معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: برای ایجاد ایمنی ناشی از ویروس کرونا لازم است تا ۸۰ درصد از جامعه هدف واکسینه شوند.

به گزارش خبرنگار   حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  شهنام عرشی معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت در ارتباط زنده  اخبار شبکه یک با اشاره به واکسیناسیون کرونا در کشور اظهار کرد: در حال حاضر تنوع واکسن و اطلاع رسانی از جمله دلایل استقبال مردم از تلقیح واکسن است و انجام واکسیناسیون  در شهر‌های بزرگ  به صورت محله به محله  و نیرو‌های سیار تاثیر مثبت و خوبی داشته است

او اد امه داد: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از جمعیت هدف  نوبت اول و بیش از ۵۵ درصد نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

عرشی بیان کرد: امروزه واکسیناسیون دز  سوم در افراد بالای ۶۰ سال تاثیر مثبت داشته است. در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال نزدیک به ۶/۵ میلیون نفر واکسینه و نوبت دوم بعد از حدود یک ماه تزریق می‌شود.

او گفت: مطالعات نشان می‌دهد که ایمنی جامعه با تزریق ۸۰ درصد از جامعه هدف حاصل می‌شود، اما بهتر است که در حدود ۸۵ درصد از افراد هدف واکسینه شوند. مردم باید نکات بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند.

جان‌بابایی با اشاره به اینکه کسانی که واکسن دریافت نکرده اند را نباید به شکل اقناعی راضی کرد که واکسن دریافت کنند افزود: جمعیت واکسن‌نزده‌ها در آمریکا باعث شدت گرفتن مجدد کرونا شد؛ لذا در کشور ما هم این جمعیت باید هرچه زودتر واکسن بزنند.

وی با اشاره به اینکه برای ایجاد ایمنی بهتر در جامعه، افراد واکسن‌زده هم باید دز سوم را تزریق کنند خاطرنشان کرد: همچنین افراد دارای بیماری زمینه هم باید حتماً واکسینه شوند.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه جمعیتی که علاقه‌مند هستند و تمایل دارند را باید به سمت دز‌های اضافی ببرویم ادامه داد: ۸۰ درصد جمعیتی که واکسن زدند اگر دز‌های بعدی را بزنند حلقه بیماری شکسته می‌شود، هرچه جمعیت حساس‌تر و مناسب برای انتشار بیماری باشد به سرعت تبدیل به موج بعدی می‌شود.

جان بابایی با اشاره به اینکه برای کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای و ضعف سیستم ایمنی بدن دارند می‌خواهیم ایمنی بیشتری را ایجاد کنیم تا بتوانیم به هدف اصلیمان برسیم اظهار کرد: هدف اصلی از واکسیناسیون کاهش مرگ و میر است، شاید نتوانیم مبتلایان را کاهش دهیم، بحث کرونا پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

وی تصریح کرد: در پیش روی فصل زمستان هستیم که بیماری‌های مختلفی همچون کرونا و ویروس آنفولانزا وجود دارد که علائمشان مشابه یکدیگر است و لذا ممکن است تشابهاتی وجود داشته باشد، ما نگران موارد سرپایی نیستیم، اما باید ببینیم که چه کار کنیم که موارد مرگ و میر به حداقل و یا نزدیک به صفر برسد.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه باید تصمیمات درست بگیریم و تمهیدات درست را بیندیشیم که بتوانیم جلوی مرگ و میر را بگیریم گفت: قطعاً موارد سرپایی برای ما جای نگرانی ندارد، دز یادآور بعد از ۶ ماه است که جمعیت خاص خود را دارد یعنی تمام کسانی که جز کادر بهداشت و درمان و مشاغل حساس هستند و همچنین افراد بالای ۶۰ سال از هر نوع واکسنی که زده‌اند می‌توانند دز یادآور را تزریق کنند.

جان بابایی اظهار کرد: در مورد کشور ما در کمیته علمی به صورت کارشناسی و جمع‌بندی مسائلی مطرح شده است که روز شنبه در ستاد ملی کرونا مطرح خواهد شد و در کمیته تخصصی دیروز این مسئله تایید شده که برای افراد بالای ۶۰ سال در کشور ما دز سوم را شروع کنیم، تعریفی که ما از دز سوم داریم این است که دز سوم یک ماه بعد از دز دوم تزریق شود، نوع یادآور مقدارش کمتر است و از لحاظ فرمول سبک‌تر است.

وی عنوان کرد: پیشنهاد ما این است که افراد بالای ۶۰ سال و افراد که نقص سیستم ایمنی بدن دارند را شروع به تزریق دز سوم کنیم تا نقطه امن برای مردم ایجاد شود، گروه‌های پرخطر بیشترین وموارد بستری و مرگ و میر را شامل می‌شود، الان ذخیره واکسن خوب است و این موضوع در کمیته تایید شده تا بتوانیم جمعیت بالای ۶۰ سال و افراد با ضعف سیستم ایمنی را زودتر وارد مرحله دز سوم کنیم، ظاهراً ذخیره برکت خیلی خوب شده، برکت ویروس کشته شده است و می‌توان معادل آن را استفاده کرد.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: مهم این است که مردم زودتر واکسن دریافت کنند، مهم این است که زمان را از دست ندهیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار