مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان فارس از ابلاغ دستورالعملی باهدف فراهم شدن زمینه ورود گردشگران خارجی به کشور با حفظ سلامت شهروندان و توسعه فعالیت‌های گردشگری خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، هادی شه‌دوست شیرازی مدیر کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان فارس  گفت:  بخش گردشگری یکی از بخش‌هایی است که با شیوع ویروس کووید ١٩ و به دنبال اعلام پاندمی جهانی، آسیب بسیار جدی از این همه‌گیری متحمل شد.

او با اشاره به اینکه گردشگری به‌ عنوان یکی از بخش‌های بسیار آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا همچنان به دلیل حفظ سلامت جامعه با محدودیت‌های اعمال‌شده همراهی کرده است، بیان کرد: با شتاب واکسیناسیون عمومی جامعه با مشارکت دولت سیزدهم و  واکسیناسیون قابل‌ قبول در بسیاری از کشور‌های مبدا گردشگر فرست به ایران، نگرانی‌ها از این موضوع کاهش‌یافته و بسیاری از کشور‌ها با مورد ملاحظه قرار دادن شیوه نامه های بهداشتی به بازگشایی مرز‌ها اقدام کردند.

هادی شه دوست شیرازی با اشاره به تهیه و ابلاغ دستورالعمل نحوه حضور گردشگران خارجی در شرایط بیماری کرونا با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و هم‌اندیشی با دستگاه‌های متولی تصریح کرد: امروزه در چارچوب رعایت بهداشت عمومی و سلامت جامعه، با توجه به اثرات مثبت گردشگری بر اقتصاد کشور، کارآفرینی، ایجاد اشتغال و در راستای حفظ بازار‌های هدف گردشگری، احیای کسب‌ وکار‌های آسیب‌دیده این بخش و درعین‌حال حفظ سلامت شهروندان این دستورالعمل تهیه‌ شده است.

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان فارس ادامه داد: ورود و خروج مستقیم و غیرمستقیم مسافران ایرانی و خارجی به‌ صورت گروهی و انفرادی به مرز‌های زمینی مانند مرز‌های هوایی، با ارائه کارت واکسن، آزمایش PCR منفی و رعایت   دستورالعمل‌های مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اول آبان ماه امسال  بلامانع است.

او افزود: این دستورالعمل شامل تردد مستقیم و غیرمستقیم به کشور‌های پر ریسک اعلامی از سوی سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیست.

شه‌دوست شیرازی اضافه کرد: چنانچه درروند بیماری کشور‌های همسایه تغییری حاصل شود که نیازمند اعمال محدودیت یا ممنوعیت تردد مسافران باشد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌عنوان مرجع تخصصی مراتب را اعلام می‌کند و اقدامات بعدی از سوی کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی انجام می شود.

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان فارس  مدیریت روند بیماری در داخل کشور، تردد مسافران انفرادی و گروهی از مرز زمینی را با اولویت مرز‌های دارای امکانات و زیرساخت‌های لازم اعلام و اضافه کرد: از اول آبان ماه امسال مرز‌های شلمچه، جلفا، مهران، نوردوز، باشماق، پیله سوار، پرویزخان، آستارا، تمرچین، دوغارون، بازرگان، میلک، سرو، میرجاوه، پل دشت برای تردد مسافران با شرایط اعلامی باز است.

او  با تاکید بر بلامانع بودن تردد تمامی وسایل نقلیه عمومی و شخصی با رعایت شیوه نامه های بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طبق دستورالعمل ابلاغی اظهار کرد: اعتبار ۹۶ ساعته آزمایش PCR منفی برای گروه‌های سنی بالای ۱۲ سال  لازم است.

شه‌دوست شیرازی با بیان اینکه بنا به دستورالعمل مربوطه، فایل مصوب حضور گردشگران در کشور در شرایط پاندمی کرونا در سایت visitiran.ir قابل‌مشاهده است گفت: فرآیند نظارت بر حضور گردشگر در داخل کشور از طریق سامانه مدیریت هوشمند بیماری‌های همه‌گیر (سامانه امید) و ارائه QR کد انجام می شود.

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان فارس  نظارت بر عملکرد و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری را مهم دانست و بیان کرد: وظایف دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در حیطه کنترل و رعایت مسائل بهداشتی از سوی گردشگران شامل اخذ ویزا، ترانسفر، رزرو محل اقامت، غذا، مراقبت‌های بهداشتی و خروج مسافران پس از انقضای مدت روادید مهم است.

او تصریح کرد: دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری موظف هستند در صورت بروز هرگونه علائم در مسافران دال بر بیماری پس از ورود و در حین اجرای گشت، وضعیت مسافر را به مسئولان مربوطه اطلاع دهند.

شه دوست شیرازی بابیان اینکه نظارت بر لزوم اسکان گردشگران خارجی در اقامتگاه‌های مجاز دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری انجام می شود ادامه داد: واکسیناسیون کووید ١٩ و اخذ کارت واکسن کرونا تمامی کارکنان، شاغلان و خدمات دهندگان در تأسیسات و مراکز گردشگری، اماکن زیارتی و راهنمایان گردشگری الزامی بوده و نظارت‌ها بر فعالیت تأسیسات گردشگری اعم از هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مهمان‌پذیر‌ها برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی تشدید می شود.

او افزود: واحد‌های غیرمجاز اقامتی و یا تاسیسات گردشگری دارای مجوزی که  بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی اهتمام لازم را به عمل نمی‌آورند، به مراجع قانونی و قضایی معرفی و از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری می شود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس با اشاره به اینکه قوانین و مقررات حضور گردشگران در شرایط کرونا از طریق دفاتر ذی‌ ربط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اطلاع‌ رسانی می شود اضافه کرد: بسته‌های آموزشی و اطلاع‌ رسانی از قوانین و مقررات ناظر بر گردشگری در شرایط کرونا با همکاری و هماهنگی کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی کرونا تهیه و از راه‌های مختلف اطلاع‌رسانی می‌شود.

او ایجاد زمینه‌های جذب گردشگران به‌ صورت تور و گروهی باهدف اعمال نظارت‌های بهداشتی را نیازمند سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در سطح کلان دانست و اظهار کرد: باید از مجامع و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مرتبط با گردشگری به‌ منظور اطلاع‌رسانی از شرایط جدید در امر گردشگری با نگاه فرصت سازی برای کشور، تبیین توانمندی‌های نظام در امر مدیریت بیماری علی‌رغم تحریم‌های موجود استفاده شود و بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های جدید انجام شود.

شه دوست شیرازی تاکید کرد: برخی مراکز اقامتی برای قرنطینه گردشگران خارجی که از طریق مرز‌های هوایی وارد کشور و استان فارس شده و دارای علائم و بیماری هستند، تعیین و اطلاع‌رسانی می شود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس بابیان اینکه  انتظار می رود با فراهم شدن ورود گردشگران خارجی به کشور  به‌ ویژه استان فارس رونق به صنعت گردشگری بازگردد، گفت: بسته باید‌ها و نباید‌های ورود و تردد گردشگران خارجی تهیه و باهدف جذب و رونق بخشی به صنعت توریسم به دستگاه‌های ذی‌ربط ارائه می شود.

 در دستورالعمل نحوه حضور گردشگران خارجی در شرایط بیماری کرونا شرح وظایف دستگاه‌های اجرایی، امنیتی و انتظامی از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت امور خارجه، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، بیمه مرکزی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما نیز آمده است.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار