از ابتدای امسال تا کنون ۱۸۳ نفر در استان کرمانشاه بر اثر استنشاق گاز مونوکسیدکربن دچار مسمومیت شده اند که از این تعداد ۲۰ نفر جان خود را از دست داده اند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، وریا رحیمی رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و داروی کرمانشاه گفت : ۱۰ تا ۱۱ درصد از مرگ و میر ناشی از مسمومیت‌ها مربوط به مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن است که می‌طلبد شهروندان در فصل سرما بر رعایت نکات ایمنی استفاده از وسایل گرمایشی توجه بیشتری داشته باشند.

او با بیان اینکه مونوکسیدکربن هم می‌تواند مسمومیت مزمن ایجاد کند و هم منجر به فوت شود، گفت : در مراحل اولیه، مسمومیت با گاز مونوکسید به صورت سردرد، سرگیجه، ضربان شدید در شقیقه‌ها، وز وز گوش و خواب آلودگی ظاهر می‌شود.

او افزود: در مراحل شدیدتر فرد دچار کاهش هوشیاری می‌شود که با آسیب عصبی به کما می‌رود و در صورت ادامه داشتن این روند منجر به فوت فرد خواهد شد.

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و داروی کرمانشاه به علائم کودکان دچار مسمومیت اشاره کرد و افزود: کودکان به دلیل نیاز بیشتری که به اکسیژن دارند بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر مرگ قرار دارند، تهوع، استفراغ و اسهال از علائم مسمومیت با گاز مونواکسید کربن در کودکان است.

رحیمی گفت: یکی از دلایلی که موجب فوت افراد در این نوع مسمومیت می‌شود بی رنگ، بی بو و بی طعم بودن این گاز است که قابل تشخیص با حواس پنجگانه نیست.

او ادامه داد: رعایت نکات ایمنی در هنگام استفاده از وسایل گرمایشی ضروری است، سرد بودن لوله بخاری که نشان می‌دهد گاز خارج نمی‌شود از جمله این نکات است که باید تهویه مناسب در محیط برقرار باشد و نباید همه درز پنجره‌ها و در‌ها را بپوشانیم تا هوا رد و بدل شود.

رحیمی گفت: استفاده کردن از آبگرمکن در داخل محیط کوچک حمام نیز خطر گاز گرفتگی را بیشتر می‌کند و باید از این کار پرهیز کنیم .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.