سفیر ایران در قرقیزستان گفت: موضوع خواهر خواندگی مشهد و اوش به توسعه همکاری‌های مشترک ایران با سایر شهر‌های قرقیزستان کمک خواهد کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سعید خرازی در دیدار با سید عبدالله ارجائی، شهردار مشهد با اشاره به توانمندی‌های شهرداری مشهد در حوزه خدمات شهری، گفت: شهر‌های قرقیزستان در این حوزه به ویژه بحث نظافت و رفت و روب نیازمند استفاه از تجربیات خوب شهرداری مشهد هستند که این موضوع و موضوعات دیگر حوزه شهری می‌تواند ارتباط خوبی میان مشهد و قرقیزستان برقرار کند.

او افزود: در حال حاضر شرایط قرقیزستان با سایر کشو‌های مجاورش تفاوت‌هایی دارد و فضای سیاسی در این کشور بازتر است و خوشبختانه نگاه مسئولان این کشور به ایران نیز خوب است و تمایل دارند با ما کارکنند.

سفیر ایران در قرقیزستان ادامه داد: یکی از دلایلی که قرقیزستان تمایل به همکاری با ایران دارد این است که نخست وزیر این کشور در سفر به کشورمان از ظرفیت‌های ما آگاه است.


بیشتر بخوانید


خرازی با اشاره اینکه قرقیزستان به دنبال استفاده از ظرفیت بندرعباس جهت وارد و یا صادر کردن کالا است، بیان کرد: برای تحقق این کار یکی از وزرای قرقیزستان به بندرعباس سفرخواهد کرد.

او تصریح کرد: طی ملاقاتی که وزیر خارجه قرقیزستان با وزیرخارجه کشورمان داشته و همچنین ملاقاتی که سفیر این کشور برای تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهور کشورمان داشت اعلام کرد که با توجه به اینکه سال آینده وارد سی امین سالگرد ارتباط شان با ایران خواهند شد خواستار انجام سفر‌های مسئولانی از کشورشان به ایران و بالعکس و همچنین برگزاری مراسماتی هستند.

سفیر ایران در قرقیزستان اظهار کرد: یکی از بند‌هایی که در سند همکاری دو جانبه آورده شده همکاری دو جابه شهر‌ها و استان‌های ایران و قرقیزستان است که در این راستا مشهد و استان اوش قرقیزستان به عنوان خواهر خوانده درآمده اند، این موضوع به توسعه همکاری‌های مشترک مشهد و اوش و سایر شهر‌های قرقیزستان کمک خواهد کرد.

خرازی تاکید کرد: شهر و استان اوش قرقیزستان در جنوب این کشور قراردارد و مردم آن متدین‌تر، سنتی‌تر و علاقمند به ایران هستند.

او افزود: اخیرا یک مجموعه ورزشی از سوی ایران در شهر اوش ساخته شده است که می‌توان از آن برای برگزاری مسابقات ورزشی دو جانبه مشهد و اوش قرقیزستان استفاده کرد.

سفیر ایران در قرقیزستان ادامه داد: همچنین شهر‌های قرقیزستان حتی بیشکک پایتخت این کشور نیز در زمینه‌هایی مانند خدمات شهری، بازیافت پسماند، آسفالت معابر و رفت وروب شهرهایشان به تجربیات شهرداری مشهد نیاز دارند که می‌توان باب همکاری‌ها را در این حوزه باز کرد.

خرازی بیان کرد: با توجه به این موضوع سفارت ایران در قرقیزستان آمادگی خود را برای برقراری ارتباطات بیشتر و همکاری‌های مشترک میان قرقیزستان و مشهد اعلام می‌کند.

انتهای پیام//ف.ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۲:۰۷ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
این قضیه خواهرخواندگی چقدر جالبه و چقدر اثرگذار بین شهرهای مدنظر