حاجی‌آبادی گفت: با وجود ترجمه کتاب در کشورمان، دیگر نمی‌توان از خودکفایی در صنعت نشر حرف زد.

رضا حاجی آبادی مدیرمسئول انتشارات هزاره ققنوس، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه با واژه خودکفایی در صنعت نشر مخالف هستم، بیان کرد: این امکان در صنعت نشر ما وجود ندارد که به سمت خودکفایی برود؛ چون در این صنعت مسائل دیگری غیر از کاغذ مطرح است که باید درباره آن صحبت شود. از جمله آن‌ها می‌توان به بحث تولید محتوا و ترجمه کتاب اشاره کرد.


بیشتر بخوانید


وی ادامه داد: وقتی درباره صنعت ترجمه صحبت می‌کنیم، دیگر با خودکفایی در صنعت نشر تناقض دارد. کتاب‌هایی که می‌خواهیم چه در حوزه روانشناسی و چه علمی، به فارسی ترجمه کنیم، با نام انتقال علم از آن یاد می‌کنیم. از این رو خودکفایی واژه مناسبی برای صنعت نشر کشور نیست. به عبارت دیگر باید منطقی بیندیشیم و جهانی عمل کنیم.

مدیرمسئول انتشارات هزاره ققنوس با اشاره به اینکه فرهنگ خودی را به کشور‌های دیگر انتقال دهیم و از فرهنگ آن‌ها برای بازتولید آثار بهره ببریم، اظهار کرد: از ایده ها، تفکر‌ها و برنامه‌های خلاقانه در کشور‌های دیگر استفاده کنیم. وابسته نبودن به دولت از جمله مسائلی است که در زمینه خودکفایی صنعت نشر مطرح می‌شود.

حاجی آبادی ادامه داد: زمانی می‌توانیم از خودکفایی در زمینه صنعت نشر سخن بگوییم که از کار دولتی فاصله بگیرد؛ یا به دولت وابستگی نداشته باشد. در حالی که صنعت نشر ما به شدت به دولت وابستگی دارد. این مسئله در تمام زمینه‌ها از صدور مجوز تا فروش کتاب به دولت وابستگی دارد. از این رو خودکفایی نمی‌تواند به استقلال صنعت نشر ما کمک کند.

وی با اشاره به اینکه تا جایی که شنیدم، کارخانه تولید کاغذ مازندران در سال‌های گذشته در زمینه تولید فعالیت نمی‌کرد و از واردکنندگان کاغذ بود، ابراز کرد: الان شک دارم کارخانه تولید کاغذ مازندران بتواند نیاز‌های کشور را به کشور تامین کند؛ علاوه بر آن زمان زیادی است که تولید کاغذ از حالت سنتی اش که با قطع درختان جنگل تولید می‌شد، فاصله گرفته است.

مدیرمسئول انتشارات هزاره ققنوس با اشاره به اینکه تولید کاغذ در کشور‌هایی مانند کانادا، برزیل، اندونزی حتی چینی‌ها با منابع طبیعی شان انجام نمی‌شود، تصریح کرد: کشور‌های دیگر در کنار تولید کاغذ، مزرعه‌های تولید یا پرورش درخت دارند. غیر از این‌ها بحث بازیافت و تولید کاغذ‌هایی با محصولاتی غیر از درخت مطرح است. از سوی دیگر تولیدکنندگان کاغذ، علاوه بر بازیافت و مزرعه‌های تولید یا پرورش درخت تولید کاغذ را به سمت و سویی غیر از استفاده از منابع طبیعی کشور ببرند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار