در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داده شد؛

چرا p/e بورس در یکسال کمتر از نصف شد؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: افت p/e بازار سرمایه نشان دهنده افت قیمت سهام و کاهش تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است.

آرتا اسدی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص روند  P/E بازار سرمایه در یکسال اخیر گفت: همانطور که در نمودار مشاهده می‌کنید از آبان ۹۹ تا آبان ۱۴۰۰ نسبت p/e بازار نزولی بوده است. این روند نزولی نشان دهنده افت قیمت سهام در برابر رشد سودآوری بسیاری از شرکت‌های بورسی بوده  است.

ریزش علاوه بر شاخص گریبان گیر  p/e بازار سرمایه نیز بود


بیشتر بخوانید


این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش نسبت  P/E چیست؟ اظهار کرد: p/e نسبتی از قیمت به سود هر سهم در یک نماد است. این نسبت از دو جهت، یکی تمایلات معاملگران برای قیمت گذاری سهم و از طرف دیگر بررسی شدت قیمت نسبت به ارزش واقعی سهم بررسی می‌شود.

او بیان کرد: به عبارت دیگر اگر  p/e سهمی بالا باشد به این معناست که، قیمت سهم از ارزش واقعی آن بالاتر است و از طرف دیگر نیز، نشان دهنده  این است که سرمایه‌گذاران پیش‌بینی افزایش سودآوری شرکت در آینده را دارند.

اسدی در پاسخ به این پرسش که، علت کاهش p/e  بازار در یکسال اخیر چیست؟ اظهار کرد: علت ریزش p/e بازار سرمایه، کاهش قیمت‌ها و افزایش سودآوری شرکت‌هاست. پس از کاهش قیمت تمام سهم‌ها،  تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در بورس کاهش یافت. از طرف دیگر نیز در یک سال گذشته علی رغم همه مشکلات اقتصادی و شیوع کرونا شرکت ها رشد خوبی در سودآوری داشتند، که این رشد خود به خود باعث کاهش نسبت p/e بازار شده است، نسبتی که افت آن با کاهش قیمت سهام، تشدید شد.

او بیان کرد: الزاما کاهش یا افزایش p/e  نمی تواند مبنای تحلیل و خرید یا فروش یک سهم باشد اما می توان از کاهش p/e  نتیجه گرفت که، حداقل بازار سرمایه در نرخ‌های هیجانی و یا نرخ‌های بالا قرار ندارد و قیمت سهم‌ها از ارزش ذاتی شرکت‌ها دور نیستند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که بیشترین و کمترین p/e مربوط به کدام صنعت است؟ گفت: بیشترین نسبت‌های p/e بازار به گروه خودرویی و نماد‌هایی همچون خکمک با نسبت p/e ۱۰۰۶ خآذین با ۸۵۳ و خنصیر با ۱۳۸ است. کمترین p/e نیز متعلق به گروه نفتی در سهام همچون شاوان ۴.۹، شراز ۴.۹۵ و شبندر ۵.۰۹ است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار