دکامین در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

لزوم توجه سازمان برنامه و بودجه به حقوق رشته‌های فنی/ باید در زمینه مدرک گرایی دانشجویان فرهنگ سازی شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: تمامی سازمان‌ها به خصوص سازمان برنامه و بودجه باید در زمینه حقوق به رشته‌های فنی هم توجه کند.

محمد قربان دکامین عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره معضل مدرک گرایی در میان دانشجویان کشور اظهار کرد: مدرک گرایی مسئله مهمی است که جزو مشکلات روز کشور به شمار می‌آید.

او افزود: مدرک گرایی بیشتر ریشه‌های فرهنگی دارد، وقتی در فرهنگ خانواده‌ها تنها یک الی دو شغل خاص است که بیشتر مطرح می‌شود و وقتی استعداد دانش آموزان و دانشجویان با توجه به شرایط کشور به ویژه کنکور به گروگان گرفته می‌شود باید هم انتظار بروز مشکلات جدی مانند: مدرک گرایی را داشته باشیم.

دکامین تصریح کرد: برنامه‌هایی در زمینه جلوگیری از معضل مدرک گرایی در کشور انجام شده است. وقتی از بنده سوال می‌شود که افراد چه شغلی را انتخاب کنند؟ در پاسخ می‌گویم که آن‌ها هر شغلی را که انتخاب کنند اگر بهترین باشند به نتیجه مطلوب خود هم دست می‌یابند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: نهاد‌هایی که در زمینه مدرک گرایی تصمیم گیرنده هستند، مانند: شورای عالی انقلاب فرهنگی، آموزش و پرورش و آموزش عالی باید احساس خطر کنند تا به این نتیجه برسند که برای دستیابی به رشد همه جانبه نیازمند این هستیم که در همه رشته‌ها پیشرفت کنیم.

برنامه ریزی خوب کشور در زمینه مهارت گرایی

دکامین با بیان اینکه برنامه ریزی‌های خوبی در بحث مهارت گرایی کشور انجام شده است، تاکید کرد: هدف هنرستان‌های صنعتی و فنی مدارس این بوده که محصلان را از همان دیپلم به بحث مهارت محوری هدایت کنند.

او گفت: هنجار‌های اجتماعی که در جامعه شکل گرفته اند باعث هدایت دانش آموزان و دانشجویان به سمت و سوی رشته‌های خاص مانند: ریاضی و تجربی می‌شود و عموما کسانی که به سمت هنرستان‌های فنی گرایش دارند نمرات خوبی نداشته اند تا جذب رشته‌های دیگر شوند؛ بنابراین باید در این زمینه ارزش سازی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: زمانی که رشته‌های خاصی در مقایسه با رشته‌های دیگر در جامعه ارزش بالاتری دارند یک شبه شکل نگرفته اند، بلکه سالیان سال این اتفاق افتاده است. البته نمی‌خواهیم منکر زحمات نخبگان علمی کشور شویم، ولی لازم است تا همه دست به دست هم دهند و خانواده‌ها هم انتظارات را پایین بیاورند تا دانشجویان مرتبط با استعداد خود انتخاب رشته کنند.

دکامین بیان کرد: در سال‌های اخیر از اینکه تنها یک الی دو رشته خاص وجود داشته باشند عبور کرده ایم و امیدواریم که مسئولان کشور توجه بیشتری به موضوع مهارت محوری در جامعه داشته باشند و در این زمینه فرهنگ سازی انجام شود و خانواده‌ها هم کمک کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت اضافه کرد: همچنین سازمان‌های مسئول مانند: سازمان برنامه و بودجه وقتی میزان حقوق و دستمزد را مشخص می‌کند باید به رشته‌های فنی هم بها دهد و حقوق‌ها را متناسب سازی کند تا این امکان برای دانشجویان ایجاد شود که رشته‌های دانشگاهی را با دغدغه کمتری انتخاب کنند؛ چرا که انتخاب رشته عاقلانه و آگانه و افزایش مهارت محوری در کشور برای صنعت کشور و رفاه مردم و خدمات جامعه موثر و مفید است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار