فرمانده کل ارتش سودان اعلام کرد مشکل سودان صرفا به نخست وزیر برکنار شده این کشور محدود نمی‌شود بلکه در شیوه اداره مرحله انتقالی است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالفتاح البرهان، فرمانده کل ارتش سودان در گفتگویی اختصاصی با شبکه تلویزیونی الجزیره به بیان مشکلات و مسائل سودان در دوره کنونی پرداخت.

وی گفت: مشکل سودان صرفا به نخست وزیر برکنار شده این کشور محدود نمی‌شود بلکه شیوه اداره امور کشور در مرحله گذشته و محتوای سند قانون اساسی و شیوه تعامل گروه‌های سیاسی با دستگاه اجرایی و شورای حاکمیتی است. همه این مسائل را بررسی می‌کنیم.

البرهان بر پایبندی به تعهدات سودان در قبال جامعه بین المللی و ملت سودان تاکید کرد و گفت: همچنان به تکمیل مرحله انتقالی و تلاش برای برگزاری انتخابات در موعد خود ادامه می‌دهد.

وی همچنین متعهد شد با هیچگونه فعالیت سیاسی در سودان مخالفت نکند مشروط به آن که در چارچوب قانون اساسی باشد و چارچوب‌های قانونی را نقض نکند.

البرهان گفت: ما به عهد و پیمان خود پایبند هستیم و این تعهدات را در قبال ملت سودان و جامعه بین المللی پذیرفته ایم. ما به تکمیل روند انتقالی پایبند هستیم، به برگزاری انتخابات در موعد مقرر پایبند هستیم و تا زمانی که فعالیت‌های سیاسی به صورت مسالمت آمیز و در چارچوب حقوق قانونی باشد با آن‌ها مخالفتی نداریم.

البرهان همچنین از جامعه بین المللی خواست با دقت به تحولات سودان و اقداماتی که مقامات کنونی این کشور انجام می‌دهند توجه کنند. وی متعهد شد قدرت را به دولت مستقل فن‌سالار تحویل دهد.

در این خصوص، تئودور مورفی، عضو شورای روابط خارجی اروپا در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی گفت: گفتگو‌ها و میانجیگری برای تعیین رئیس غیرنظامی بعدی سودان همچنان ادامه دارد.

وی افزود: فکر می‌کنم برخی مؤلفه‌های مثبت در آنجا وجود دارد، اما ما باید توجه کنیم که آن چیزی که برای طرف مقابل این روند، یعنی معترضان خیابانی، مهم است احیای حاکمیت نخست وزیر حمدوک به عنوان رئیس غیرنظامی دولت است. این عاملی کلیدی است. ما در خصوص حکومتی غیرنظامی صحبت می‌کنیم، اما تا زمانی که این موضوع صراحتاً مشخص نشود که چه کسی قرار است این نقش را عهده دار شود، می‌توان این موضوع را به بحث و تحلیل گذاشت که برسر چه مواردی توافق شده است.

عضو شورای روابط خارجی اروپا درباره تحولات سودان گفت: فکر می‌کنم این درگیری‌ها سبب شد که جنبش اعتراضی مطالبات جدیدی را در شرایط کنونی مطرح کند. در داخل جنبش اعتراضی، اجماعی فزاینده در خصوص بازگشت به شرایط عادی وجود دارد.
سودان با کودتای نظامی صورت گرفته طی دو هفته اخیر بار دیگر صحنه تظاهرات مردمی و تنش است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار