هزاران نفر از مردم اتیوپی در تظاهراتی در محکومیت اقدامات شورشیان و ایالات متحده، از ارتش و نخست‌وزیر این کشور حمایت کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، ده‌ها هزار نفر از مردم اتیوپی روز یکشنبه در حمایت از دولت ابی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی در آدیس آبابا، پایتخت این کشور آفریقایی تظاهرات کردند.

این در حالی است که نیرو‌های فدرال با نیرو‌های شورشی که راهپیمایی تظاهرکنندگان را تهدید می‌کردند، مبارزه کردند.

تظاهرکنندگان ضمن حمایت از نیروهای دولتی که در حال مبارزه با شورشی‌ها هستند، علیه ایالات متحده که خواستار آتش‌بس و توقف درگیری میان دو طرف شده است، شعار دادند.

خبرگزاری رویترز نوشت شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتحادیه آفریقا، کنیا و اوگاندا نیز در روز‌های اخیر خواستار آتش‌بس شده‌اند.

دولت ابی متعهد شده است که به جنگ ادامه دهد. روز جمعه، دولت اعلام کرد که مسئولیت تأمین امنیت کشور را برعهده دارد و از قدرت‌های خارجی خواست تا در کنار دموکراسی اتیوپی بایستند.

برخی از تجمع کنندگان در میدان مسکل، در مرکز آدیس آبابا با حمل پرچم ملی خود از ایالات متحده آمریکا هدف انتقادات خود قرار دادند.

در دست‌نوشته‌های تظاهرکنندگان نوشته شده است «شرم بر ایالات متحده آمریکا»، «آمریکا باید مکیدن خون اتیوپی را متوقف کند».

سایر تظاهرکنندگان از درخواست ایالات متحده برای آغاز مذاکرات بین دولت اتیوپی و شورشیان موسوم به جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای (TPLF) ابراز خشم کردند.

تظاهرکنندگان اعلام کردند: «آن‌ها می‌خواهند کشور ما را مانند افغانستان ویران کنند. آن‌ها هرگز موفق نخواهند شد، ما اتیوپیایی هستیم.»

گفتنی است در حال حاضر به دلیل نزدیک شدن نیرو‌های تیگرای، دولت اتیوپی در سراسر کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است. درگیری بین نیرو‌های جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای و دولت این کشور تاکنون باعثت جان باختن هزاران غیر‌نظامی و آوارگی حدود ۲.۵ میلیون نفر شده است.

مناقشه مسلحانه منطقه تیگرای نوامبر سال ۲۰۲۰ شروع شد، اما در هفته‌های اخیر شدت بیشتری پیدا کرده است. در این شرایط، ۹ گروه شورشی در اتیوپی از جمله دو گروه فعال در منطقه آشوب زده تیگرای برای مبارزه با دولت مرکزی متحد شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار