سیاستگذاران، دخالت در قیمت‌گذاری را به صفر برسانند

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: با آزادسازی قیمت خودرو همه بازیگران این صنعت برنده خواهند بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، شهرام معینی عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: وقتی به عملکرد شرکت‌های خودروساز تجاری در بازار سرمایه نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که آنها توانسته‌اند در چند سال اخیر سود مناسبی میان سهامداران خود تقسیم کنند و ارزش سهام‌شان را در بورس بالا ببرند. اما سوال اینجاست که چگونه آنان نسبت به خودروسازانی که به تولید خودرو سواری مشغولند توانسته‌اند عملکرد بهتری داشته باشند.

وی افزود: تنها عاملی که سبب شده خودروسازان تجاری در بازار سرمایه خوش بدرخشند دخالت نکردن دولت و نهادهای قیمت‌گذار در تعیین قیمت محصولات آنان بوده است.

این اقتصاددان گفت: قیمت خودروهای تجاری بر اساس نظام عرضه و تقاضا و در شرایطی نسبتا رقابتی تعیین می‌شود و طبیعی‌ست که بنگاه تولیدی می‌تواند با توجه به سودی که کسب می‌کند هم محصول باکیفیت را بدون واسطه به دست  مصرف‌کنندگان اصلی برساند و هم ارزش سهام خود را بالا برده و سود مناسبی را میان سهامداران خود تقسیم کند.

معینی گفت: در بنگاه‌های خودروساز سواری قضیه عکس خودروسازان تجاری‌ است. دخالت دولت و چند نهاد موازی در تعیین قیمت خودرو سبب شده تا خودروساز، مصرف‌کننده واقعی و سهامدار از این محل متضرر شود.
وی افزود: در چنین شرایطی دیده می‌شود که سوداگری در بازار خودرو رونق می‌یابد و مصرف کننده واقعی مجبور است خودروی مورد نیازش را از بازار آزاد به قیمت بالاتری نسبت به قیمت تعادلی تهیه کند.

معینی گفت: علم اقتصاد همواره به سیاستگذاران توصیه می‌کند دخالت خود را در تعیین قیمت محصولات به صفر برسانند تا بازار قیمت واقعی محصول را کشف کرده و تولیدکننده و مصرف کننده از این محل منفعت ببرند.

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار