سفره خانه های صاحب نام و قدیمی مشهد در دوران کرونا جمع شدند

رئیس اتحادیه صنف سفره‌خانه‌داران سنتی مشهد گفت: تاکنون ۲۵ سفره‌خانه قدیمی مشهد در طول دوران شیوع ویروس کرونا از فعالیت در این حوزه دست کشیده‌اند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ابوالفضل دهستانی رئیس اتحادیه صنف سفره‌خانه‌داران سنتی مشهد گفت: ۲۵ واحد قدیمی و صاحب نام در رسته سفره‌خانه در طول دوران شیوع ویروس کرونا تاکنون در پی محدودیت‌ها و تعطیلی اجباری، پروانه کسب خود را باطل کرده و از فعالیت در این حوزه دست کشیده‌اند.

او علت عمده جمع‌آوری این سفره‌خانه‌ها را فقدان تناسب بین درآمد و هزینه‌هایشان ذکر کرد و افزود: مکان این سفره‌خانه‌ها که تا پیش از محدویت‌های کرونایی رونق داشتند، اجاره‌ای بوده و صاحبانشان بخاطر وضعیت جاری دیگر قادر به پرداخت اجاره‌بها و سایر هزینه‌ها با توجه به کمبود درآمد نبوده‌اند.

رئیس اتحادیه صنف سفره‌خانه‌داران سنتی مشهد ادامه داد: هرچند دولت دوازدهم قول‌های زیادی برای کمک به صنوف آسیب دیده از محدودیت‌های شیوع ویروس کرونا داد تا مانع از تعطیلی آن‌ها شود، اما سفره‌خانه‌های سنتی متحمل ضرر و زیان زیادی شده‌اند و حمایت مناسب و موثری از آن‌ها صورت نگرفته است.

دهستانی این واحد‌های سنتی از ظرفیت‌های مهم گردشگری توصیف و بیان کرد: طبخ غذای سنتی در سفرهخانه به ترویج فرهنگ استفاده از این نوع غذا‌های دارای ارزش بالای تغذیه کمک کرده و محلی برای جذب گردشگر بیشتر از طریق صنعت غذا است.

او تصریح کرد: اشتغالزایی مستقیم هر واحد سفره‌خانه ۲۵ نفر است که در کنار آن برای تعداد زیادی نیز اشتغال غیرمستقیم بوجود می‌آید.

رئیس اتحادیه صنف سفره‌خانه‌داران سنتی مشهد تاکید کرد: هم‌اینک ۴۵ واحد سفره‌خانه سنتی فعال و دارای پروانه کسب با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و اعمال فاصله فیزیکی لازم، الزام به استفاده از ماسک طبی صورت و دارای کارت تاییدیه بهداشتی در سطح کلانشهر مشهد مشغول ارایه خدمت هستند.

دهستانی اظهار کرد: همچنین همه افراد فعال و شاغل در سفره‌خانه‌های مشهد شامل صاحبان، مدیران، کارکنان و آشپز‌های این واحد‌ها دو نوبت واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

او ارائه قلیان یا مواد دخانی در همه واحد‌های سفره‌خانه سنتی را نیز ممنوع اعلام کرد و افزود: هفته پیش بنا بر حکم قضایی در چارچوب طرح اجرایی مشترک مرکز بهداشت، اداره نظارت بر اماکن و این اتحادیه ۶۵ عدد قلیان موجود در مراکز غیرمجاز مشهد جمع‌آوری شد.

رئیس اتحادیه صنف سفره‌خانه‌داران سنتی مشهد ادامه داد: این اقلام بخاطر ممنوعیت عرضه قلیان یا مواد دخانی در سفره‌خانه‌های سنتی مورد استفاده برخی باغسرا‌ها و اماکن غیرمجاز بود که با نظارت مقام قضایی در حال جمع‌آوری است.

انتهای پیام//ف.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.