نجات اصفهان مستلزم اقدام فوری

یک فعال محیط‌ زیست گفت: وقت برای کلی گویی درباره مسئله زاینده رود نیست و در چنین شرایط بحرانی هر اقدامی باید فوری اجرا شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  طاهره دادخواه فعال محیط‌زیست با بیان اینکه درباره مسئله آب تاکنون صحبت‌های زیادی شده و وقت برای کلی گویی درباره مسئله زاینده رود نیست، اظهار داشت: صاحب نظران و کارشناسان زمین شناسی در جلسات مختلف هشدار دادند که اگر با همین روند از منابع آبی استفاده شود، آبخوان اصفهان تا هشت سال یا خوشبینانه‌ترین حالت ۱۶ سال آینده، آب نخواهد داشت و در چنین شرایطی هر گونه اقدامی باید فوری اجرا شده و از همین امروز آغاز شود.

وی با طرح راهکار‌هایی برای نجات حوضه زاینده رود، ادامه داد: کشاورزی که در ۲۰ یا ۴۰ سال اخیر تحت عنوان طرح‌های طوبی و فدک در بالادست ایجاد شده و با مجوز پمپاژ آبیاری می‌شوند یا برخی مناطق آب را از دسترس خارج می‌کنند، این‌ها باید از کشاورزان خریداری و خسارتشان پرداخت شود تا به حوضه زاینده رود برگردد.

این فعال محیط‌زیست با بیان اینکه تأمین منابع آبی زمان بر است، ادامه داد: با توجه به اینکه از عمان و خلیج و فارس آب می‌آورند، نیاز نیست از این مسیر به اصفهان آب بدهند آبی که از زاینده‌رود به یزد می‌رود قطع شود و با انتقال آب دریا نیار یزد را تأمین کنند، این راهکار زمان بر نیست.

دادخواه، بازچرخانی آب و انتقال صنایع آب بر به جنوب را از راهکار‌ها در حوزه صنعت اصفهان برشمرد و اضافه کرد: با این اقدامات به نظر می‌رسد بتوان مقداری آب را به صورت ثابت در زاینده رود اصفهان جاری کرد ضمن اینکه در ۳۰- ۴۰ سال گذشته از ظرفیت‌های گردشگری اصفهان جلوگیری و اقداماتی شده که چهره شهر را زشت کرده که بهبود این شرایط نیازمند اقدامات فوری است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار