به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، همان میهمان ناخوانده ای که هر روز با شمایلی جدید درب خانهها را می کوبد هر روز در رسانههای مختلف نوشتاری و دیداری سرفصل عناوین خبری است.
اما این بیماری سوای اینکه سلامت جسمانی انسانها را نشانه گرفته، روان افراد تک تک جامعه را نیز بازیچه خود قرار است.
امروزه اگر از هر دانش آموزی یک آزمون سر دستی گرفته شود، متوجه عمق مشکل آموختن دانش آن ها میشوید، دانش آموزانی که در کلاس درس نیز با مشکلات یادگیری و دوباره کاریهای آموزگاران مشکلات یادگیری خود را بر طرف میکردند.
امروز باید از مانیتور یک گوشی هوشمند که به اندازه کف دستی میرسد، آموزش را فرا بگیرند.
افت تحصیلی و کاهش یادگیری دانشآموزان در کلاسهای مجازی، ارمغان آموزشهای آنلاین است که به یکی از دغدغههای این روزهای والدین تبدیل شده است.
حالا دست اندرکاران آموزشی کشور با مشاهده مشکلات تحصیلی دانش آموزان طی اقداماتی خبر از بازگشایی مدارس از هفته آینده دادهاند.
خبری خوشایند اما دلهره بر انگیز. این خبر از سویی باعث خوشحالی والدین و از سویی دیگر اضطراب آنان را برای حضور در کلاس های درس آن هم در دوران پیک ششم کرونا افزایش میدهد.
حالا والدین بر سر دوراهی و تردید رفتن و یا نرفتن فرزندانشان به کلاسهای درس ماندهاند.
سلامت فرزندان از یک سو و افت تحصیلی شدید فرزندان و جولان گاه و بیگاه آنان در فضاهای مجازی و گرایش بیش از حد و اعتیاد گونه آنان به این حوزه که روان آنان را لگد مال کرده از یک سو راه را برای تصمیم گیری والدین دشوار کرده است.
والدین دانش آموزان استان فارسی سلامت فرزندانشان اولویت اصلی آنان است و میگویند که باید کلاس های حضوری از هر نظر ایمن باشد.
این نکته حائز اهمیت است که باید کلاس های حضوری مشروط به واکسیناسیون صدرصدی دانش آموزان و تمامی کادر آموزشی مدارس باشد.
تشکیل کلاسهایی با جمعیت کم دانش آموزی و رعایت واقعی فاصله گذاری اجتماعی و نظارت هوشمندانه معاونان و کادر آموزشی در فضای باز مدرسه برای رعایت شیوه نامههای بهداشتی در مدارس پسرانه که اعتقاد زیادی به استفاده از ماسک ندارند و یا در هنگام شوخی با همسالان خود گه گاه ماسک خود را بر می دارند ضروری است، زیرا اگر به این شیوه کلاس های حضوری اجرا شود، اعتماد والدین جلب می شود.
انتظار می رود دست اندرکاران آموزشی همه دستور العمل هایی که در بخشنامههای ارسالی ذکر شده که به درستی واقف و به آن عمل کنند زیرا اگر نقصی در اجرای شیوه نامه بهداشتی پیش آید با فاجعه دیگری در حوزه سلامت و آموزش روبرو و توفیقی حاصل نمی شود.
برخی از والدین دانش آموزان استان فارس معتقدند که آموزشهای مجازی تاثیری در روند یادگیری فرزندانشان نداشته و فقط اعصاب و روان والدین و دانش آموزان به خطر افتاده است.
برخی دیگر نیز معتقدند، فشارهای روانی حاکم بر فرزندانشان در کلاس های متراکم درسی کمتر و فرزندانشان آرام تر شدهاند.
بعضی از والدین نیز از تغییر سبک آموزش و ناتوانی آنان برای همراهی با فرزندانشان سخن به میان آوردند که در این زمینه عاجز ماندهاند.
بخش دیگری از مصائب این بیماری و تاثیرات آنان بر سیستم آموزشی کشور گریبان والدین شاغل را گرفته است که عنوان میکنند فرزندانمان به حال خودشان رها شدهاند و از لحاظ آموزشی با لطمات جبران ناپذیری روبرو شدهاند.
رضای بانوی جهرمی گفت: با شیوع کرونا مجبور شدم برای پسرم گوشی بخرم اما نمیدانستم که این گوشی پسرم را فرسنگها از ما دور میکند.
او بیان کرد: اوایل تدریس مجازی پسرم به ظاهر در کلاسها حضور مییافت و خودم هم که شاغل بودم خیالم از بابت پسرم راحت بود زیرا او یکی از دانش آموزان باهوش و ممتاز مدرسه بود.
رضایی تصریح کرد: اما وقتی متوجه شدم که در فضای اینترنتی بیشتر به دنبال بازی است، متوجه عمق مشکل شدم.
این بانوی جهرمی ادامه داد: از طریق کلاسهای خصوصی توانستم عقب ماندگی پسرم را جبران کنم اما معتقدم کلاسهای مجازی راهگشای تدریس و سواد آموزی نیست.
یکی از والدین دانش آموز زرین دشتی نیز حضور فرزندش را در گروی واکسیناسیون همه دانش آموزان عنوان کرد و افزود: دانش آموز پایه اول دبستان نیاز به آموزش حضوری دارد اما باید واکسیناسیون صددرصدی انجام شده باشد تا والدین بدون دغدغه فرزندانشان را به مدارس بفرستند.
مادر محمد مهدی دانش آموز پایه هشتم در شهرستان استهبان نیز با اذعان بر اینکه پسرش با افت تحصیلی شدیدی روبرو شده است، اضافه کرد: سیستم آموزشی کشور نتوانست زیرساختهای لازم برای حضور دانش آموزان در مدارس را مهیا کند تا شاهد این وضعیت بد تحصیلی نباشیم.
این بانوی استهباناتی با انتقاد از عملکرد معلمان در فضای تدریس مجازی اظهار کرد: معلمی که یک فایل صوتی یا یک کلیپ نصف و نیمه ارسال و در جواب اعتراض والدین بی تفاوت است، آیا میتواند پاسخگوی نیاز آموزشی فرزندان ما باشد.
او تاکید کرد: به جرات می گویم که برخی از والدین مجبور بودند به جای فرزندانشان در کلاسها حاضر شوند تا با استفاده از شنیدهها و دادههای معلم و کلیپها فرزندانشان را توجیه کنند.
این بانوی استهباناتی بیشترین افت تحصیلی دانش آموزان را در دروس ریاضیات دانست و گفت: وضعیت یادگیری دانش آموزان در درس ریاضی بسیار تاسف برانگیز است.
محمد فیاض پور معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش فارس بیان کرد: با بروز بحران کرونا آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری شد وبا تلاش معلمان و فرهنگیان ومتولیان آموزش و پرورش محتواهایی تولید شد ودراختیار دانش آموزان واولیا قرار گرفت که تداوم آموزش را بدنبال داشت.
او تصریح کرد: این جهاد آموزشی همچنان ادامه دارد و بستگی به رنکینگ شهرستانها و مناطق گاهی آموزش حضوری نیز در دستور کار معلمان قرار دارد.
او با اشاره به اینکه ما به عنوان متولیان تعلیم و تربیت معتقدیم که هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نمیشود، ادامه داد: دانش آموزان نیاز به تعامل و همراهی کارکنان مدارس و معلمان و هم کلاسیهای خود دارند.
فیاض پور افزود: آمارهای نگران کنندهای از نبود حضور دانش آموزان در مدرسه و درحالت قرنطینه گزارش شده که مشکلات روحی و روانی زیادی را بدنبال داشته است، بنابراین معتقدیم که باید همزمان سلامت جسمانی وسلامت روحی و روانی فرزندانمان مدنظر اولیا و مربیان ومعلمان باشد، تا ازاین بحران با کمترین آسیب عبور کنیم.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش پرورش استان فارس با تاکید بر لزوم واکسیناسیون فرهنگیان و دانش آموزان به صورت ۱۰۰ درصدی اضافه کرد: اکنون با واکسیناسیون کامل فرهنگیان و با تغییر وضعیت رنکینگ مناطق وشهرها وبامجوز ستاد کرونا، کلاس های حضوری درمناطق کم جمعیت روستایی و عشایری برقرار است، اما انتظار می رود با رعایت شیوه نامه های بهداشتی به تدریج کلاس های حضوری گسترش یابد ونگرانی های همه برطرف شود.
فیاض پور اظهار کرد: انتظار میرود با بالا رفتن و افزایش کیفیت آموزشی و تربیتی سلامت جسمی و روحی فرزندانمان تأمین شود.
او با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید ۵۰۰ هزار دانش آموز پایه ابتدایی استان در حال تحصیل هستند، گفت: واکسیناسیون فرهنگیان به صورت ۱۰۰ درصدی انجام شده و ۶۰ درصد از جمعیت دانش آموزی استان نیز واکسینه شدهاند.
عبدالله هاشمی کارشناس ارشد مشاوره خانواده نیز در رابطه با آسیبهای جسمی و روانی حاصل از استفاده از گوشیهای هوشمند از سوی دانش آموزان در دوران پسا کرونا بیان کرد: اعتیاد به دنیای مجازی و بازیهای کامپیوتری، یکی از آسیبهایی بوده که دانش آموزان را با آسیبهای جدی روبرو و رهاورد آن چاقی، پرخاشگری و انزوا طلبی بوده است.
او نداشتن سواد رسانهای دانش آموزان را مهمترین عامل غرق شدن آنان در این فضای مسموم دانست و تصریح کرد: به دلیل برخورداری از ساعتهای اضافه، دانش آموزان ناخواسته از گوشیهای هوشمند و دنیای مجازی استفاده نامناسب میکنند.
هاشمی ادامه داد: اعتماد اضافه و نظارت ناکافی والدین به عملکرد فرزندان باعث میشود تا تربیت مناسبی انجام نشود و بچهها بر اثر هیجانات درونی دچار لغزش و در نهایت آسیب ببینند.
کارشناس ارشد مشاوره خانواده از دیگر آسیبهای این حوزه را پیدایش مشکلات شنیداری و دیداری دانست و افزود: دیده شده است که برخی از دانش آموزان با مشکلات شدید بینایی و شنیداری بر اثر استفاده زیاد از تلفنهای همراه روبرو شدهاند.
او نبود ارتباط گیری صحیح در اجتماع و همسالان را نتیجه انزوا طلبی دانش آموزان بر اثر استفاده بیش از حد آنان از تلفنهای همراه عنوان کرد.
منیع: مهر
انتهای پیام/ت