کاهش ۵۰ درصدی تولید زعفران در شهرستان زرند

مدیرجهادکشاورزی زرندگفت: تولید زعفران در شهرستان زرند ۵۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  مدیر جهاد کشاورزی زرند گفت: امسال به علت کاهش نزولات جوی و منابع آبی و تداوم خشکسالی همراه با تنش دمایی از زمستان سال قبل تاکنون وعدم توجه کشاورزان به آبیاری در زمان و شرایط دمایی مناسب، همچنین گرانی کود‌های دامی و شیمیایی که باعث شده کشاورزان مصرف کود‌های حاوی عناصر فسفره و پتاسه را کنار بگذارند مارا با کاهش چشمگیر برداشت محصول زعفران روبرو کرد.

او افزود:گرانی پیاز زعفران نیز موجب شده کشاورزان به سمت خرید پیاز کوچکتر و به تبع آن کیفیت پایین‌تر سوق دهد، و محصول ثمره خوب نداشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی تصریح کرد:گرما و افزایش دما در محله گل انگیزی در اواسط تابستان نیز یکی از موارد تاثیر گذار در کاهش ۵۰ درصدی برداشت زعفران بود.

محمدی گفت: برداشت زعفران از ۳۹۰ هکتار مزارع زعفران شهرستان آغاز شده است و با احتساب برداشت ۲ کیلوگرم زعفران خشک از هر هکتار پیش بینی می‌شود ۷۸۰ کیلوگرم زعفران از مزارع شهرستان برداشت شود

او بیان کرد: کار برداشت گل زعفران در شهرستان زرند از ۱۵ مهر آغاز شده است و تا پایان آبان ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی زرند بیان کرد: این شهرستان با تولید زعفران باکیفیت بالاترین سطح زیر کشت زعفران را در استان دارا می‌باشد.

محمدی فزود: زعفران باتوجه به فرآیند کشت و برداشت و مراحل پَر کردن باعث ایجاد اشتغال فراوان می‌شود که امسال به علت کاهش عملکرد در واحد سطح شاهد بیکاری اهالی روستا‌ها و مردم شهر هستیم.

او اظهار کرد: با توجه به کاهش شدید منابع آبی در سطح شهرستان، زعفران می‌تواند بهترین جایگزین برای تغییر الگوی کشت باشد مشروط بر اینکه محدودیت کیفی در منابع آب وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: سطح زیر کشت ، برداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار