عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس علت حضور نداشتن طالبان در اجلاس همسایگان افغانستان را لزوم تصویب حضور عضو جدید توسط همه اعضا دانست.

ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به برگزاری اجلاس همسایگان افغانستان در تهران گفت: در نشست تهران، نمایندگان طالبان حضور نداشتند، اما در دور آتی مقرر شد از هیئت حاکمه کابل در این جلسه شرکت کنند. علت حضور نداشتن طالبان این بود که دعوت عضو جدید باید در اجلاس مصوب می‌شد و این موضوع برای دور آتی مورد تأیید اعضا قرار گرفته است.

وی افزود: البته مطلع شدیم طالبان از مواضع و بیانیه مشترک و برگزاری اجلاس استقبال کرده است که نشان می‌دهد، طالبان به مواضع کشور‌های همسایه افغانستان توجه دارد.

عمویی اجلاس همسایگان افغانستان در تهران را گام مهمی در جهت همسان‌سازی نگاه این همسایگان به تحولات افغانستان دانست و تاکید کرد: بیانیه مشترک صادر شده پس از نشست سابقه نداشت و قبلاً در اجلاس‌های مشابه به یک جمع‌بندی مشترک نرسیده بودند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: مهم‌ترین نکته بیانیه این بود که همه کشور‌های همسایه افغانستان در موضوع ضرورت امنیت این کشور در مسیر تحولات و همچنین تشکیل یک دولت فراگیر برای پوشش دادن حقوق همه اقوام تأکید داشتند.

وی بیان کرد: این اقدامات رو به جلو از سوی جمهوری اسلامی ایران پیگیری شد و مقرر کردند دور بعدی این اجلاس در یکی دیگر از همسایگان افغانستان برگزار شود. فکر می‌کنیم اجلاس تهران اقدام مؤثری در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم بود که وزرای امور خارجه چهار کشور در تهران حضور پیدا کردند و وزرای خارجه روسیه و چین هم به صورت برخط و آنلاین در آن شرکت کردند.

عمویی با یادآوری اهمیت اجلاس همسایگان افغانستان در جهت تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران و هماهنگ شدن مواضع کشور‌های همسایه افغانستان، اظهار کرد: صلح و ثبات در افغانستان روی همه همسایگان این کشور تأثیر دارد و تأکید دارند ضمن توجه به حقوق مردم افغانستان، باید به سمتی برویم که ثباتی ایجاد شود و البته، این ثبات از دید همسایگان افغانستان با تشکیل دولت فراگیر رخ می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار