اعضای شورای شهر امروز به بررسی طرح " سند سیاست‌های حاکم بر تدوین برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱" پرداختند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در بیستمین جلسه شورای شهر تهران طرح سند " سیاست های حاکم بر تدوین برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱" مورد برسی قرار گرفت.
عباسی عضو شورای شهر تهران هم در رابطه به بررسی این مصوبه در جلسه شورا گفت: این طرح در روز های گذشته شورا مورد تصویب قرار گرفت و امروز قرار است مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: این طرح حاصل جلسات متعددی است که در کمیسیون بودجه و نظارت مالی بررسی شده است. همچنین درباره تدکر آقای امانی هم باید گفت که فکر می‌کنم تذکر ایشان بابت این سند نیست چراکه این سند با حمایت های آقای امانی پیش می‌رفت.

عباسی بیان کرد: فکر می‌کنم تذکر آقای امانی بابت کلیات سند مذکور است و در همه مراحل همراه بودند. باید درنظر گرفت که سیاست‌های حاکم بر بودجه اشاره شده و چارچوب‌های معرفتی و نظری حاکم بر برنامه هم اشاره کرده ایم و در نهایت اولویت های شش گانه و الزاماتی که شهردار باید در تدوین بودجه درنظر بگیرد هم لحاظ شده است.

این عضو شورا افزود: از آنجایی که برای این سند زحمت بسیاری کشیده شده خواهشمندم که در زمان مناسب این سند تصویب شود و در اختیار شهردار تهران قرار گیرد.
در ادامه بررسی رای‌گیری این طرح، مظفری عضو شورای شهر هم به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: نقطه نظرات اعضا در متن این سند اعمال شده و باتوجه به محدودیتی که شهردار تهران برای تصویب برنامه‌های خود در شهرداری دارد، امید است این طرح که در جلسه شورا مورد تصویب قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در بخش الف سیاست های حاکم بر تدوین برنامه و بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده است که  شهر یک زیست بومی است که بتواند رشد در جامعه انسانی را محقق سازد. در بخش دوم به عنوان اهداف حاکم بر برنامه و بودجه هم آمده که این اهداف را به طور سلسله مراتبی پیش بینی کرده است.

مظفری با بیان اینکه برای رشد در سطح شهر باید زیست پذیری برای شهروندان مهیا شود، افزود: در بخش دوم این طرح پیش بینی شده است که برای آرامش در سطح شهر باید شهر امن و بدون مخاطره باشد و باید بتواند زمینه مشارکت اجتماعی در شهر را فراهم کند.

این عضو شورا با اشاره به برقراری بحث عدالت در سطح شهر افزود: بحث تحقق عدالت شهری یکی موضوعاتی محوری است و تحقق شهری پیشرفته ایرانی اسلامی که الگوبخش جهان اسلام هم باشد، اشاره شده است.

مظفری به بندهای ج این سند اشاره مختصری کرد و گفت: ایجاد فرصت رشد برابر، حفظ کرامت شهروندان، تقویت فرهنگ جهادی ، حکمرانی مشارکتی و دخیل کردن مردم در اداره شهر، هوشمندسازی و شفافیت در تمامی عرصه ، فساد ستیزی و رفع تعارض منافع، ارتقا کیفیت کالبد شهری در تمامی عرصه ها، توانمدسازی و کاهش آسیب های اجتماعی، ارتقا فرهنگ رفتاری و حفظ تعلق خاطر به شهر، ارتقا نظام مدیریتی منافع است.

این عضو شورا با بیان اینکه این سند مشابه سندهای گذشته در ۶ سرفصل اولویت های مرتبط با ماموریت شش گانه درنظرگرفته شده، تصریح کرد: در بخش اول اولویت های اجتماعی ، فرهنگی است که باید معطوف به رفتارهای شهرنشینی باشد. همچنین به خانواده محوری ،ترویج سبک ایرانی اسلامی ، رویکرد مسجد محوری و ترویج نیروهای جهادی و انقلابی هم توجه شده است.

وی درباره ماموریت هایی که در مدیریت بحران پیش بینی شده است، گفت: ارتقا و بهداشت و سلامت شهروندان توجه شده است و باید شهرداری بر حسب وظایف خودش برای مقابله با شیوع بیماری کرونا اقدامات لازم را انجام دهد. همچنین مدیریت بحران و توسعه سیستم های نظارتی و حتی برای معلولان در نظر گرفته شده است.

این عضو شورا به احیای بافت های فرسوده هم اشاره کرد و ادامه داد: بهسازی و نوسازی بافت های ناایمن و فرسوده در اولویت سیاستی قرار گرفته است. همچنین امید است بتوانیم روند صدور مجوزها را در خصوص شهرسازی تسریع بخشیم.

مظفری در پایان خاطرنشان کرد: باید گزارشات مربوط به بودجه ریزی سال ۹۹ داشته باشیم تا بتوانیم منابع درآمدی شهرداری داشته باشیم.

در بخش دوم بررسی طرح سند سیاست‌های حاکم بر بودجه سال ۱۴۰۱ سوده نجفی عضو شورای شهر در پیشنهادی گفت: تاکید ویژه دارم که در این سند بحث سلامت گویا مغفول مانده و این موضوع به صورت جزئی و بحث ارتقا سلامت شهری دیده نمی‌شود. همچنین در بحث بحث ارتقا سلامت با کاهش آسیب‌های اجتماعی در یکی از بند‌های این سند باهم در تضاد است.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم که ارتقا سلامت و کیفیت زندگی به عنوان بندی در بند ۱۱ پیش بینی کنید. همچنین برای مناسب سازی افراد دارای معلولیت هم باید این مسائل را به صورت ویژه ببینیم.
در ادامه آقامیری عضو شورای شهر در سوالی گفت: حوزه عمران از ماموریت‌های شش گانه است که در این طرح دیده نشده است. باید درنظر گرفت که حوزه عمران بخش گسترده‌ای است که باید در این سند درنظر گرفته می‌شد تا در بودجه‌ریزی با مشکل روبه‌رو نشویم.

بابایی در پیشنهادی افزود: در بحث اولویت‌های خدمات شهری و صیانت از باغات به ویژه در مناطق کم برخوردار را به محلات کم برخوردار تغییر دهیم. همچنین این بند را به طرح اضافه کنیم: توجه ویژه به اقدامات پیشگیرانه به خصوص ایمن سازی ساختمان‌های خطرآفرین از طریق سازمان آتش‌نشانی.
در ادامه تشکری هاشمی هم تذکری داد و گفت: در تذکر آقای آقامیری باید بگویم که بهتر است موضوعات مربوط به زیرساخت و عمران در طرج پیش‌بینی شود. همچنین ما باید یا بر اساس ساختار شهرداری این برنامه هارا لحاظ کنیم یا براساس ماموریت‌ها بدون در نظر ساختار شهرداری تهران.
در ادامه جلسه، اقراریان پیشنهادی کرد و افزود: موارد متعددی در دوران گذشته شاهد بودیم که در جلسات شورا تصویب شده، ولی شهرداری به این اقدامات عمل نکرده است؛ بنابراین لازم است به ضمانت اجرای مصوبات توجه شود، زیرا یکی از مشکلاتی که در مصوبات قانون‌گذاری دیده می‌شود، بحث ضمانت اجرایی در قانون‌گذاری است.

همچنین چمران رئیس شورای شهر تهران هم گفت: درباره تذکرات آقای اقراریان عرض می‌کنم که بله این تذکر درست است و بایستی شهرداری این تکالیف را انجام دهد. همچنین باید بدانیم که این تکالیف می‌تواند برای شهرداری قابل اجرا باشد یا خیر.

امانی عضو شورای شهر در تذکری گفت: ما در زمینه تحقق به عدالت در شهر عقب هستیم و باید باتوجه به فرمایشات مقام معظم رهبری هر لایحه و بخشنامه‌ای که صادر می‌کنیم یک پیوست عدالت داشته باشد. سوال بنده این است که تحقق عدالت در این سند کجاست؟
وی ادامه داد: ۸۰ عنوان و بند این مصوبه مانند متن برنامه‌های شهرداری تهران است. این سند که ۸۰ عناوین آن کپی‌پیست شده است که نمی‌تواند سند سیاست‌های حاکم بر بودجه باشد.
پیر هادی هم عضو دیگر شورای شهر در توضیحاتی گفت: ادبیاتی که در سیاست‌های برنامه و بودجه به کار برده شده، به جا و مفید است. همچنین در بحث خدمات شهری در محلات، بازیافت زباله از طریق سیستم مدرن اضافه کنید.
در ادامه این جلسه، علوی عضو دیگر شورای شهر بیان کرد: ما در آغاز بحث بودجه ریزی هستیم و لازم است حساسیت‌های زمانی را درنظربگیریم و گفتمان‌های مشترکمان را هرچه سریع‌تر بیان کنیم.

در بخش چهارم بررسی این طرح آخوندی عضو شورا بیان کرد: ما باید شعار‌ها و خط فکری مان را در ابتدای این طرح در قالب تذکر بیان می‌کردیم. همچنین درست است که منابع شهرداری محدود است، ولی ما این اهداف و برنامه‌ها را اولویت بندی کردیم.
کاشانی عضو دیگر شورا افزود: آقای امانی با اغماض به برنامه‌های آقای آخوندی نگاه کنند. همچنین بودجه ریزی در حال حاضر معنایی ندارد.
چمران درباره مبلغ بودجه امسال گفت: بودجه امسال ما حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان است. این بودجه با تمامی سازمان‌ها و شرکت‌ها این رقم است؛ بنابراین وضع بودجه ما خیلی خوب نیست و تلاش مان براین است که درآمد‌ها را افزایش دهیم.

همچنین تشکری هاشمی گفت: برنامه یا راهبردی است یا عملیاتی است. این تصویب سند به این معناست که اعضای شورا، شهرداری و ... براساس سیاستی واحد برنامه خود را عملیاتی کنند.

چمران هم در واکنش به تدکرات امانی عضو شورا گفت: همانطور در گذشته شاهد بودیم حرکت‌های در گذشته مثل محله شهید هرندی، شوش و... به دلیل حضور شهرداری صورت گرفت.
در پایان بیستمین جلسه شورای شهر، کلیات طرح با اکثریت آرا به تصویب رسید؛ گفتنی است همچنین پیشنهاد عباسی عضو شورا با ۶ رای موافق، تصویب نشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار