معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: پرندگان آبزی و کنار آبزی از مناطق سردسیری آسیا و شمال کشور در کنار منابع آبی این استان فرود آمده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، جمشید عبدی پور معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: پرندگان مهاجر از گروه های اگرت ها ، حواصیل ها ، اردک ها ، باکلان ها و کشیم ها هستند که با توجه به شرایط توپوگرافی ، اقلیمی و وجود زیستگاه های مناسب ، هر ساله آبگیرهای استان را برای زمستان گذرانی انتخاب می کنند. 

عبدی پور بیان کرد: رودخانه های بشار ، مارون ، زهره ، تنگ سرخ ، کبکیان ، خرسان ، شاه بهرام و سدهای مارون ، کوثر ، شاه قاسم ، تالاب های برم الوان و مورد زرد زیلایی از جمله مکان هایی هستند که همه ساله از اواسط شهریور تا اواخر زمستان میزبان پرندگان مهاجر آسیایی هستند. 

او عنوان کرد: همزمان با مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی به آبگیرهای استان گشت های کنترلی حریم رودخانه ها از طریق نیروهای حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافته است.

عبدی پور ابراز داشت: پایش منابع آبی با هدف پیشگیری از شکار غیرمجاز در تمام زیستگاه های محل استقرار پرندگان مهاجر کهگیلویه و بویراحمد انجام می شود.

طول رودخانه های کهگیلویه و بویراحمد در ۲ منطقه گرمسیری و سردسیری هزار و ۴۰۰ کیلومتر است.

پرندگان مهاجر آسیایی مهمان در آبگیرهای استان از گونه‌های انواع لک‌لک، حواصیل خاکستری و سفید و مرغابی سار، چنگر، کاکانی، پرستوی دریایی، گیلانشاه و بالکان هستند.

به گفته کارشناسان ، ۷۰ درصد از پرندگان مهاجرت کننده به کهگیلویه و بویراحمد آبزی و ۳۰ در صد نیز کنار آبزی هستند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان افزود: کوچ پرندگان به معنای حرکت دسته جمعی آنان از سرزمین های پست به سمت ارتفاعات و یا بر عکس اطلاق می شود که  پدیده مهاجرت فصلی پرندگان در زمانی خاص زادگاه و محل تولیدمثل خود را ترک و دوباره به زادگاه خود برمی گردند.  .

عبدی پور افزود: واژه مهاجرت نیز به جابه جایی منظم و گسترده ای که پرندگان بین نواحی زادآوری تابستانی و زمستانی انجام می دهند اطلاق می شود که در دنیای پرندگان مهاجرت روزانه برای تامین غذا نیز مشاهده می شود.

او تاکید کرد: گاهی تغییرات دمایی هوا ، خشکسالی و بارندگی های نابهنگام باعث مهاجرت پرندگان می شود.

عبدی پور ابراز داشت: برخی پژوهشگران معتقد هستند که حداقل در مورد پرندگانی که در نیمکره شمالی زندگی می کنند دوران های یخبندان انگیزه مهاجرت به ترک زادگاه می شود اما برخی از آنان به دلیل علاقه زیادی که به وطن خود دارند به محض ملایم شدن هوا به زاگاهشان بازمی گردند.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.