اولین تماس مکرون با نخست‌ وزیر استرالیا پس از بحران زیردریایی‌ها

کاخ ریاست‌ جمهوری فرانسه اعلام کرد پس از گذشت یک ماه از بحران زیردریایی‌های هسته‌ای، رئیس جمهور این کشور با نخست وزیر استرالیا تماس گرفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الیوم السابع، کاخ ریاست‌ جمهوری فرانسه (کاخ الیزه) در بیانیه‌ای از اولین تماس «امانوئل مکرون» رئیس‌ جمهور این کشور با «اسکات موریس» نخست‌ وزیر استرالیا بعد از بحران زیردریایی‌ها که یک ماه پیش اتفاق افتاده بود، خبر داد.

در این بیانیه آمده است: مکرون بار دیگر در این تماس تلفنی تاکید کرد که بعد از خروج کانبرا از قرارداد ساخت زیردریایی برای استرالیا توسط پاریس و امضای یک توافق جدید با آمریکا، روابط پاریس و کانبرا تخریب شد.

مکرون در ادامه گفت: «اکنون این بر عهده دولت استرالیاست که اقدامات مشخصی را پیشنهاد کند که بتواند اراده مقامات استرالیا را برای بازتعریف پایه‌های روابط ما و پیگیری اقدامات مشترک در منطقه هند و اقیانوس آرام نشان دهد.»

الیزه تاکید کرد به وضعیت شرکت‌های فرانسوی و پیمانکاران فرعی آنها از جمله شرکت‌های استرالیایی که تحت تاثیر این تصمیم قرار گرفته‌اند، توجه جدی خواهد شد.

استرالیا در سال ۲۰۱۶ قراردادی را برای خرید زیردریایی‌های فرانسوی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار استرالیا (۳۶.۵ میلیارد دلار) امضا کرد. اما ماه گذشته از امضای توافقنامه امنیتی با آمریکا و انگلیس به نام «آکوس» برای تامین زیردریایی‌های هسته‌ای استرالیا (به جای قراردادزیردریایی فرانسوی) و همچنین برای تقویت حضور نظامی این کشور در اقیانوس آرام خبر داد.

فرانسه در آن زمان سفیران خود از استرالیا و آمریکا را به نشانه اعتراض فراخواند و ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه این اقدام را خنجر از پشت ارزیابی و اعلام کرد «جو بایدن» رئیس‌ جمهور آمریکا مانند «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور سابق این کشور عمل می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار