود مختصات و آسیب‌های این نقاط شناسایی و اقدامات لازم تبیین شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین،‍ سیدجمال حسینی مدیرکل پدافند غیرعامل استان قزوین گفت: ۲۸۸ نقطه به عنوان نقاط حساس در استان شناسایی شده و اگر چالشی در استان ایجاد شود مختصات و آسیب‌های این نقاط شناسایی و برنامه‌های لازم پیش بینی شده است.

حسینی افزود: پدافند (دفاع) به معنی حفظ جان مردم، تضمین امنیت افراد، صیانت از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی در همه‏ مواقع در برابر هرگونه شرایط، موقعیت و هرگونه تجاوز است.

او اضافه کرد: پدافند غیر عامل به مجموعه اقدامات غیر مسلحانه‌ای که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدید‌ها و اقدامات نظامی دشمن اطلاق می‌شود.

حسینی اظهار کرد: پدافند غیر عامل، تمهیداتی است که در زمان صلح صورت می‌گیرد و امروزه مردم نیازمند خدمات متفاوتی بوده و نیز به دنبال محیطی آرام و قابل سکونت درون شهر‌ها با آسایش می‌باشند و عمده‌ترین هدف پدافند غیر عامل، ایمن سازی و کاهش آسیب پذیری زیرساخت‌های مورد نیاز مردم است که باید با یک برنامه ریزی و طراحی در توسعه پایدار کشور نهادینه شود و برای اصلاح زیرساخت‌های فعلی راهکار‌هایی با مهندسی مجدد لازم است.

مدیرکل پدافند غیرعامل با اشاره به تفاوت اقدامات پدافند با موضوعات بحران عنوان کرد: در مدیریت بحران بلایای طبیعی مدنظر بوده و در پدافند غیر عامل مجموعه آسیب‌ها به ویژه آسیب‌های که از سوی دشمن فرضی که احتمال تهدید جامعه بشری را دارد شامل منابع انسانی، ذخایر، زیرساخت‌ها و طی دو سال اخیر بیماری کرونا به عنوان یکی از موضوعات بیوتروریسم بوده اقدامات پدافند غیرعامل در همین راستا شامل می‌شود.

او افزود: ۸ تا ۱۴ آبان هفته پدافند غیرعامل است و یازده کارگروه در ذیل پدافند غیرعامل پیش بینی شده و در هر کارگروه بر اساس وظایف و اختیارات و شرح وظایف دستگاه‌ها باید موضوعات پدافند مدنظر آن‌ها باشد و لذا چارچوب‌هایی برای این یازده کارگروه وجود دارد که در قالب طرح جامع پدافند غیرعامل استان مورد تصویب سازمان پدافند غیرعامل کشور می‌باشد.

حسینی تصریح کرد: در موضوعات بیوتروریسم، بیماری‌های واگیر و هر آسیبی که جامعه را تهدید می‌کند سناریو‌های جامعی ایجاد شده است. همچنین کمیته پایش و ارزیابی عملکرد و نظارت قرارگاه مقابله با بیماری کرونا نیز از سوی این اداره کل ایجاد شده و بر اساس دستورالعمل‌های ایجاد شده بازدید از ادارات و اصناف از طریق این کمیته انجام می‌شود و موضوعات ویژه به طور مستمر و پایدار به ستاد کرونا استان گزارش و ارایه می‌شود.

مدیرکل پدافند غیرعامل گفت: استان قزوین پایلوت کشوری طرح هوشمندی مدیریت کروناست و این کار با ۸۰ درصد آمادگی پیش می‌رود و فرد یا مغازه داری که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کند جریمه می‌شود.

او ادامه داد: بیماری کرونا ۲۱ ماه جامعه را درگیر کرده و در هر برهه سویه جدیدی ایجاد می‌شود لذا رزمایشی در همین مبنا برگزار خواهد شد که زمان و مکان آن مشخص نیست.

حسینی گفت: همچنین کارگروه‌های شورای پدافند در استان‌ها متفاوت است و در استان قزوین به دلیل صنعتی بودن، بر اساس طرح جامع اقداماتی از سوی دستگاه‌های متولی انجام می‌شود.

مدیرکل پدافند غیرعامل تأکید کرد: آسیب‌های این حوزه احصا شده و بالغ بر ۱۰ شرکت‌های متولی مواد شیمیایی بازدید و آسیب‌های مخاطره آمیز این واحد‌ها به صورت میدانی احصا شده که دو مورد آسیب استخراج و قوانینی نیز در شورای پدافند غیرعامل در این زمینه به تصویب رسید.

او با اشاره به اجرای مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا در سطح استان عنوان کرد: ۷۱ درصد مردم استان دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و با توجه به عادی انگاری جامعه فقط حدود ۴۵ درصد مردم از ماسک استفاده می‌کنند.

مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری گفت: در بحث فناوری‌هایی که در استان به عنوان پایه اصلی تدارک دیده شده، همچون ایجاد دانشگاه‌های علوم پزشکی، مدارس، دانشگاه ها، زیرساخت‌های نظیر سوخت و فیبر نوری غیره، موضوعی وجود ندارد که از آن غافل بوده باشیم، اما اجرای این طرح مطلوب زمانبر است و همه این زیرساخت‌ها و مکان‌ها زیر نظر پدافند غیرعامل بوده و استعلام پدافندی بر اساس اطلاعات این اداره است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار