خشکسالی‌های اخیر سبب شده است تا از رویش گیاهان دارویی در خراسان جنوبی کاسته شود.

پویان مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: در استان حدود هزار و ۳۰۰ گونه گیاه دارویی توسط جهاد دانشگاهی شناسایی شده است.

او افزود: حدود ۲۰ درصد از این گیاهان به صورت زراعی و باغی تولید می‌شوند که به علت خشکسالی‌های اخیر سهم گیاهان دارویی که از مراتع جمع آوری می‌شوند افت چشم گیری داشته است.

پویان اظهار کرد: تولید، جمع آوری و عرضه گیاهان دارویی، چون آویشن، زوفا، اسطوخودوس و مینای بیرجندی در استان به صفر رسیده است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۴۰ درصد از گیاهان دارویی در صنایع آرایشی، دارویی و ادویه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند ادامه داد: رویکرد مردم در استفاده از گیاهان دارویی به صورت مکمل‌های گیاهی است که به طب سنتی شناخته می‌شوند.

او بیان کرد: حدود ۸۰ درصد مردم خراسان جنوبی از گیاهان دارویی به صورت دمنوش استفاده می‌کنند که این میانگین استان با کشور آلمان برابری می‌کند.

پویان اظهار کرد: کشور‌هایی مانند چین، از تمام محصولات کشاورزی بهره می‌برند و هیچ ضایعاتی از محصولات کشاورزی ندارند.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: سالانه درصد زیادی از برگ گردو، برگ توت، هلو، به و گلابی به عنوان ضایعات کشاورزی به کود تبدیل می‌شوند که در چین این اقلام جزو اقلام صادراتی محسوب می‌شود.

او عنوان کرد: در کشور کانادا از سرشاخه‌های جوان درخت کاج و چوب آن حدود ۸ مکمل، گیاه دارویی، ماده صنعتی و ویتامین c استخراج می‌شود.

پویان گفت: مرکز تحقیات کشاورزی در تلاش است که بتواند این پتانسیل را به دست گیرد و آن را به اقلام صادراتی تبدیل کند.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: بارش‌های کم سبب بحران خشکسالی در استان شده است و گیاهانی، چون زیره، خاکشیر، عناب و زرشک که از طبیعت به دست می‌آمدند کاهش چشم گیری داشته اند.

او افزود: زعفران که محصولی استراتژیک شناخته شده و از خاصیت‌های دارویی و مصرفی زیادی برخوردار است اولویت خود را از دست داده و هیچ گونه بهره و استفاده صنعتی از آن نمی‌شود.

پویان ادامه داد: سهم صادرات زعفران استان به صورت فله‌ای و غیر فرآوری در گردش اقتصادی بسیار اندک است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: ایران از نظر صادارات گیاهان دارویی در سطح پایین جدول است و کشور‌هایی مانند آمریکا، هنگ کنگ، چین و آلمان در رتبه اول تجارت گیاهان دارویی قرار دارند.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.