نشست بررسی بازتاب اولین نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی زنجیره ارزش پوشاک طراحی، مد، لباس، چرم و صنایع وابسته با حضور مقامات مسئول و تعدادی از فعالان صنف پوشاک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید ممبینی رئیس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه تخصصی پوشاک به طور حتم در رشد و توسعه صنف پوشاک موثر است، اما شرایط اقتصادی و نیز شیوع بیماری کرونا مانع از برگزاری آن شده بود که با توجه به تلاش‌ها و تمهیدات اتحادیه پوشاک تهران و دیگر نهاد‌های همکار، نخستین نمایشگاه تهران مدکس با رعایت شیوه نامه های بهداشتی، در سطح مطلوبی برگزار شد.

ممبینی بیان کرد: با توجه به «سهم بالای پوشاک در صنوف تولیدی» و نیز «تولید ۹۵ درصدی پوشاک در بخش اصناف و سهم ۵ درصدی در صنایع»، طی جلساتی که با مدیران اقتصادی کشور و کارگروه مقابله با پیامد‌های اقتصادی کرونا داریم، همواره بر میزان خسارت وارده بر صنف پوشاک با شیوع بیماری کرونا تاکید کرده‌ایم. شیوع کرونا بیشترین اثر را در دنیا بر میزان مصرف پوشاک گذاشته است و کشور ما نیز مستثنی از این قاعده نیست. مضاف بر اینکه ما مشکلات خاص کشور خودمان از جمله تحریم و نبود مواد اولیه را هم داریم.

او گفت: واحد‌های صنفی- تولیدی پوشاک، با کمترین هزینه برای دولت، تبلیغات حداقلی و کیفیت بالا در حال فعالیت هستند با وجود این گا‌هی تسهیلاتی به بنگاه‌های صنعتی که سهم کوچکی در تولید پوشاک دارند، ارائه می‌شود. این از جمله انتقاداتی است که به دولت و مجلس منتقل کرده‌ایم.

رئیس اتاق اصناف ایران همچنین در خصوص الزامات اجرایی پیش رو در کارگاه‌های تولیدی گفت: ایران از جمله کشور‌هایی است که کمتر به موضوع برندسازی پرداخته است. اتحادیه پوشاک و فعالان این حوزه، در خصوص برندسازی آسیب‌شناسی کرده و راهکار‌هایی را ارائه دهند. ضمن اینکه همه می‌دانیم، برخی از کشور‌ها تمایل به استفاده از نیروی انسانی ارزان و تولید با کیفیت دارند که لازم است تولیدی‌های ما بررسی بیشتری بر این موضوع داشته باشند.

کاهش کیفیت یا تامین مواد اولیه؟

در ادامه این نشست، نماینده وزیر صمت و عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران گفت: برخی در برگزاری نمایشگاه تهران مدکس مانع تراشی کردند، اما با حضور و تلاش برگزارکنندگان این نمایشگاه اتحادیه پوشاک تهران و اتاق اصناف ایران و نیز حمایت و استقبال تولیدکنندگان، اولین دوره از این نمایشگاه با کیفیت بسیار خوبی برگزار شد.

ابراهیم درستی تصریح کرد: حضور حداکثری مسئولان ذی‌ربط در این نمایشگاه از موفقیت‌های آن بوده است که در نمایشگاه‌های دیگر، کم سابقه است.

نماینده وزیر صمت و عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران اظهار کرد: بعضا گفته می‌شود که قیمت کالا باید کاهش یابد. برای تولید ارزان، دو راه وجود دارد؛ بدترین راه این است که تولیدکننده مجبور به کاهش کیفیت شود، اما روش بهتر این است که مواد اولیه مورد نیاز تولیدکننده در اختیار او قرار گیرد. بدیهی است، انتظار ما از تمامی مسئولان ذی ربط، حمایت از تولید پوشاک به ویژه در خصوص تامین مواد اولیه است. چراکه این صنف، ظرفیت بالایی در اشتغالزایی و ارزش افزوده دارد و در صورت عدم حمایت از آن این ظرفیت از دست خواهد رفت.

تامین مواد اولیه، مهم ترین مطالبه تولیدکنندگان پوشاک

ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک تهران به عنوان مجری نمایشگاه مدکس، گفت: نزدیک به ۹۵ درصد تولید پوشاک در بنگاه‌های کوچک و متوسط است که پروانه کسب از اتحادیه‌ها دارند و تنها ۵ درصد تولید در بخش صنایع است که پروانه‌های بهره برداری می‌گیرند. با وجود این تبعیض و بی عدالتی موجب شده تا تسهیلات بانکی به آن ۵ درصد داده شود؛ لذا از مجلس انتظار داریم که مانع از این تبعیض شود. هرچند تامین تسهیلات، مطالبه اصلی ما نیست و بزرگ ترین مطالبه ما تامین مواد اولیه است.

ابوالقاسم شیرازی بیان کرد: در نمایشگاه تهران مدکس، حدود ۱۰۰ تولید کننده شرکت کردند که سطح کیفی تولیدات ملی را نشان داد. همین کیفیت موجب شد تا در سال گذشته بدون حمایت دولت، ۱۴۹ میلیون دلار صادرات پوشاک داشتیم که البته این تبادل ریالی بوده است. یعنی از کشور‌های همسایه به ایران آمدند و از بنگاه‌ها خرید کردند. این صادرات طبق روال قانونی نبوده است. اما با وجود تامین پارچه و مواد اولیه گران قیمت از سوی تولیدکنندگان ایرانی، باز هم قیمت تمام شده برای کشور‌های همسایه مناسب بوده است.

او تاکید کرد: دو کشور همسایه از فعالان صنف پوشاک ایران دعوت کرده‌اند تا در این کشور‌ها نمایشگاه تخصصی برگزار کنیم که از مجلس و دولت انتظار حمایت در تحقق این امر را داریم.

در پایان این مراسم از تعدادی از فعالان صنف پوشاک که در نمایشگاه تهران مدکس حضور موفقی داشتند، تقدیر شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار